Nowość: ubiegaj się o zwrot kosztów biletu za lot odwołany z powodu koronawirusa. Kliknij tutaj

Opóźniony lub odwołany lot? Ubiegaj się o rekompensatę!

Pomagamy w ubieganiu się o odszkodowanie do 2 662,00 zł od osoby i/lub zwrot pieniędzy.

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot ze względu na warunki atmosferyczne

 

Zgodnie z rozporządzeniem europejskim dotyczącym praw pasażerów, zła pogoda nie uprawnia pasażerów do odszkodowania. Złe warunki meteorologiczne uznaje się za nadzwyczajne okoliczności, za które linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności w przypadku zakłócenia lotu. Należy jednak pamiętać, że to na przewoźniku spoczywa obowiązek udowodnienia niekorzystnych warunków pogodowych. 

 

Argument dotyczący warunków pogodowych jest jednak często wykorzystywany przez linie lotnicze w celu uniknięcia wypłaty odszkodowania. Można by nawet powiedzieć, że jest nadużywany. 

 

Sprawdź lot

 

Jakie problemy pogodowe pojawiają się najczęściej podczas lotu?

 

Zła pogoda jest często synonimem zakłóconego lotu. Poniżej lista sytuacji, które mogą powodować opóźnienia lub odwołania lotów. Oczywiście nie jest to lista zamknięta:

 

  • Silne porywy wiatru
  • Burza
  • Sztorm
  • Cyklony
  • Mgła i spowodowana nią słaba widoczność
  • Opady śniegu
  • Uderzenie samolotu piorunem

 

Zła pogoda jest prawdopodobnie - zdaniem linii lotniczych - jedną z najczęstszych przyczyn zakłóceń lotów. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, pasażerowie mają zwykle prawo do odszkodowania za odwołany lub opóźniony o przynajmniej 3 godziny lot. Tak jednak nie jest w sytuacji, gdy pojawiają się problemy z pogodą - okoliczności te są uznawane za “wyjątkowe”.

 

Jak sprawdzić warunki pogodowe po tym, jak Twój lot został opóźniony lub odwołany?

 

Jeśli linie lotnicze poinformują Cię, że nie masz prawa do odszkodowania z powodu złej pogody lub po prostu nie jesteś pewien swoich praw, powiemy Ci od czego zacząć! Radzimy przede wszystkim sprawdzić argumenty przewoźnika, które zostały użyte aby nie płacić odszkodowania. Możesz na przykład:

  • Sprawdzić sytuację na lotnisku wylotu: czy inne loty są również opóźnione lub odwołane?

  • Jeśli Twój lot jest opóźniony, sprawdź sytuację również na lotnisku przylotu: dostrzegasz jakiś chaos? Czy inne loty też są zakłócone?

  • Zapytaj pracowników linii lotniczych o przyczynę opóźnienia lub odwołania

  • Poproś o pomoc jedną z firm (taką jak np. Lot-Opóźniony.pl) specjalizującą się w tego typu sytuacjach. Takie serwisy są zazwyczaj w posiadaniu danych, pozwalających na sprawdzenie rzeczywistych warunków Twojego lotu

Informacje te mogą być cenne, jeśli chcesz ubiegać się o rekompensatę. Pamiętaj jednak, że posiadanie takich informacji nie jest jednak konieczne do złożenia roszczenia.

 

Co zrobić w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu z powodu złej pogody? 

 

Niezależnie od przyczyny odwołania lub opóźnienia lotu, radzimy zachować wszystkie dokumenty podróży. Jeśli linia lotnicza twierdzi, że to zła pogoda odpowiada za zakłócenie Twojego lotu, może to nie być jedyny powód opóźnienia, a być może warunki atmosferyczne nie są w ogóle odpowiedzialne za problemy z lotem. Jak już wspomnieliśmy wyżej, sprawdzenie warunków pogodowych jakie panowały na lotnisku to dobry początek. Następnie należy zachować lub zażądać poniższych dokumentów, gdy tylko będzie to możliwe:

 

  • Dokumenty podróży: potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny, faktura za bilet lotniczy

  • Karta pokładowa: dostarczona pocztą elektroniczną 48 godzin przed lotem lub bezpośrednio na lotnisku

  • Zaświadczenie o opóźnieniu lub anulowaniu lotu: otrzymane mailem, SMS-em lub w innej formie

  • Możesz poprosić personel linii lotniczych o wydanie zaświadczenia o opóźnieniu lub anulowaniu lotu

  • Koszty dodatkowe: rachunki, paragony itp.

