Lot odwołany z powodu koronawirusa?

Ubiegaj się o zwrot

Lot opóźniony, odwołany lub odmowa wejścia na pokład?

Sprawdź odszkodowanie

Ryanair: Twój lot był opóźniony lub odwołany? Strajk pracowników Ryanair? Mówimy co zrobić!

 


Koronawirus: jakie są moje prawa w przypadku odwołania lotu?

Jeśli Twój lot został odwołany z powodu koronawirusa, masz prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu. W przypadku odwołania lotu, rozporządzenie (WE) nr 261/2004 zobowiązuje przewoźnika lotniczego do zwrotu pełnej kwoty biletu w ciągu 7 dni. Obecnie wiele linii lotniczych i biur podróży oferuje jedynie vouchery, które mogą zostać wykorzystane podczas dokonywania nowej rezerwacji. Polityka ta jest jednak niezgodna z prawodawstwem europejskim.

 

Lot-Opóźniony.pl chętnie pomoże Ci w uzyskaniu pełnego zwrotu pieniędzy. Zajmiemy się wszystkim - od złożenia wniosku u przewoźnika do rozpoczęcia procedury przed sądem w przypadku braku płatności. Od 2010 roku stoimy na straży praw pasażerów linii lotniczych w całej Europie. Wypełnij dane swojego lotu i dowiedz się, czy jesteś uprawniony do zwrotu pieniędzy za bilet. W ciągu zaledwie 3 minut możesz zgłosić swój wniosek, który podlegać będzie zasadzie “brak wygranej, brak opłat”. Jeśli pieniądze za bilet zostaną Ci zwrócone w ciągu 7 dni, nie będziesz musiał nic płacić za nasze usługi. Jeśli linie lotnicze nie będą chciały zwrócić kosztów biletu, rozpoczniemy postępowanie sądowe. Wszystkie koszty prawne pokryte zostaną przez naszą 25% prowizję.

 

➜ Ubiegaj się o zwrot pieniędzy

 

=> Dowiedz się więcej na temat ubiegania się o zwrot pieniędzy za bilet


Ryanair to największe w Europie i jedne z większych na świecie niskobudżetowe linie lotnicze. Codziennie obsługują około 1800 lotów, a rocznie miliony pasażerów korzystają z ich usług. Irlandzki przewoźnik obsługuje 34 kraje na terenie Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu i posiada 86 baz lotniczych,z czego 5 z nich znajduje się w Polsce na lotniskach w Gdańsku (GDN), Krakowie (KRK), Poznaniu (POZ), Warszawie-Modlin (WMI) oraz we Wrocławiu (WRO).

Ryanair może pochwalić się nie tylko korzystnymi cenami biletów lotniczych - jest także znany ze swojej punktualności. Około 85% lotów dociera na czas. Zdarza się jednak, że z różnych powodów pasażerowie doświadczają przykrych sytuacji, jak opóźnienie czy odwołanie lotu. Co wtedy zrobić? Jakie prawa ma poszkodowany pasażer?

 

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot od Ryanair

Jeśli lot spełnia kryteria do odszkodowania, rozporządzenie unijne pozwala na przyznanie pasażerowi nawet do 2 641,00 zł za lot! Przepisy dotyczą także lotów liniami Ryanair pod warunkiem, że lotnisko startu lub lądowania znajduje się na terenie Unii Europejskiej. Niestety, Ryanair jest jedną z linii lotniczych, które niechętnie wypłacają należne pasażerom odszkodowanie. W wielu sytuacjach konieczne jest podjęcie działań prawnych.



Ryanair: warunki wystąpienia z roszczeniem o odszkodowanie

  • Trasa lotu: regulacja europejska mówi o tym, że jeśli zakłócony lot obsługiwany jest przez przewoźnika zarejestrowanego w Europie, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli lotnisko startu lub lotnisko lądowania znajduje się w Europie

 

  • Okoliczności: regulacja mówi także o tym, że pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu nie jest spowodowane wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności

 

  • Czas na złożenie reklamacji: zwykle pasażerowie mają 3 lata na złożenie reklamacji za zakłócony lot. Okres przedawnienia jest jednak różny w różnych państwach. I tak na przykład w Polsce mamy tylko 1 rok na złożenie wniosku o odszkodowanie, podczas gdy w Wielkiej Brytanii pasażerowie mają na to aż 6 lat!
     

Ryanair i opieka zapewniona pasażerom

W przypadku dużego opóźnienia lub całkowitego odwołania lotu, linie lotnicze Ryanair powinny zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę:

 

  • posiłki i napoje

 

  • możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch e-maili itp.

 

  • zakwaterowanie w hotelu, jeśli pasażerowie zmuszeni są czekać na lot alternatywny jedną lub więcej nocy (przewoźnik powinien zapewnić  także transport z lotniska do hotelu)

 

Jeśli nie otrzymałeś takiego rodzaju pomocy i w związku z tym musiałeś ponieść koszty dodatkowe, masz prawo do zwrotu takich kosztów! Ważne jest, aby zachować wszystkie paragony i faktury. Wniosek o zwrot kosztów dodatkowych może być dołączony do wniosku o odszkodowanie.

 

Z jakich powodów Ryanair odmawia wypłaty odszkodowania?

