Lot odwołany z powodu koronawirusa?

Ubiegaj się o zwrot

Lot opóźniony, odwołany lub odmowa wejścia na pokład?

Sprawdź odszkodowanie

Opóźniony lot: Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Latanie stało się powszechnym sposobem przemieszczania, ale jak każda podróż niesie za sobą ryzyko. Nierzadko może spotkać nas opóźnienie lotu, co przysparza dodatkowego stresu, godzin spędzonych na czekaniu, a niekiedy opuszczenie ważnego spotkania czy stracony dzień z wakacji. Dlatego zanim wybierzemy się w podróż warto zapoznać się z prawami pasażera.

 

Podstawa prawna do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot

Jako pasażera chronią Cię przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, w których ustanowiono wspólne zasady odszkodowania i pomocy w przypadku dużego opóźnienia lotów. Możesz otrzymać nawet 600 euro rekompensaty w zależności od długości trasy.

Jakie odszkodowanie przysługuje za opóźniony lot?

Opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego Twojej podróży musi wynosić minimum 3 godziny. Zapoznaj się z poniższym zestawieniem kwot odszkodowań:

Wysokość odszkodowania  Dystans Przykładowa trasa
€250 (1 117,00 zł) na pasażera do 1500 km Warszawa – Amsterdam
€400 (1 788,00 zł) na pasażera do 1500 km w obrębie UE Warszawa – Paryż
€400 (1 788,00 zł) na pasażera od 1500 km do 3500 km Warszawa – Lizbona
€600 (2 682,00 zł) na pasażera powyżej 3500 km Warszawa – Nowy Jork

 

Kiedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lot?

Pasażerowie sa uprawnieni do otrzymania odszkodowania w sytuacji, gdy:

  • przynajmniej jedno z lotnisk - startu lub lądowania - znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE
  • lotnisko startu znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika niezarejestrowanego w UE

Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna opóźnienia leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.

Na złożenie wniosku o odszkodowanie, pasażerowie w Polsce mają 1 rok od daty zakłóconego lotu. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii, pasażerowie mają na to aż 6 lat!

 

Co warto wiedzieć na temat odszkodowania za opóźniony lot?

Odpowiedzialność linii lotniczych

Jeśli z winy przewoźnika dojdzie do ponad 3-godzinnego opóźnienia lotu, przysługuje Ci odszkodowanie. Jest to forma rekompensaty za stracony czas. Natomiast zdarzenie, które miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, zwalnia linie lotnicze z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania. Do nadzwyczajnych okoliczności zaliczamy takie zdarzenia jak np. złe warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie danego lotu, zagrożenie atakiem terrorystycznym czy bird strike - zderzenie samolotu z ptakiem. Warto jednak pamiętać, że linie często nadużywają tego argumentu i uchylają się od wypłaty należności. Dlatego należy dokładnie zbadać faktyczną przyczynę opóźnienia.  

Oferta od linii lotniczych

Jeśli pasażer doświadczy opóźnionego lotu, a przewoźnik zaoferuje mu alternatywę w postaci np. voucherów lub innego lotu, na którą pasażer wyrazi zgodę, nie będzie miał on prawa do odszkodowania.

 

Co robić, gdy Twój lot jest opóźniony?

Zachowaj wszystkie dokumenty podróży

  • Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o opóźnieniu itd.
  • Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.

Zapisz dane lotu

  • Numer lotu
  • Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
  • Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)

Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna opóźnienia

  • Zapytaj personel pokładowy
  • Sprawdź warunki pogodowe
  • Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane

Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie

  • Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty

Zgłoś roszczenie o odszkodowanie

 

Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Do wyboru masz dwie możliwości. Pierwszą z nich jest podjęcie działań na własną rękę i złożenie reklamacji do linii lotniczych. Drugą jest zgłoszenie roszczenia do firmy, jak Lot-Opóźniony.pl, aby zajęli się Twoją sprawą. W obydwu przypadkach może upłynąć wiele czasu, zanim linie lotnicze wypłacą odszkodowanie. Jeśli zdecydujesz się na złożenie reklamacji bezpośrednio u przewoźnika, musisz zapoznać się z treścią Rozporządzenia, obowiązującymi przepisami oraz orzeczeniami, przygotować odpowiednie dokumenty, a niekiedy dochodzić praw na drodze sądowej.

Zgłoszenie roszczenia w Lot-Opóźniony.pl to wygodne rozwiązanie, które nie tylko zaoszczędzi Twój czas, ale także da Ci pewność dopilnowania terminów i podjęcia odpowiednich działań. Służymy Ci ekspertyzą oraz posiadamy bazę danych lotniczych i pogodowych, niezbędną do weryfikacji podstawy prawnej. Jeśli linie lotnicze odrzucą Twoje roszczenie, nasz zespół będzie gotowy Ci pomóc, a gdy to konieczne nasi prawnicy zajmą się procedurą prawną. Ponadto zgłoszenie roszczenia jest zupełnie darmowe, ponieważ stosujemy zasadę brak wygranej - brak opłat. Nie ponosisz żadnych kosztów, jeśli nie uzyskamy odszkodowania.

Chcesz wiedzieć, czy masz prawo do odszkodowania za opóźniony lot? Sprawdź to za pomocą naszego kalkulatora, wpisując numer i datę lotu.

 
 

 

Chcesz dowiedzieć się wiecej na temat praw pasażera? Odwiedź naszą zakładkę TWOJE PRAWA i dowiedz się kiedy i ile odszkodowania przysługuje za zakłócone loty! 

Masz jakieś pytania? Przejdź do FAQ lub wyślij nam wiadomość!


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


 

Sprawdź, czy jesteś uprawniony do odszkodowania lub zwrotu pieniędzy!

Sprawdź mój lot