Lot odwołany z powodu koronawirusa?

Ubiegaj się o zwrot

Lot opóźniony, odwołany lub odmowa wejścia na pokład?

Sprawdź odszkodowanie

Odszkodowanie za lot - kiedy przysługuje i jak się o nie ubiegać?

 

Twój lot był opóźniony lub odwołany? Prawdopodobnie zastanawiasz się, czy przysługuje Ci z tego powodu odszkodowanie. Twoje prawo do odszkodowania zależy przede wszystkim od opóźnienia, z jakim ostatecznie udało Ci się dotrzeć do miejsca docelowego Twojej podróży. Ważne jest również, aby zakłócenie spełniało warunki wymienione w rozporządzeniu europejskim.

 

Szybkie menu:

Kiedy przysługuje odszkodowanie

Odszkodowanie za opóźniony lot

Odszkodowanie za odwołany lot

Odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład samolotu

Wysokość odszkodowania

Jak zgłosić wniosek o odszkodowanie

 

Odszkodowanie za lot - podstawa prawna

 

Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004, w przypadku odwołania lotu lub opóźnienia o co najmniej 3 godziny, pasażerowie są uprawnieni do otrzymania odszkodowania w wysokości 250€, 400€ lub 600€. Wysokość rekompensaty zależy od długości trasy na jakiej odbywa się lot. Oznacza to, że w przypadku zakłóconego lotu, polscy pasażerowie mogą być uprawnieni nawet do 2 574,00 PLN! Jedyną sytuacją, w której przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania jest sytuacja, gdy lot został zakłócony ze względu na okoliczności nadzwyczajne, które były poza kontrolą linii lotniczej (np. niekorzystne warunki pogodowe czy zderzenie z ptakiem)

 

Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie

 

Kiedy przysługuje mi odszkodowanie za lot?

 

W rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 ustalono kryteria przyznawania odszkodowań dla poszkodowanych pasażerów, których lot został opóźniony lub odwołany. Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 jest rozporządzeniem europejskim, dlatego też nie każdy lot uprawnia pasażerów do otrzymania odszkodowania. Do lotów, które dają prawo do złożenia wniosku zalicza się:
 

  • loty obsługiwane przez linie lotnicze zarejestrowane w UE i których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko (startu lub lądowania) w UE;

  • loty obsługiwane przez linie lotnicze spoza UE i których wylot ma miejsce z lotniska w UE.

 

Odszkodowanie za opóźniony lot

 

Jeśli Twój lot został opóźniony, często masz prawo do ubiegania się o odszkodowanie. Nie wszyscy pasażerowie wiedzą jednak, w jakich sytuacjach takie odszkodowanie przysługuje. Wszystko zależy od długości opóźnienia:

 

  • W przypadku opóźnienia mniejszego niż 2 godziny: niestety nie masz prawa do rekompensaty

  • W przypadku opóźnienia wynoszącego 2 godziny lub więcej: linia lotnicza ma obowiązek zapewnienia Ci odpowiedniej opieki

  • W przypadku opóźnienia wynoszącego 3 godziny lub więcej: może przysługiwać Ci odszkodowanie do nawet 600€ od osoby

 

Dodatkowo spełnione muszą zostać następujące warunki:

  • Przyczyna opóźnienia lotu nie może zostać uznana za nadzwyczajną okoliczność

  • Pasażer nie zrezygnował z podróży i znajdował się na pokładzie opóźnionego lotu

  

Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna opóźnienia lotu leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.

Więcej informacji na temat odszkodowania za opóźniony lot znajdziesz klikając tutaj.

 

Odszkodowanie za odwołany lot

 

Jeśli Twój lot został odwołany, linie lotnicze muszą zaproponować Ci alternatywne połączenie, które pozwoli Ci dotrzeć do miejsca docelowego Twojej podróży. Prawa pasażera, w przypadku odwołanego lotu zależne są zatem od tego, czy pasażer przyjmie taki lot alternatywny czy nie. 
 

Jeśli zdecydujesz się przyjąć od przewoźnika propozycję lotu alternatywnego, masz prawo do bezpłatnej zmiany rezerwacji na lot do Twojego miejsca docelowego oraz w niektórych przypadkach również do odszkodowania za utracony czas. Nie przysługuje Ci z kolei prawo zwrotu ceny biletu.
 

