Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 - Twoje prawa pasażera

Unijne Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 (znane także jako EU261) chroni Twoich praw pasażera i upoważnia Cię do odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot.

Sprawdź odszkodowanie
Untitled design 1
Treść zweryfikował(a) Ouliana Rostovceva
Doradca Prawny

Ostatnia aktualizacja

EU261 - Co musisz wiedzieć

  • Jeśli Twój lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny, może przysługiwać Ci odszkodowanie.

  • Jeśli Twój lot został odwołany mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem, może należeć Ci się odszkodowanie i/lub zwrot kosztów biletu.

  • W zależności od kraju z którego lecisz, lub kraju pochodzenia przewoźnika, możesz złożyć wniosek w przeciągu nawet 6 lat po swoim locie (w Polsce jednak jest na to rok).

  • Miej najlepszego partnera prawnego po swojej stronie! Złóż wniosek z Lot-Opóźniony.pl, pomagamy pasażerom takim jak Ty od 15 lat!

Prawa pasażerów w Europie – co to Rozporządzenie (WE) nr 261/2004?

Prawa pasażerów linii lotniczych są chronione w Europie i na całym świecie od 1999 roku, kiedy to ustanowiono Konwencję Montrealską regulującą prawa pasażerów oraz granice odpowiedzialności przewoźników. Parlament Europejski i Komisja Europejska chciały jednak zapewnić jeszcze lepszą ochronę praw pasażerów w Europie oraz zagwarantować im prawo do odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty.

W 2004 roku, Parlament Europejski wprowadził więc Rozporządzenie (WE) nr 261/2004, znane również jako EU261. W pierwotnym dokumencie z 2004 roku zapisano, że pasażerom powinno przysługiwać odszkodowanie pieniężne w przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub nagłego odwołania lotu.

Pięć lat później, w 2009 roku, orzeczenie Sturgeon rozszerzyło te przepisy na opóźnienia lotów przekraczające 3 godziny.

Zastanawiasz się czy masz prawo do odszkodowania?

Sprawdź swój lot w naszym Kalkulatorze Odszkodowań!

Sprawdź mój lot
W Kkd6 S Vp

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 – jakie są moje prawa?

Rozporządzenie EU261 gwarantuje pasażerom szereg praw w przypadku odwołania, opóźnienia lotu lub odmowy wejścia na pokład. Obejmuje to również prawo do odszkodowania. 

Kiedy mogę ubiegać się o odszkodowanie?

Możesz ubiegać się o odszkodowanie jeśli przytrafił(a) Ci się:

  • Lot opóźniony o co najmniej 3 godziny
  • Lot odwołany mniej niż 14 dni przed planowaną datą wylotu
  • Odmowa przyjęcia na pokład samolotu, jeśli alternatywny lot zaoferowany przez linię lotniczą przybył na miejsce docelowe z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem

Żeby przysługiwało Ci odszkodowanie, to linia lotnicza musi ponosić winę za zakłócenie lotu. Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj sekcję „nadzwyczajne okoliczności”, którą znajdziesz poniżej.

Czy Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 uprawnia mnie do odszkodowania za loty poza Europą?

W wielu przypadkach tak. Rozporządzenie EU261 obejmuje wszystkie loty:

  • W obrębie Unii Europejskiej
  • Wylatujące z Unii Europejskiej
  • Przylatujące do kraju należącego do Unii Europejskiej z kraju spoza Unii Europejskiej (dotyczy tylko lotów obsługiwanych przez linie lotnicze z UE)

*lub do/z Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii lub Szwajcarii

Więcej informacji znajdziesz w tabeli poniżej.

Typ lotuPrzykład lotuCzy należy się odszkodowanie?
Lot z przewoźnikiem europejskimWarszawa - Amsterdam z LOTTak
Wylot z Europy z przewoźnikiem spoza UEWarszawa - Dubaj z EmiratesTak
Przylot do Europy z przewoźnikiem spoza UEDubaj - Warszawa z EmiratesNie

Sprawdź czy należy Ci się odszkodowanie!

EU 261 – Ile odszkodowania mogę otrzymać?

Wysokość odszkodowanie zależy od długości lotu:

Dystans lotuWysokość odszkodowania według EU261
Mniej niż 1,500 kmOtrzymaj €250 na osobę
Pomiędzy 1,500 a 3,500 kmOtrzymaj €400 na osobę
Powyżej 3,500 km (pomiędzy krajami UE)Otrzymaj €400 na osobę
Powyżej 3,500 km (poza UE)*Otrzymaj €600 na osobę

*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowę

Odszkodowanie za opóźniony lot

Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, może przysługiwać Ci odszkodowanie za opóźniony lot jeśli:

  • Opóźnienie wyniosło co najmniej 3 godziny (w momencie przybycia na miejsce docelowe) i
  • Linia lotnicza ponosi winę za opóźnienie

Odszkodowanie za odwołany lot

W przypadku odwołania lotu, w zależności od okoliczności, rozporządzenie EU 261 może upoważnić Cię do odszkodowania za lot i/lub zwrotu kosztu biletu. 

Odwołany lot – kiedy mogę uzyskać odszkodowanie?

Jeśli Twój lot został odwołany mniej niż 14 dni przed planowanym odlotem, a linia lotnicza zaoferowała Ci lot alternatywny, który przyjąłeś/aś, może należeć Ci się odszkodowanie w wysokości do 600 euro na pasażera. Jednak, tylko jeśli to linia lotnicza ponosi winę za odwołanie lotu.

Odwołany lot – kiedy mogę uzyskać zwrot kosztów za bilet?

