Ostatnia aktualizacja
Jakie są moje prawa w przypadku odwołania lotu?
Jeśli Twój lot został odwołany, linie lotnicze muszą zaproponować Ci alternatywne połączenie, które pozwoli Ci dotrzeć do miejsca docelowego Twojej podróży. Prawa pasażera, w przypadku odwołanego lotu zależne są zatem od tego, czy pasażer przyjmie taki lot alternatywny czy nie.
Lot odwołany?
Jeśli zdecydujesz się przyjąć od przewoźnika propozycję lotu alternatywnego, masz prawo do bezpłatnej zmiany rezerwacji na lot do Twojego miejsca docelowego oraz w niektórych przypadkach również do odszkodowania za utracony czas. Nie przysługuje Ci z kolei prawo zwrotu ceny biletu.
Jeśli jednak linia lotnicza zaproponuje Ci lot zastępczy, który nie jest dla Ciebie satysfakcjonujący (ponieważ odbywa się w mało dogodnym dla Ciebie terminie lub np. gdy koncert na który się wybierasz odbędzie się szybciej niż zaproponowany lot), możesz w takiej sytuacji podjąć decyzję o rezygnacji z podróży. Wtedy przewoźnik powinien zwrócić Ci pieniądze za bilet, ponieważ nie był w stanie wykonać zakupionej przez Ciebie usługi. Dodatkowo w zależności od przyczyny odwołania lotu, może Ci przysługiwać jeszcze odszkodowanie! Więcej na ten temat poniżej.
Kiedy przysługuje mi odszkodowanie za odwołany lot?
W rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 ustalono kryteria przyznawania odszkodowań dla poszkodowanych pasażerów, których lot został odwołany. Zakwalifikowane zostały:
- loty obsługiwane przez linie lotnicze zarejestrowane w UE i których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko (startu lub lądowania) w UE;
- loty obsługiwane przez linie lotnicze spoza UE i których wylot ma miejsce z lotniska w UE.
Dodatkowo spełnione muszą zostać następujące warunki:
Przyczyna anulowania lotu nie może zostać uznana za nadzwyczajną okoliczność
Lot zastępczy, powinien dotrzeć na miejsce docelowe z przynajmniej 2 godzinnym opóźnieniem w stosunku do lotu oryginalnego
Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna odwołania lotu leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.
Powiadomienie o odwołaniu lotu i zmianie planu podróży
W przypadku odwołania lotu pasażerom zwykle przysługuje odszkodowanie lub możliwość skorzystania z alternatywnego połączenia. Odszkodowanie nie zostanie jednak wypłacone, jeżeli o zmianie lotu zostali oni poinformowani co najmniej 14 dni przed zaplanowaną datą wylotu.
Jeśli pasażerowie zostali poinformowani o zmianie planu podróży na mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem, mają prawo do odszkodowania, chyba że nowy lot odbywa się według następujących kryteriów:
Informacja o odwołaniu lotu | Zaproponowany przez linię lot alternatywny | Czy przysługuje Ci odszkodowanie? |
---|---|---|
Mniej niż 7 dni przed planowanym wylotem | Wylatuje co najmniej 1h wcześniej lub ląduje przynajmniej 2h później niż oryginalny lot | Tak |
7-14 dni przed planowanym wylotem | Wylatuje co najmniej 2h wcześniej lub ląduje przynajmniej 4h później niż oryginalny lot | Tak |
Mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem | Linia lotnicza nie zaproponowała nowego lotu | Tak (a także zwrot kosztów biletu) |
Linie lotnicze nie są zobowiązane do wypłaty odszkodowania za odwołany lot, gdy:
Zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu z przynajmniej 14-dniowym wyprzedzeniem
Zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu z wyprzedzeniem między 7 a 14 dni przed odlotem, ale zaoferowano Ci lot alternatywny, który pozwoli Ci na dotarcie do miejsca docelowego z opóźnieniem krótszym niż 4 godziny w porównaniu do biletu oryginalnego. Ten lot nie powinien również rozpoczynać się wcześniej niż 2 godziny przed czasem ustalonym w pierwotnej rezerwacji
Zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu z wyprzedzeniem 7 dni przed odlotem, ale zaoferowano Ci lot alternatywny, który pozwoli Ci na dotarcie do miejsca docelowego z opóźnieniem krótszym niż 2 godziny w porównaniu do biletu oryginalnego. Ten lot nie powinien również rozpoczynać się wcześniej niż 1 godzina przed czasem ustalonym w pierwotnej rezerwacji
Należy pamiętać, że jeśli lot nie spełnia powyższych kryteriów, ale zdarzyło się znaczne opóźnienie lub odwołanie lotu, linia lotnicza jest nadal zobowiązana do zaoferowania pomocy i opieki w formie poczęstunku, posiłków, korzystania z telefonu, zakwaterowania (w niektórych przypadkach) oraz transportu pomiędzy lotniskiem a zakwaterowaniem.
