Lot odwołany z powodu koronawirusa?

Ubiegaj się o zwrot

Lot opóźniony, odwołany lub odmowa wejścia na pokład?

Sprawdź odszkodowanie

Odmowa przyjęcia na pokład? Overbooking? Poznaj swoje prawa!

 

Czym jest overbooking i czemu odmawia się pasażerom przyjęcia na pokład?

Każda linia lotnicza chce oczywiście, aby samolot wyruszył z kompletem pasażerów na pokładzie. Z góry przewiduje się jednak, że nie wszyscy podróżni zjawią się na lotnisku w dniu odlotu - szkoda wolnych miejsc! Dlatego z uwagi na zysk, linie lotnicze często sprzedają więcej biletów niż mają foteli w samolocie, np. w okresie strajku (gdy liczba pracowników jest ograniczona) lub w przypadku tanich lotów. Co jednak w sytuacji, gdy zabraknie dla kogoś miejsca?! Tak jak w przypadku odwołania czy opóźnienia lotu, należy się odszkodowanie!

Kiedy z powodu nadkompletu pasażerów, czyli tzw. overbookingu, linie lotnicze wbrew Twojej woli odmówią Ci wejścia na pokład, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie. Wynika to z przepisów Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, w którym ustanowiono wspólne zasady przyznawania rekompensaty dla poszkodowanych pasażerów.

 

Jakie odszkodowanie przysługuje za odmowę przyjęcia na pokład i overbooking?

Tak jak w przypadku odwołania lotu, pasażer, któremu odmówiono przyjęcia na pokład ma prawo do zwrotu kosztów biletu lub skorzystania z alternatywnego połączenia, a także do odszkodowania. Wysokość rekompensaty zależy od dystansu lotu i wynosi:

Wysokość odszkodowania 

Dystans lotu
€250 (1 145,00 zł) dla lotów na dystansie do 1500 km
€400 (1 832,00 zł) dla lotów w obrębie UE na dystansie od 1500 km oraz pozostałych lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km
€600 (2 748,00 zł) dla lotów na dystansie powyżej 3500 km

 

Overbooking - kiedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania

Pasażerowie sa uprawnieni do otrzymania odszkodowania w sytuacji, gdy:

  • przynajmniej jedno z lotnisk - startu lub lądowania - znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE
  • lotnisko startu znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika niezarejestrowanego w UE

Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład, jeśli odmowa ta leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.

Na złożenie wniosku o odszkodowanie, pasażerowie w Polsce mają 1 rok od daty zakłóconego lotu. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii, pasażerowie mają na to aż 6 lat!

 

Overbooking a opieka linii lotniczej

Jeśli odmówiono Ci wejścia na pokład i musisz czekać na następny lot, linia lotnicza powinna zapewnić Ci odpowiednia opiekę. W zależności od tego ile czasu trzeba czekać na lot zastępczy, przewoźnik powinien zaoferować bezpłatne posiłki, napoje, hotel czy możliwość wykonania dwóch połączeń lub wysłania maili. Jeśli linia lotnicza nie zapewnia takiej opieki, a pasażer za wszystko musi płacić sam, przewoźnik ma obowiązek zwrócić dodatkowe koszty poniesione w wyniku odmowy wejścia na pokład. Oczywiście, należy zachować wszelkie paragony i faktury, które będą dowodem poniesionych kosztów.

Przykład: Pasażerowi odmówiono wejścia na pokład samolotu ze względu na overbooking a jego lot zastępczy miał miejsce następnego dnia. Musiał sam zapłacić za jedną noc w hotelu oraz za transport z i na lotnisko. Pasażer zachował jednak wszystkie paragony i był uprawniony do odszkodowania. Z pomocą naszego serwisu udało się uzyskać odszkodowanie za ten lot oraz zwrot wszystkich dodatkowych kosztów poniesionych w związku z zakłóceniem lotu.

 

O czym warto wiedzieć w przypadku overbookingu?

Wina przewoźnika

Jeśli pasażerowi odmówiono wejścia na pokład samolotu z powodu nadkompletu pasażerów, przysługuje mu odszkodowanie. W sytuacji, gdy pasażer spóźni się na odprawę lub nie będzie mieć wymaganych dokumentów podróżnych, oraz gdy odmowa będzie racjonalnie uzasadniona i podyktowana przyczynami związanymi ze zdrowiem lub zachowaniem bezpieczeństwa, linie lotnicze będą zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania.

Oferta od linii lotniczych

Jeśli pasażer spotka się z odmową przyjęcia na pokład, a przewoźnik zaoferuje mu alternatywę w postaci np. voucherów lub innego lotu, na którą pasażer wyrazi zgodę, nie będzie miał on prawa do odszkodowania.

Oferta lotu alternatywnego

To, że przewoźnik proponuje lot alternatywny, nie zwalnia go z obowiązku wypłaty odszkodowania. Zgodnie z regulacją WE 261/2004, jeśli pasażerowi odmówiono wejścia na pokład ze względu na overbooking, linia lotnicza musi zapewnić Ci wybór pomiędzy:

  • zwrotem kosztów za niewykorzystany bilet
  • zaoferowaniem lotu zastępczego do miejsca docelowego Twojej podróży

W obu przypadkach, jeśli lot spełnia kryteria rozporządzenia europejskiego, pasażer może ubiegać się dodatkowo o odszkodowanie.

 

Co robić, gdy odmówiono Ci wejścia na pokład ze względu na overbooking?

Zachowaj wszystkie dokumenty podróży

  • Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o odmowie wejścia na pokład, itd.
  • Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje, itd.

Zapisz dane lotu

  • Numer lotu
  • Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
  • Zaproponowany lot alternatywny

Postaraj się dowiedzieć, dlaczego nie wpuszczono Cię do samolotu

  • Zapytaj personel pokładowy

Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie

  • Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty

Zgłoś roszczenie o odszkodowanie

 

Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie w przypadku overbookingu?

Wnioskowanie w sprawie odszkodowania to zwykle żmudne i czasochłonne zajęcie. Należy skompletować odpowiednią dokumentację, przygotować pisma i wnioski oraz zapoznać się z przepisami, aby mieć pewność, że mamy dobrą podstawę prawną do ubiegania się o rekompensatę. Następnie musimy skontaktować się z liniami lotniczymi, odpowiednimi organami wykonawczymi, a niekiedy nawet wnieść sprawę do sądu. Jest to długi i skomplikowany proces, podczas którego nierzadko kończy się nam cierpliwość. Warto jednak walczyć o swoje prawa!

Jeżeli chcesz skorzystać z naszej pomocy i doświadczenia, możesz zgłosić nam swoje roszczenie. Dokładnie wiemy, jak wszystkim się zająć i kiedy podjąć odpowiednie działania. Jeśli to konieczne, wniesiemy także sprawę do sądu. Jesteśmy całkiem nieźli  w swojej branży - wygraliśmy 98% powierzonych nam spraw.

ZGŁOŚ ROSZCZENIE

 
 

Odmówiono Ci wejścia na pokład? Użyj naszego kalkulatora i sprawdź swoje odszkodowanie. Zupełnie za darmo i bez zobowiązań! Pytania? Przejdź do FAQ lub wyślij nam wiadomość.

 


Trustpilot - Opinie o Lot-Opóźniony.pl


 

Sprawdź, czy jesteś uprawniony do odszkodowania lub zwrotu pieniędzy!

Sprawdź mój lot