Rozporządzenie 261 2004 głosi, że jeśli Twój lot był odwołany, a nie przyjąłeś/aś alternatywnego lotu zaoferowanego przez przewoźnika, może należeć Ci się zwrot kosztów biletu. Należy Ci się on także jeśli w ogóle nie zaoferowano Ci alternatywnego lotu. 

Informacja o odwołaniu lotuZaproponowany przez linię lot alternatywnyCzy przysługuje Ci odszkodowanie?
Mniej niż 7 dni przed planowanym wylotemWylatuje co najmniej 1h wcześniej lub ląduje przynajmniej 2h później niż oryginalny lotTak
7-14 dni przed planowanym wylotemWylatuje co najmniej 2h wcześniej lub ląduje przynajmniej 4h później niż oryginalny lotTak
Mniej niż 14 dni przed planowanym wylotemLinia lotnicza nie zaproponowała nowego lotuTak (a także zwrot kosztów biletu)

Zastanawiasz się czy możesz ubiegać się o odszkodowanie dzięki EU261?

Sprawdź swój lot już teraz!

Sprawdź lot
U Vp D2 X6p top
U Vp D2 X6p bottom

Czy mogę ubiegać się o odszkodowanie za overbooking lub odmowę przyjęcia na pokład?

Tak! Według EU 261, jeśli odmówiono Ci wstępu na pokład nie z Twojej winy, przysługuje Ci odszkodowanie na takiej samej zasadzie jak za opóźniony lub odwołany lot. 

Odmowa wejścia na pokład wynika często z overbookingu.

Overbooking jest praktyką często stosowaną przez linie lotnicze. Ma on miejsce kiedy linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie. W tym przypadku, jeśli ktoś z pasażerów dobrowolnie nie zrezygnuje z lotu, załoga będzie zmuszona odmówić komuś wejścia na pokład.

Czy odmówiono Ci wejścia na pokład w ciągu ostatnich kilku lat?

Dzięki EU261 może należeć Ci się nawet 600€!

Złóż wniosek
W Fb Gs2qx

Czy według EU 261 linia lotnicza ma prawo oferować vouchery za opóźnione lub odwołane loty?

Wiele linii lotniczych i biur podróży zamiast odszkodowania za opóźniony lot lub zwrotu kosztów biletu oferuje pasażerom vouchery podróżne. Jednak nie jest to zgodne z europejskimi przepisami. Jeśli linia lotnicza chce zaproponować voucher, musi jednocześnie poinformować pasażerów, że przysługuje im prawo do odszkodowania lub zwrotu pieniędzy.

Nie zalecamy przyjmowania vouchera zamiast zwrotu kosztów lub odszkodowania. Główne powody to:

  • Przyjęcie vouchera zobowiązuje Cię do ponownej podróży z tą samą linią lotniczą. Dodatkowo, voucher ma zazwyczaj określony termin ważności.
  • Jeśli linia lotnicza ogłosi bankructwo, możesz stracić możliwość wymiany vouchera na gotówkę – innymi słowy, Twoje pieniądze przepadną.

Czy linia lotnicza może odmówić mi odszkodowania na podstawie EU261?

Może, ale tylko wtedy, gdy nie ponosi odpowiedzialności za zakłócenie lotu. Takie sytuacje określane są jako nadzwyczajne okoliczności.

Oto kilka znanych przykładów (lista nie jest wyczerpująca):

  • Niekorzystne warunki pogodowe, na przykład burze, ulewny deszcz, gęsta mgła, śnieg i silne podmuchy wiatru.
  • Strajk dotykający sektor lotniczy: m.in. strajk pracowników kontroli ruchu lotniczego w danym kraju, strajk pracowników obsługi naziemnej lotniska.

Jednak, strajk personelu linii lotniczej nie jest uznawany za nadzwyczajną okoliczność!

  • Problemy polityczne: jako przykłady takich sytuacji mogą być postrzegane ataki terrorystyczne, niepokoje polityczne lub zagrożenie bezpieczeństwa państwa
  • Klęski żywiołowe, takie jak erupcja wulkanu czy huragan.
  • Zderzenie z ptakiem lub innym obcym obiektem, tzw. bird strike.
  • Niesforny lub chory pasażer samolotu.
  • Inne zdarzenia: np. opóźnienia spowodowane przez personel portu lotniczego (długie kolejki podczas kontroli bezpieczeństwa).

Miej na uwadze, że linie lotnicze często powołują się na nadzwyczajne okoliczności, nawet jeśli nie miały one miejsca – wszystko po to, by uniknąć wypłaty odszkodowania.

Złóż wniosek o odszkodowanie i zwrot kosztów już dziś na Lot-Opóźniony.pl. Zbadamy Twoją sprawę i zwiększymy Twoje szanse na uzyskanie pieniędzy. Działamy wyłącznie na zasadzie "brak wygranej – brak opłat", więc nic nie ryzykujesz.

Ile czasu mam na złożenie wniosku o odszkodowanie za lot?

Rozporządzenie EU261 nie określa jednolitego terminu na ubieganie się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Okres ten zależy od przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach.

  • W Wielkiej Brytanii (z wyjątkiem Szkocji) masz 6 lat na złożenie wniosku.
  • We Francji, Hiszpanii, Szkocji i Grecji możesz ubiegać się o odszkodowanie do 5 lat po zakłóconym locie.
  • W Portugalii, Niemczech i Austrii termin na zgłoszenie roszczenia wynosi 3 lata.
  • We Włoszech, na Malcie i w Niderlandach masz na to 2 lata.
  • W Polsce okres ten wynosi tylko rok.

Nie czekaj – sprawdź swój lot i złóż wniosek o odszkodowanie już dziś!

Czy podobała Ci się ta treść?

Dziękuję, to poprawiło mi dzień!

Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!

Przyjęte do wiadomości, dziękuję!