Jeśli jednak linia lotnicza zaproponuje Ci lot zastępczy, który nie jest dla Ciebie satysfakcjonujący (ponieważ odbywa się w mało dogodnym dla Ciebie terminie lub np. gdy koncert na który się wybierasz odbędzie się szybciej niż zaproponowany lot), możesz w takiej sytuacji podjąć decyzję o rezygnacji z podróży. Wtedy przewoźnik powinien zwrócić Ci pieniądze za bilet, ponieważ nie był w stanie wykonać zakupionej przez Ciebie usługi. Dodatkowo w zależności od przyczyny odwołania lotu, może Ci przysługiwać jeszcze odszkodowanie! 

 

Tak jak w przypadku opóźnionego lotu, o zasadności odszkodowania decyduje długość opóźnienia na miejscu docelowym podróży:

 

  • Jeśli skorzystasz z lotu alternatywnego zaproponowanego przez przewoźnika, który pozwoli Ci dotrzeć na miejsce docelowe podróży z opóźnieniem mniejszym niż 2 godziny: nie przysługuje Ci żadne odszkodowanie

 

  • Jeśli jednak skorzystasz z lotu alternatywnego zaproponowanego przez przewoźnika, który pozwoli Ci dotrzeć na miejsce docelowe podróży z opóźnieniem większym niż 2 godziny: w takiej sytuacji masz prawo ubiegać się o odszkodowanie.

 

Więcej informacji na temat odszkodowania za odwołany lot znajdziesz klikając tutaj.

 

Odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład samolotu/overbooking

 

Linie lotnicze bardzo często sprzedają więcej biletów na lot niż jest miejsc w samolocie. Z biznesowego punktu widzenia, przynosi to wiele korzyści przewoźnikom, ponieważ nie wszyscy pasażerowie pojawiają się na swoim locie. Dzięki temu linie lotnicze mogą sprzedać więcej biletów, co wiąże się z większym przychodem. Czasem zdarza się jednak tak, że wszyscy pasażerowie, którzy kupili bilety pojawią się na odprawie, ale niestety samolot nie ma wystarczającej liczby miejsc: i co wtedy?

 

W takiej sytuacji niektórzy pasażerowie spotkają się z odmową przyjęcia na pokład. W przypadku nadkompletu rezerwacji, linie lotnicze najpierw szukają ochotników, którzy są w stanie zrezygnować z tego lotu i polecieć pierwszym dostępnym lotem, zaproponowanym przez przewoźnika. Czasami zdarza się jednak, że ochotników brak i wtedy linie lotnicze wybierają losowo osoby, które nie zostaną wpuszczone na pokład samolotu. W obu przypadkach, zatem zarówno dla ochotników jak i osób wybranych, linie lotnicze muszą wypłacić odszkodowanie. Jest to uregulowane w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 i prawo to nie podlega żadnym ograniczeniom.

 

Więcej informacji na temat odszkodowania za odmowę przyjęcia na pokład znajdziesz klikając tutaj.

 

Jak wysokie odszkodowanie mi przysługuje? Kwoty odszkodowań

 

Odległość lotu określa kwotę, jaką otrzymasz za swój odwołany lot. Zgodnie z przepisami, kwoty te prezentują się następująco:
 

  • 250 € dla wszystkich lotów do 1500 km

  • 400€ dla wszystkich lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km oraz dla wszystkich innych lotów pomiędzy 1500 km a 3500km

  • 600€ dla wszystkich innych lotów powyżej 3500km*

 

* W tej sytuacji, jeśli przybędziesz do miejsca docelowego swojej podróży z opóźnieniem większym niż 3 godziny, ale mniejszym niż 4 godziny, linia lotnicza ma prawo zredukować o 50% kwotę odszkodowania ustalonego w rozporządzeniu

 

Wysokosc odszkodowania za lot

 

Odszkodowanie za lot a opieka linii lotniczej

 

Jeśli Twój lot został odwołany, a lot alternatywny odbędzie się następnego dnia, linia lotnicza powinna zapewnić Ci odpowiednia opiekę. W zależności od tego ile czasu trzeba czekać na lot zastępczy, przewoźnik powinien zaoferować bezpłatne posiłki, napoje, hotel czy możliwość wykonania dwóch połączeń lub wysłania maili. Jeśli linia lotnicza nie zapewnia takiej opieki, a pasażer za wszystko musi płacić sam, przewoźnik ma obowiązek zwrócić dodatkowe koszty poniesione w wyniku odwołania lotu. Oczywiście, należy zachować wszelkie paragony i faktury, które będą dowodem poniesionych kosztów.

 

Przykład: Jednemu z naszych pasażerów linia lotnicza odwołała lot, a jego lot zastępczy miał miejsce następnego dnia. Musiał sam zapłacić za jedną noc w hotelu oraz za transport z i na lotnisko. Pasażer zachował jednak wszystkie paragony i był uprawniony do odszkodowania. Z pomocą naszego serwisu udało się uzyskać odszkodowanie za ten lot oraz zwrot wszystkich dodatkowych kosztów poniesionych w związku z zakłóceniem lotu.

