Ostatnia aktualizacja
Kiedy europejskie przepisy chronią moje prawa pasażera?
Twoje prawa pasażera są chronione przez unijne przepisy tylko jeśli:
- Twój lot był obsługiwany przez linię lotniczą z UE (lub z Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Islandii, Norwegii), LUB,
- Twój lot był obsługiwany przez linię lotnicza spoza Europy, ALE miejscem wylotu był kraj należący do Unii Europejskiej (lub Wielka Brytania, Szwajcaria, Islandia, Norwegia)
Jeśli twój lot obsługiwany był przez linię lotniczą spoza Unii Europejskiej i miejscem wylotu był kraj nienależący do Unii Europejskiej, wspomniane przepisy niestety nie obejmują twojego przypadku. Więcej szczegółów znajdziesz w tabeli poniżej.
Typ lotu | Przykład lotu | Czy należy się odszkodowanie? |
---|---|---|
Lot z przewoźnikiem europejskim | Warszawa - Amsterdam z LOT | Tak |
Wylot z Europy z przewoźnikiem spoza UE | Warszawa - Dubaj z Emirates | Tak |
Przylot do Europy z przewoźnikiem spoza UE | Dubaj - Warszawa z Emirates | Nie |
Twój lot na terenie Europy został opóźniony lub odwołany?
Uzyskaj odszkodowanie aż do 600 euro na pasażera!
Złóż wniosekPrawa pasażera w przypadku opóźnionego lotu: kiedy należy mi się odszkodowanie?
Jeśli twój lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny, możesz ubiegać się o odszkodowanie w wynoszące nawet do 600 euro (czyli ponad 2.500 złotych).
Wysokość odszkodowania zależy od od dystansu lotu:
Dystans lotu | Wysokość odszkodowania |
---|---|
Mniej niż 1,500 km | Otrzymaj €250 na osobę |
Pomiędzy 1,500 a 3,500 km | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 1,500 km (pomiędzy krajami UE) | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 3,500 km (poza UE)* | Otrzymaj €600 na osobę |
*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowę
Odwołany lot: prawo do odszkodowania
Możesz ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot jeśli:
- Twój lot został odwołany mniej niż 14 dni przed odlotem, ORAZ,
- Winę za odwołanie ponosi linia lotnicza
Więcej informacji znajdziesz w tabeli poniżej.
Informacja o odwołaniu lotu | Zaproponowany przez linię lot alternatywny | Czy przysługuje Ci odszkodowanie? |
---|---|---|
Mniej niż 7 dni przed planowanym wylotem | Wylatuje co najmniej 1h wcześniej lub ląduje przynajmniej 2h później niż oryginalny lot | Tak |
7-14 dni przed planowanym wylotem | Wylatuje co najmniej 2h wcześniej lub ląduje przynajmniej 4h później niż oryginalny lot | Tak |
Mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem | Linia lotnicza nie zaproponowała nowego lotu | Tak (a także zwrot kosztów biletu) |
Odmowa wejścia na pokład: co mówią regulacje pasażerskie?
Overbooking jest powszechną praktyką wśród linii lotniczych — często sprzedają one więcej biletów niż jest miejsc w samolocie. Jeśli ostatecznie wszyscy pasażerowie z zakupionym biletem chcą wejść na pokład, linia lotnicza zmuszona jest poprosić część pasażerów o oddanie swoich miejsc, oferując im inny lot i/lub voucher. Jeśli żaden z pasażerów przepełnionego lotu nie zgłosi się do zmiany lotu, linia lotnicza musi odmówić wejścia na pokład losowym pasażerom.
Jeśli odmówiono ci wejścia na pokład: chronią cię prawa pasażera! Zgodnie z EU261, odmówienie pasażerowi wejścia na pokład prawnie równa się odwołaniu lotu. W takiej sytuacji możesz być uprawniony do odszkodowania, zwrotu kosztu za bilet, lub obu - jeśli ostatecznie nie leciałeś/łaś pierwotnie wybranymi liniami lotniczymi.