Wysokość odszkodowania za odwołany lot
W momencie kiedy pasażerowie dowiadują się, że przysługuje im prawo do odszkodowania, kolejnym pytaniem jest: o jaką kwotę mogę się ubiegać? Odpowiedź brzmi: to zależy od odległości pokonanej przez pasażera podczas lotu/ów. Kwoty odszkodowań w przypadku odwołanych lotów zostały określone w unijnym Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 roku. Pasażerom może przysługiwać nawet €600 rekompensaty. Wysokość odszkodowania zależy przede wszystkim od długości trasy:
Dystans lotu | Wysokość odszkodowania |
---|---|
Mniej niż 1,500 km | Otrzymaj €250 na osobę |
Pomiędzy 1,500 a 3,500 km | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 1,500 km (pomiędzy krajami UE) | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 3,500 km (poza UE)* | Otrzymaj €600 na osobę |
*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowę
* W tej sytuacji, jeśli dotrzesz do miejsca docelowego swojej podróży z opóźnieniem większym niż 3 godziny, ale mniejszym niż 4 godziny, linia lotnicza ma prawo zredukować o 50% kwotę odszkodowania ustalonego w rozporządzeniu
Odszkodowanie za odwołany lot a opieka linii lotniczej
Jeśli Twój lot został odwołany, a lot alternatywny odbędzie się następnego dnia, linia lotnicza powinna zapewnić Ci odpowiednia opiekę. W zależności od tego ile czasu trzeba czekać na lot zastępczy, przewoźnik powinien zaoferować bezpłatne posiłki, napoje, hotel czy możliwość wykonania dwóch połączeń lub wysłania maili. Jeśli linia lotnicza nie zapewnia takiej opieki, a pasażer za wszystko musi płacić sam, przewoźnik ma obowiązek zwrócić dodatkowe koszty poniesione w wyniku odwołania lotu. Oczywiście, należy zachować wszelkie paragony i faktury, które będą dowodem poniesionych kosztów.
Przykład: Jednemu z naszych pasażerów linia lotnicza odwołała lot, a jego lot zastępczy miał miejsce następnego dnia. Musiał sam zapłacić za jedną noc w hotelu oraz za transport z i na lotnisko. Pasażer zachował jednak wszystkie paragony i był uprawniony do odszkodowania. Z pomocą naszego serwisu udało się uzyskać odszkodowanie za ten lot oraz zwrot wszystkich dodatkowych kosztów poniesionych w związku z zakłóceniem lotu.
Co warto wiedzieć na temat odszkodowania za odwołany lot?
Odpowiedzialność linii lotniczych
Jeśli z winy przewoźnika dojdzie do odwołania lotu, przysługuje Ci odszkodowanie. Jest to forma rekompensaty za stracony czas. Natomiast zdarzenie, które miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, zwalnia linie lotnicze z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania. Do nadzwyczajnych okoliczności zaliczamy takie zdarzenia jak np. złe warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie danego lotu, zagrożenie atakiem terrorystycznym czy bird strike - zderzenie samolotu z ptakiem. Warto jednak pamiętać, że linie często nadużywają tego argumentu i uchylają się od wypłaty należności. Dlatego należy dokładnie zbadać faktyczną przyczynę opóźnienia.
Oferta od linii lotniczych
Jeśli pasażer doświadczy odwołanego lotu, a przewoźnik zaoferuje mu alternatywę w postaci np. voucherów lub innego lotu, na którą pasażer wyrazi zgodę, nie będzie miał on prawa do odszkodowania.