Ryanair często oferuje vouchery na jedzenie i napoje. Wynika to z obowiązku opieki przewoźnika nad poszkodowanym pasażerem. Jednak w wielu przypadkach, linie proponują pasażerom także nowy lot lub vouchery o wartości zakupionego biletu. Jeśli pasażer zaakceptuje taką propozycję, będzie to oznaczać, że zgodził się na odszkodowanie zaoferowane przez przewoźnika i nie będzie mu się należała rekompensata wynikająca z przepisów rozporządzenia unijnego. Kwota unijnego odszkodowania jest z reguły wyższa niż koszt zakupu biletu (minimalnie wynosi 250 euro). Zdarza się także, że niskobudżetowy przewoźnik wyśle czek na zły adres.

Kolejnym argumentem, którego Ryanair często (nad)używa jest zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności. Nie zawsze jest to prawdziwy powód zakłócenia lotu. Należy jednak mieć na uwadze, że według prawa przewoźnik ma obowiązek wypłaty odszkodowania jedynie wtedy, gdy zdarzenie wynika z jego winy i nie jest podyktowane siłą wyższą, na którą linie nie mają wpływu. Nie zawsze jest to łatwe do ustalenia, ale potrafimy to zweryfikować za pomocą odpowiednich danych i narzędzi.

 

Strajk pracowników Ryanaira. Czy należy mi się odszkodowanie?

W ostatnim czasie strajki personelu pokładowego Ryanaira zdarzają się bardzo często. W związku z tym wielu pasażerów musiało uzbroić się w cierpliwość, ponieważ dużo lotów zostało opóźnionych lub po prostu odwołanych. Czy w sytuacji strajku, pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania? Oczywiście, że tak! Jeśli do strajku przystępują pracownicy linii lotniczych i strajk ten jest dodatkowo zapowiedziany z wyprzedzeniem, pasażerowie mają prawo do odszkodowania w przypadku opóźnień lub odwołanych lotów.

Należy pamiętać, że jeżeli strajkują pracownicy lotniska, jest to zdarzenie, które leży poza granicami kontroli przewoźnika i zazwyczaj w takim przypadku pasażerowie nie mogą ubiegać się o rekompensatę.

 

Co zrobić, gdy lot Ryanair jest opóźniony lub odwołany

1. Zachowaj wszystkie dokumenty podróży

  • Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o opóźnieniu, itd.
  • Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje, itd.

2. Zapisz dane lotu

  • Numer lotu
  • Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
  • Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)

3. Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna problemu

  • Zapytaj personel Ryanair
  • Sprawdź warunki pogodowe
  • Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane

4. Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie

  • Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty
 
 

5. Zgłoś roszczenie o odszkodowanie

Możesz ubiegać się o odszkodowanie od Ryanair samodzielnie lub korzystając z naszego serwisu. Pamiętaj, że wymaga to znajomości i zrozumienia praw pasażera, sprawdzenia podstawy prawnej roszczenia, wysłania wniosku do Ryanair oraz krajowego organu wykonawczego, a niekiedy podjęcie działań prawnych. Wszystko to możemy zrobić za Ciebie i to bez jakichkolwiek opłat. Wynagrodzenie otrzymujemy tylko w przypadku wygranej sprawy.

 

Zgłoś roszczenie


Sposoby jakie Ryanair wykorzystuje, aby uciec od odpowiedzialności wypłaty należnego odszkodowania

W sytuacji opóźnionego lub odwołanego lotu, linie lotnicze coraz częściej oferują kupony lub vouchery, które można wykorzystać na ich stronie internetowej podczas dokonywania kolejnej rezerwacji. Bardzo często wartość takiego kuponu jest niższa niż należne odszkodowanie. Należy pamiętać, że jeżeli przyjmiemy taką ofertę, nie będziemy mogli dochodzić już odszkodowania za zakłócony lot. Jest to praktyka często stosowana przez przewoźników, ponieważ w ten sposób uciekają oni od odpowiedzialności wypłaty odszkodowania na podstawie regulacji WE 261/2004.

Bardzo często linie lotnicze odwołują się także do tzw. okoliczności nadzwyczajnych, które również zwalniają z odpowiedzialności wypłaty odszkodowania. Najczęściej jednak pasażerowie nie są świadomi, że okoliczności takie jak np. problemy techniczne, nie są okolicznościami nadzwyczajnymi. Praktykę tę stosują również linie lotnicze Ryanair, które powołując się na nadzwyczajne okoliczności, oferują pasażerom rekompensatę dużo niższą niż ta przewidziana w regulacji.

Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy okoliczności na które powołuje się przewoźnik są prawdziwe - zgłoś się do nas! Przy użyciu odpowiednich baz lotów i pogody jesteśmy w stanie stwierdzić, czy podana przez przewoźnika okoliczność była faktyczną przyczyną zakłócenia lotu.

 

 
 

 

Chcesz dowiedzieć się wiecej na temat praw pasażera? Odwiedź naszą zakładkę TWOJE PRAWA i dowiedz się kiedy i ile odszkodowania przysługuje za zakłócone loty! 

Masz jakieś pytania? Przejdź do FAQ lub wyślij nam wiadomość!

 


Trustpilot - Opinie o Lot-Opóźniony.pl


 

Sprawdź, czy jesteś uprawniony do odszkodowania lub zwrotu pieniędzy!

Sprawdź mój lot