Strajk linii lotniczych: jak mogę ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
Strajk: choć brzmi trochę staromodnie, w lotnictwie występuje bardzo często. Strajki mogą powodować opóźnienia lub odwołania lotów. W ostatnich latach pasażerowie linii lotniczych narażeni byli na duże zakłócenia, ponieważ piloci, kontrolerzy ruchu lotniczego oraz personel naziemny lotniska masowo strajkowali w celu zapewnienia sobie lepszych warunków pracy. Najbardziej dotknięta była Francja, gdzie kontrolerzy ruchu lotniczego regularnie protestowali i umyślnie nie pojawiali się w pracy. Co z tego wynikło? Tysiące pasażerów, którzy utknęli na lotniskach oraz opóźnione i odwołane loty. Czy w związku z tym podróżni mają prawo ubiegać się o odszkodowanie przysługujące na mocy rozporządzenia (WE) nr 261/2004? Wyjaśnimy Ci to!
➜Sprawdź, czy za Twój lot przysługuje Ci odszkodowanie!
Prawa pasażera a strajk linii lotniczych
W przypadku strajku każda linia lotnicza powie, że sytuacja ta jest poza granicami jej kontroli i że nie przysługuje Ci żadne odszkodowanie. Przekonasz się o tym również czytając Ogólne Warunki Umowy przewoźnika: Strajk jest okolicznością nadzwyczajną, za którą nie przysługuje odszkodowanie. Jeśli tak mówi regulamin to pewnie tak jest, prawda? Nieprawda!
W przypadku strajku pasażerom przysługują pewne prawa. Musisz tylko wiedzieć kiedy i jakie - i my możemy Ci w tym pomóc!
Jak wysokie odszkodowanie przysługuje w przypadku strajku?
Wysokość odszkodowania określona jest w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 i niestety nie jest zależna od długości opóźnienia. Wysokość rekompensaty zależy od długości trasy lotu. Wygląda to następująco:
- 250€ za lot na dystansie do 1500km
- 400€ za lot na dystansie między 1500km a 3500km
- 600€ za lot na dystansie ponad 3500km
W przypadku odwołanego lotu, jeśli linia lotnicza nie zaoferowała Ci lotu zastępczego, oprócz odszkodowania możesz również ubiegać się o zwrot kosztów biletu oryginalnego.
Odszkodowanie: strajk wewnętrzny przewoźnika czy strajk zewnętrzny?
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 mówi o tym, że odszkodowanie przysługuje tylko wtedy, gdy przewoźnik lotniczy jest odpowiedzialny za opóźnienie lub odwołanie lotu. Nie wszyscy pasażerowie dotknięci strajkiem mogą otrzymać odszkodowanie. Prawo do rekompensaty zależy od charakteru strajku:
-
Strajk wewnętrzny linii lotniczych: jeżeli strajkują piloci, personel pokładowy (stewardessy i stewardzi) i/lub personel naziemny, wówczas linia lotnicza może być pociągnięta do odpowiedzialności, a pasażer może otrzymać odszkodowanie.
-
Strajk zewnętrzny: jeżeli strajkują kontrolerzy ruchu lotniczego, personel lotniska, służby celne itp., wtedy przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności i pasażer nia ma prawa do odszkodowania.
Ustalenie, czy strajk jest wewnętrzny czy też zewnętrzny, to pierwszy krok w procesie ubiegania się o odszkodowanie. Jednak, aby otrzymać rekompensatę o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 należy również upewnić się, że lot odbywa się na terytorium Unii Europejskiej.
Aby sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie w przypadku lotu zakłóconego z powodu strajku, możesz skorzystać z naszych usług! Nasz kalkulator online pozwala na bezpłatne sprawdzenie, czy należy Ci się rekompensata:
Jakie loty pozwalają na ubieganie się o odszkodowanie?
Trasa podróży oraz przynależność państwowa przewoźnika są ważne w przypadku ubiegania się o odszkodowanie. Odnosi się to zarówno do opóźnień, odwołań jaki i odmowy przyjęcia na pokład.
Możliwe jest ubieganie się o odszkodowanie, jeśli:
-
Twój lot obsługiwany jest przez europejskie linie lotnicze oraz startuje i/lub ląduje na europejskim lotnisku
-
Twój lot jest obsługiwany przez linie lotnicze spoza Europy i startuje z europejskiego lotniska
Jaką pomoc w przypadku strajku powinny zaoferować linie lotnicze?
W przypadku dużego opóźnienia lub całkowitego odwołania lotu, linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę:
-
posiłki i napoje
-
możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch e-maili itp.
-
zakwaterowanie w hotelu, jeśli pasażerowie zmuszeni są czekać na lot alternatywny jedną lub więcej nocy (przewoźnik powinien zapewnić także transport z lotniska do hotelu)
Jeśli nie otrzymałeś takiego rodzaju pomocy i w związku z tym musiałeś ponieść koszty dodatkowe, masz prawo do zwrotu takich kosztów! Ważne jest, aby zachować wszystkie paragony i faktury. Wniosek o zwrot kosztów dodatkowych może być dołączony do wniosku o odszkodowanie.
Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?
Możesz ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych samodzielnie lub skorzystać z naszego serwisu. Jeśli zdecydujesz się działać samodzielnie pamiętaj, że na początku należy zapoznać się z przepisami, następnie ustalić podstawę prawną oraz okoliczności zakłócenia, wysłać reklamację do przewodnika, a niekiedy rozpocząć procedurę prawną. Jeśli wolisz wygodniejsze rozwiązanie - zgłoś się do nas! Pomożemy Ci we wszystkich formalnościach i przejmiemy korespondencję z przewoźnikiem. I co najważniejsze: pobierzemy opłatę tylko w sytuacji, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie! Działamy na zasadzie brak wygranej, brak opłat więc nie ma ryzyka, że coś stracisz!
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat praw pasażera? Odwiedź naszą zakładkę TWOJE PRAWA i dowiedz się kiedy i ile odszkodowania przysługuje za zakłócone loty!
Masz jakieś pytania? Przejdź do FAQ lub wyślij nam wiadomość!