Zastanawiasz się czy twój ostatni lot kwalifikuje się do odszkodowania?
Sprawdź to w mniej niż 3 minuty!
Sprawdź mój lotCzy linia lotnicza może odmówić mi mojego prawa do odszkodowania? Co musisz wiedzieć o okolicznościach nadzwyczajnych.
Zgodnie z EU261, żeby pasażer mógł uzyskać rekompensatę, to linia lotnicza musi ponosić odpowiedzialność za opóźnienie lub odwołanie lotu. Jeśli zakłócenie lotu spowodowane jest tzw. siłą wyższą, linia lotnicza nie odpowiada za nie, więc może odmówić pasażerom odszkodowania.
Oto kilka przykładów nadzwyczajnych okoliczności (lista ta nie zawiera wszystkich nadzwyczajnych okoliczności):
- Zła pogoda, uniemożliwiająca lub utrudniająca lot, np. gęsta mgła, ulewa, burze.
Strajk, najczęściej pracowników sektora lotniczego.
UWAGA! Za nadzwyczajną okoliczność nie uważa się jednak strajku pracowników linii lotniczej, która obsługuje nasz lot!
- Niepewna sytuacja polityczna, np. w przypadku ataku terrorystycznego lub ogólnokrajowych protestów.
- Klęska żywiołowa, taka jak erupcja wulkaniczna czy huragan.
- Zderzenie samolotu z ptakiem lub innym obiektem znajdującym się w przestrzeni powietrznej.
- Chory lub źle zachowujący się pasażer.
- Opóźnienia spowodowane przez personel lotniska, np. powolna obsługa bagaży.
Prawa pasażera: jak ubiegać się o odszkodowanie?
Lot-Opóźniony.pl to najszybszy i najłatwiejszy sposób na uzyskanie odszkodowania za lot!
Z Lot-Opóźniony.pl, możesz ubiegać się o odszkodowanie w kilka minut. Nasi eksperci zajmą się twoim wnioskiem od A do Z, przygotowując właściwą dokumentację i komunikując się z linią lotniczą, aż do uzyskania należnej ci rekompensaty. Jeśli zajdzie taka potrzeba, będziemy nawet bronić twojej sprawy w sądzie!
Dla twojej wygody, działamy na zasadzie “brak wygranej, brak opłat”
Dlaczego warto ubiegać się o odszkodowanie za lot przez Lot-Opóźniony.pl?
1mln pasażerów nam zaufało
9 zespołów prawniczych w 9 krajach
98% skuteczności w sądach
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o opłatach, odwiedź nasz Cennik.
A jeśli jesteś gotów złożyć wniosek, zacznij już teraz - możesz zrobić to wygodnie z telefonu lub komputera!
Historia praw pasażerów lotniczych
Z uwagi na to, że loty komercyjne są całkiem niedawną formą transportu (w porównaniu do innych), regulacje precyzujące prawa pasażerów lotniczych są stosunkową nowinką.
Wszystko zaczęło się raptem w 1999 roku, kiedy to konwencja montrealska ustanowiła odpowiedzialność linii lotniczych w przypadku śmierci pasażera lub też odniesienia przez niego obrażeń, ale także opóźnień, uszkodzeń i zagubień bagażu i ładunku cargo.
W 2004 roku prawa pasażerów zostały dalej sprecyzowane przez Unię Europejską w regulacji (EC) Nr 261/2004, znanej również jako EU261. To nowe rozporządzenie ustanowiło, że linia lotnicza jest winna pasażerom odszkodowanie za odmówienie wstępu na pokład lub odwołanie lotu w ostatniej chwili.
Regulacja EU261 została zaktualizowana w 2009 roku, po wyroku w sprawie Sturgeon. Od tego momentu, zasady uzyskania odszkodowania za lot obejmują również loty opóźnione o co najmniej 3 godziny.
W 2019 roku, po Brexicie, Wielka Brytania ustanowiła swój odpowiednik regulacji EU261, nazwany “The Air Passenger Rights and Air Travel Organisers’ Licensing (Amendment) (EU Exit) Regulations 2019”.
Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!