Oferta lotu alternatywnego
To, że przewoźnik proponuje lot alternatywny, nie zwalnia go z obowiązku wypłaty odszkodowania. Zgodnie z regulacją WE 261/2004, jeśli lot został odwołany, linia lotnicza musi zapewnić pasażerowi wybór pomiędzy:
- zwrotem kosztów za niewykorzystany bilet
- zaoferowaniem lotu zastępczego do miejsca docelowego Twojej podróży
W obu przypadkach, jeśli lot spełnia kryteria rozporządzenia europejskiego, pasażer może ubiegać się dodatkowo o odszkodowanie.
Kiedy mogę otrzymać zwrot pieniędzy, gdy mój lot został odwołany?
Odszkodowanie i zwrot kosztów biletu to dwie zupełnie różne rzeczy. Pasażerowie często mylą oba pojęcia, ale rozporządzenie uwzględnia możliwość otrzymania obu z nich. I to na raz! W przypadku odwołania lotu, zawsze masz prawo do lotu zastępczego, który pozwoli Ci dotrzeć do miejsca docelowego. Jeśli przewoźnik nie zapewni takiego lotu lub jeśli pasażer zorganizuje własną podróż do miejsca docelowego, będzie miał prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu.
Czy mogę jednocześnie ubiegać się o odszkodowanie i zwrot ceny biletu?
Tak! Jeśli Twój lot został odwołany, a linia lotnicza nie zapewniła Ci odpowiedniego lotu zastępczego - masz prawo zarówno do odszkodowania jak i do zwrotu kosztów biletu. Jednak to, czy otrzymasz odszkodowanie, zależy od okoliczności odwołania. Jeśli przewoźnik odwołał Twój lot ze względu na wystąpienie okoliczności nadzwyczajnych - nie będzie on w takiej sytuacji zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Oznacza to, że za taki lot nie otrzymasz rekompensaty. Jeśli jednak odwołanie nastąpiło z winy przewoźnika - linia lotnicza powinna wypłacić Ci odszkodowanie.
Okoliczności nadzwyczajne - kiedy linia lotnicza nie jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania pasażerom
Krótko mówiąc, nadzwyczajne okoliczności to zdarzenia, które mogą mieć wpływ na lot, powodując jego opóźnienie lub odwołanie. Uznaje się, że takie okoliczności nie leżą w granicach odpowiedzialności przewoźnika, a zatem nie ma on wpływu na przebieg takich zdarzeń. Na przykład, jeśli we Francji doszło do strajku wszystkich kontrolerów ruchu lotniczego, a Twój lot musiał przelecieć nad terytorium tego kraju, linia lotnicza nie może nic zrobić w tej sytuacji i prawdopodobnie jest zmuszona do opóźnienia lub odwołania lotu, ponieważ nie otrzyma zgody na start.
Następujące sytuacje są uznawane przez rozporządzenie europejskie za nadzwyczajne okoliczności i zwalniają przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania:
Niekorzystne warunki pogodowe, na przykład burze, ulewny deszcz, gęsta mgła, śnieg i silne podmuchy wiatru
Strajk dotykający sektor lotniczy: m.in. strajk pracowników kontroli ruchu lotniczego w danym kraju, strajk pracowników obsługi naziemnej lotniska
Problemy polityczne: jako przykłady takich sytuacji mogą być postrzegane ataki terrorystyczne, niepokoje polityczne lub zagrożenie bezpieczeństwa państwa
Klęski żywiołowe: takie jak erupcja wulkanu czy huragan
Zderzenie z ptakiem lub innym obcym obiektem, tzw. bird strike
Niesforny lub chory pasażer samolotu
Inne zdarzenia: np. opóźnienia spowodowane przez personel portu lotniczego (długie kolejki podczas kontroli bezpieczeństwa)
Należy pamiętać, że obowiązek udowodnienia wystąpienia takich okoliczności, spoczywa na linii lotniczej. Przewoźnik w takiej sytuacji będzie musiał przedstawić dowody nie tylko na to, że zdarzenie to miało miejsce, ale także na to, że podjęli wszelkie stosowne działania, aby zminimalizować skutki tego zdarzenia.
Linie lotnicze twierdzą, że mój lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, co mogę zrobić?