 

Dokumenty te mogą być przydatne w procesie ubiegania się o odszkodowanie, jednak brak któregoś z nich nie wyklucza możliwości egzekwowania swoich praw. 

 

Sprawdź lot


 

Prawa pasażera w przypadku złej pogody

 

Teoretycznie, złe warunki pogodowe nie dają prawa do odszkodowania. Bez względu na to, czy warunki te są wynikiem złej pogody czy klęski żywiołowej, takiej jak wybuch wulkanu, trzęsienie ziemi czy tsunami, przewoźnik nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za te wydarzenia. 

 

Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ linie lotnicze wykorzystują i nadużywają argumentu złej pogody, aby uniknąć wypłaty odszkodowań. Chociaż zła pogoda jest często główną przyczyną zakłóceń, linia lotnicza musi to jeszcze udowodnić. Dlatego też nie warto się od razu zniechęcać, jeśli przewoźnik odmawia wypłaty odszkodowania z powodu wystąpienia złych warunków pogodowych. 

 

Jeśli jednak zła pogoda zostanie udowodniona i nie można ubiegać się o odszkodowanie, rozporządzenie (WE) nr 261/2004 nadal przyznaje pasażerom pewne prawa. I tak na przykład art. 9 rozporządzenia daje pasażerom prawo do pomocy. Prawo to ma zastosowanie do wszystkich pasażerów, niezależnie od przyczyny opóźnienia czy odwołania lotu. 

 

Artykuł 9

Prawo do opieki

  1. W przypadku odwołania do niniejszego artykułu, pasażerowie otrzymują bezpłatnie:
    1. posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;
    2. zakwaterowanie w hotelu w przypadku:
      - gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub
      - gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;
    3. transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).
       
  2. Ponadto, pasażerom bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopis, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe. 
     
  3. Stosując niniejszy artykuł, obsługujący przewoźnik lotniczy powinien zwracać szczególną uwagę na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się i wszelkich osób im towarzyszących, jak również na potrzeby dzieci podróżujących bez dorosłych opiekunów.​

Pełną treść rozporządzenia, również w wersji pdf, możesz znaleźć tutaj.


Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot przez warunki pogodowe

 

Jak już wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, w przypadku udowodnienia złych warunków atmosferycznych, pasażerom nie przysługuje prawo do odszkodowania. Rozporządzenie europejskie przewiduje jednak prawo do opieki. Jeżeli lot jest opóźniony o co najmniej 3 godziny już na lotnisku odlotu, pasażer może zwrócić się do linii lotniczych z prośbą o bezpłatną pomoc. Może to obejmować następujące rzeczy:

 

  • Posiłki i napoje oferowane przez linię lotniczą

  • Bezpłatny dostęp do środków komunikacji: telefon, email, faks

  • Nocleg podczas oczekiwania na lot zastępczy: jedynie wtedy, gdy lot zastępczy odbywa się następnego dnia lub później

 

Czy w przypadku odwołania lotu, linia lotnicza musi zaoferować lot alternatywny?