 

Nawet jeśli linia lotnicza zapewni Ci odpowiednią opiekę podczas czekania na lot alternatywny, nie oznacza to, że jest ona zwolniona z wypłaty odszkodowania. Wypłata rekompensaty a opieka podczas opóźnienia to dwie niezależne rzeczy, które przysługują pasażerom.

 

Ile mam czasu, aby złożyć wniosek o odszkodowanie w Polsce?

 

Niestety, jeśli chodzi o ubieganie się o odszkodowanie w Polsce, to termin przedawnienia jest u nas jednym z najkrótszych w Europie i wynosi tylko 1 rok. Oznacza to, że pasażerowie mogą ubiegać się o rekompensatę jedynie do roku od daty zakłóconego lotu. W innych państwach UE termin przedawnienia mija zwykle po upływie 3 lat od daty zakłóconego lotu. Warto zatem sprawdzić, czy Twoje roszczenie może być kontynuowane w którymś z innych państw europejskich. Nie jesteś pewien, czy masz jeszcze szansę na odszkodowanie w innym państwie? Sprawdź to za pomocą naszego kalkulatora odszkodowań!

 

Co robić, aby móc ubiegać się o odszkodowanie za lot?

 

Zachowaj wszystkie dokumenty podróży

  • Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o odwołaniu itd.

  • Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.

Zapisz dane lotu

  • Numer lotu

  • Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)

  • Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)

Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna zakłócenia

  • Zapytaj personel pokładowy

  • Sprawdź warunki pogodowe

  • Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane

Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie

  • Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty

Zgłoś roszczenie o odszkodowanie

 

Jak zgłosić wniosek o odszkodowanie za lot?

 

Zachowaj jak najwięcej dokumentów podróżnych, które pozwolą udowodnić, że widniejesz jako pasażer danego lotu oraz że doszło do jego opóźnienia lub odwołania. Następnie należy ustalić odpowiednią podstawę prawną roszczenia w oparciu o aktualne przepisy i orzeczenia. Po tym, musisz skontaktować się z liniami lotniczymi w celu złożenia reklamacji oraz złożyć skargę do krajowego organu wykonawczego. Czasami konieczne może okazać się dochodzenie praw na drodze sądowej.  

Zanim uzyskasz odszkodowanie, cały proces może potrwać do 6 miesięcy, a niekiedy nawet dłużej. Musisz zatem uzbroić się w cierpliwość. Jeśli jednak wolisz wygodniejsze rozwiązanie i nie chcesz zagłębiać się w przepisy, możesz powierzyć nam swoją sprawę.

Jeżeli chcesz skorzystać z naszej pomocy i doświadczenia, możesz zgłosić nam swoje roszczenie. Dokładnie wiemy, jak się wszystkim zająć i kiedy podjąć odpowiednie działania. Jeśli to konieczne, wniesiemy także sprawę do sądu. Jesteśmy całkiem nieźli  w swojej branży - wygraliśmy 98% powierzonych nam spraw.

 

ZGŁOŚ ROSZCZENIE

 
 

 

Więcej o Lot-Opóźniony.pl

Istniejący od 2010 roku, Lot-Opóźniony.pl był jednym z pierwszych serwisów, skupiających się na prawach pasażera w Europie i na świecie. Za pośrednictwem naszej strony internetowej, dostępnej w 9 różnych językach, pomagamy pasażerom w dochodzeniu odszkodowań w przypadku zakłóconych lotów. Z naszej głównej siedziby w Amsterdamie pomogliśmy już setkom tysięcy pasażerów w uzyskaniu rekompensaty.

 

Niezależnie od tego czy jesteś na wakacjach czy w podróży służbowej, opóźnienie zawsze jest irytujące. Niestety, linie lotnicze często odmawiają wypłaty odszkodowania lub próbują uchylać się od swoich obowiązków. Jeśli linia lotnicza odrzuci Twoje roszczenie, sprawdzimy przedstawione argumenty i informacje oraz w razie potrzeby podejmiemy działania prawne. Pracujemy zgodnie z zasadą ‘brak wygranej, brak opłat’, co oznacza, że naszą 25% prowizję pobieramy tylko wtedy, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie. Jesteśmy tu, by Ci pomóc!

 

Zgłoś roszczenie

 


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


 

Sprawdź, czy jesteś uprawniony do odszkodowania lub zwrotu pieniędzy!

Sprawdź mój lot