Linie lotnicze bardzo często nadużywają argumentu wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności i używają go, aby uniknąć wypłaty odszkodowania pasażerom. Najczęściej jednak takie okoliczności w ogóle nie miały miejsca lub przewoźnik nie jest w stanie ich udowodnić. Powszechnie wiadomo, że linie lotnicze będą utrudniać pasażerom dochodzenie odszkodowania, co oznacza, że w przypadku znacznej liczby roszczeń konieczne będzie podjęcie kroków prawnych w celu ich uznania i wypłaty. Jeśli Twoje roszczenie zostało już odrzucone przez przewoźnika, istnieją dodatkowe środki, które możesz podjąć, jeśli chcesz skorzystać ze swoich praw i pociągnąć linię lotniczą do odpowiedzialności.
Ile mam czasu, aby złożyć wniosek o odszkodowanie w Polsce?
Niestety jeśli chodzi o ubieganie się o odszkodowanie w Polsce, to termin przedawnienia jest u nas jednym z najkrótszych w Europie i wynosi tylko 1 rok. Oznacza to, że pasażerowie mogą ubiegać się o rekompensatę jedynie do roku od daty zakłóconego lotu. W innych państwach UE termin przedawnienia mija zwykle po upływie 3 lat od daty zakłóconego lotu. Warto zatem sprawdzić, czy Twoje roszczenie może być kontynuowane w którymś z innych państw europejskich. Nie jesteś pewien, czy masz jeszcze szansę na odszkodowanie w innym państwie? Sprawdź to za pomocą naszego kalkulatora odszkodowań!
Co robić, aby móc ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot?
Zachowaj wszystkie dokumenty podróży
- Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o odwołaniu itd.
- Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.
Zapisz dane lotu
- Numer lotu
- Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
- Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)
Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna odwołania
- Zapytaj personel pokładowy
- Sprawdź warunki pogodowe
- Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane
Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie
- Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty
Zgłoś roszczenie o odszkodowanie
Jak zgłosić wniosek o odszkodowanie za odwołany lot?
Zachowaj jak najwięcej dokumentów podróżnych, które pozwolą udowodnić, że widniejesz jako pasażer danego lotu oraz że doszło do jego odwołania. Następnie należy ustalić odpowiednią podstawę prawną roszczenia w oparciu o aktualne przepisy i orzeczenia. Po tym, musisz skontaktować się z liniami lotniczymi w celu złożenia reklamacji oraz złożyć skargę do krajowego organu wykonawczego. Czasami konieczne może okazać się dochodzenie praw na drodze sądowej.
Zanim uzyskasz odszkodowanie, cały proces może potrwać do 6 miesięcy, a niekiedy nawet dłużej. W większości przypadków linie lotnicze odrzucają wnioski o odszkodowanie za odwołany lot. Musisz uzbroić się w cierpliwość. Jeśli jednak wolisz wygodniejsze rozwiązanie i nie chcesz zagłębiać się w przepisy, możesz powierzyć nam swoją sprawę.
Jeżeli chcesz skorzystać z naszej pomocy i doświadczenia, możesz zgłosić nam swoje roszczenie. Dokładnie wiemy, jak się wszystkim zająć i kiedy podjąć odpowiednie działania. Jeśli to konieczne, wniesiemy także sprawę do sądu. Jesteśmy całkiem nieźli w swojej branży - wygraliśmy 98% powierzonych nam spraw.
Istniejący od 2010 roku, Lot-Opóźniony.pl był jednym z pierwszych serwisów, skupiających się na prawach pasażera w Europie i na świecie. Za pośrednictwem naszej strony internetowej, dostępnej w 9 różnych językach, pomagamy pasażerom w dochodzeniu odszkodowań w przypadku zakłóconych lotów. Z naszej głównej siedziby w Amsterdamie pomogliśmy już setkom tysięcy pasażerów w uzyskaniu rekompensaty.
Niezależnie od tego czy jesteś na wakacjach czy w podróży służbowej, opóźnienie zawsze jest irytujące. Niestety, linie lotnicze często odmawiają wypłaty odszkodowania lub próbują uchylać się od swoich obowiązków. Jeśli linia lotnicza odrzuci Twoje roszczenie, sprawdzimy przedstawione argumenty i informacje oraz w razie potrzeby podejmiemy działania prawne. Pracujemy zgodnie z zasadą ‘brak wygranej, brak opłat’, co oznacza, że naszą prowizję pobieramy tylko wtedy, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie. Jesteśmy tu po to, by Ci pomóc!
Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!