 

Tak, przewoźnik ma obowiązek zorganizować lot zastępczy. Obowiązek ten ma zastosowanie w dwóch przypadkach i bez względu na przyczynę opóźnienia lub odwołania, w tym złą pogodę:

 

  • Lot odwołany: linia lotnicza musi zaoferować lot alternatywny. Podróżny ma jednak prawo nie przyjąć takiego lotu i zażądać zwrotu całkowitej ceny biletu lotniczego

  • Lot opóźniony o więcej niż 5 godzin: linia lotnicza może zaoferować pasażerowi inny lot. Pasażer może skorzystać z tego lotu bez ponoszenia dodatkowych opłat lub zdecydować się na rezygnację z podróży. Linie lotnicze muszą wówczas zwrócić koszt niewykorzystanego biletu. 

 

W każdym przypadku należy mieć świadomość, że linia lotnicza musi zaoferować pasażerowi alternatywę, a ten ma prawo odmówić przyjęcia takiej alternatywy w zamian za zwrot kosztów biletu. 

 

Zwrot kosztów biletu lotniczego w przypadku wystąpienia złej pogody

 

Jeśli lot został odwołany lub opóźniony i oczekiwanie na lot przekracza 5 godzin, a przyczyną zakłócenia są złe warunki pogodowe, można zażądać od przewoźnika pełnego zwrotu kosztów biletu lotniczego. Jeśli zdecydujesz się na zwrot kosztów oznacza to, że nie chcesz skorzystać z alternatywnego połączenia oferowanego przez przewoźnika. 
 

O pełen zwrot kosztów niewykorzystanego biletu należy zwrócić się bezpośrednio do przewoźnika. Linie lotnicze zazwyczaj dokonują zwrotu na kartę kredytową, przy użyciu której zostały zakupione bilety. 
 

Należy pamiętać, że zwrot kosztów biletu to coś zupełnie innego niż odszkodowanie i jedno nie wyklucza drugiego. Jeśli Twój lot został odwołany np. z powodów technicznych, możesz zrezygnować z podróży i ubiegać się o zwrot kosztów biletu oraz dodatkowo o odszkodowanie. 

 

Złe warunki pogodowe a zwrot dodatkowych wydatków

 

Jak już wspominaliśmy, pasażerowie nie mają prawa do odszkodowania, jeśli lot został zakłócony ze względu na niekorzystne warunki pogodowe. Linie lotnicze nadal mają jednak obowiązek zapewnienia pomocy, o której mówi art. 9 rozporządzenia (WE) nr 261/2004. Może się jednak zdarzyć, że linie lotnicze dopuszczą się zaniedbania i nie udzielą żadnej pomocy podczas oczekiwania na lotnisku. W takim przypadku, pasażerowie często są narażeni na poniesienie dodatkowych kosztów. Warto jednak wiedzieć, że można ubiegać się o zwrot kosztów, które zostały poniesione w związku z zakłóceniem lotu. Koszty te muszą być jednak przeznaczone na potrzeby pierwotne, o których mowa w rozporządzeniu. Dodatkowo należy przedstawić przewoźnikowi paragony/rachunki/faktury, które będą dowodem poniesienia takich kosztów. Dodatkowe wydatki, które kwalifikują się do zwrotu to m.in.:

  • Posiłki i napoje zakupione podczas oczekiwania na lot

  • Zakwaterowanie w hotelu, jeśli jest ono konieczne i nie zostało zapewnione przez przewoźnika

  • 2 rozmowy telefoniczne w czasie oczekiwania lub połączenie internetowe

 

Czy pasażerowie opóźnionych lotów muszą spędzić na lotnisku cały czas oczekiwania?

 

Aby chronić swoje prawa, wskazane jest, aby pozostać na lotnisku nawet w przypadku bardzo dużego opóźnienia. Może się zdarzyć tak, że opóźnienie zmniejszy się w trakcie oczekiwania i lot odbędzie się szybciej niż się spodziewano. Jeśli opuścisz lotnisko, przewoźnik może uznać, że rezygnujesz z lotu i tym samym anulujesz umowę przewozu. 

 

Linia lotnicza odrzuciła moje roszczenie. Czy nadal mogę złożyć wniosek w Lot-Opóźniony.pl?

 

Złożyłeś roszczenie bezpośrednio u przewoźnika i zostało ono odrzucone? Nie oznacza to, że nie masz już żadnych szans na odszkodowanie. Jeśli nie jesteś pewien, czy odmowa linii lotniczych jest uzasadniona, możesz skorzystać z naszej pomocy. Linie lotnicze często już na samym początku procesu odrzucają wnioski o odszkodowanie stwierdzając, że opóźnienie było spowodowane „nadzwyczajnymi okolicznościami”. Może to być próba zniechęcenia Cię do dochodzenia odszkodowania, które Ci przysługuje. Możemy jednak ponownie złożyć wniosek w Twoim imieniu i zmusić przewoźnika do przedstawienia dowodów na to, że odszkodowanie Ci nie przysługuje. 

 

➜Sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie

 

Kim jesteśmy?

Istniejący od 2010 roku, Lot-Opóźniony.pl był jednym z pierwszych serwisów, skupiających się na prawach pasażera w Europie i na świecie. Za pośrednictwem naszej strony internetowej, dostępnej w 9 różnych językach, pomagamy pasażerom w dochodzeniu odszkodowań w przypadku zakłóconych lotów. Z naszej głównej siedziby w Amsterdamie pomogliśmy już setkom tysięcy pasażerów w uzyskaniu rekompensaty.

 

Niezależnie od tego czy jesteś na wakacjach czy w podróży służbowej, opóźnienie zawsze jest irytujące. Niestety, linie lotnicze często odmawiają wypłaty odszkodowania lub próbują uchylać się od swoich obowiązków. Jeśli linia lotnicza odrzuci Twoje roszczenie, sprawdzimy przedstawione argumenty i informacje oraz w razie potrzeby podejmiemy działania prawne. Pracujemy zgodnie z zasadą ‘brak wygranej, brak opłat’, co oznacza, że naszą 25% prowizję pobieramy tylko wtedy, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie. Jesteśmy tu, by Ci pomóc!

 

Jakieś pytania? Skontaktuj się z nami!

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Możesz sprawdzić naszą zakładkę FAQ - Najczęściej Zadawanych Pytań lub skontaktować się z nami mailowo. Szczegółowe informacje na temat kontaktu z nami znajdziesz tutaj.

 

Sprawdź lot

 


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


Nasze usługi

 
  • Sprawdź za darmo Twój lot!
  • Pomoc następnego dnia po zgłoszeniu
  • 98% wygranych spraw
  • Ocena na Trustpilot: Doskonała
  • Brak opłat administracyjnych
  • Opłata jedynie przy wygranych sprawach
  • Pomoc online

Zgłoś roszczenie

Lot-Opóźniony.pl w prasie


O Lot-Opóźniony.pl

ZAUFAŁO NAM JUŻ 563,267 UŻYTKOWNIKÓW
ZAUFAŁO NAM JUŻ 563,267 UŻYTKOWNIKÓW
USŁUGA DOSTĘPNA W 8 JĘZYKACH
USŁUGA DOSTĘPNA W 8 JĘZYKACH
ŚREDNIA WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA €943
ŚREDNIA WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA €943
NAJWYŻSZE POJEDYNCZE ODSZKODOWANIE €15,200
NAJWYŻSZE POJEDYNCZE ODSZKODOWANIE €15,200
SPRAWY PRZECIWKO PONAD 100 LINIOM LOTNICZYM
SPRAWY PRZECIWKO PONAD 100 LINIOM LOTNICZYM
OCENA NA TRUSTPILOT: DOSKONAŁA
OCENA NA TRUSTPILOT: DOSKONAŁA

Usługi Lot-Opozniony.pl


Weryfikacja podstawy prawnej

Dokładne dane lotnicze

Ocena danych pogodowych

Sporządzanie pism

Pomoc, kiedy jej potrzebujesz

Zgłoszenia zbiorowe

Doświadczony zespół prawny

Pokrycie kosztów prawnych

Brak wygranej, brak opłat

Sprawdź, czy jesteś uprawniony do odszkodowania lub zwrotu pieniędzy!

Sprawdź mój lot