Ostatnia aktualizacja
Prawa pasażera a strajk linii lotniczych
W przypadku strajku każda linia lotnicza powie, że sytuacja ta jest poza granicami jej kontroli i że nie przysługuje Ci żadne odszkodowanie. Przekonasz się o tym również czytając Ogólne Warunki Umowy przewoźnika: Strajk jest okolicznością nadzwyczajną, za którą nie przysługuje odszkodowanie. Jeśli tak mówi regulamin to pewnie tak jest, prawda? Nieprawda!
W przypadku strajku pasażerom przysługują pewne prawa. Musisz tylko wiedzieć kiedy i jakie - i my możemy Ci w tym pomóc!
Lot opóźniony lub odwołany?
Jak wysokie odszkodowanie przysługuje w przypadku strajku?
Wysokość odszkodowania określona jest w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 i niestety nie jest zależna od długości opóźnienia. Wysokość rekompensaty zależy od długości trasy lotu. Wygląda to następująco:
Dystans lotu | Wysokość odszkodowania |
---|---|
Mniej niż 1,500 km | Otrzymaj €250 na osobę |
Pomiędzy 1,500 a 3,500 km | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 1,500 km (pomiędzy krajami UE) | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 3,500 km (poza UE)* | Otrzymaj €600 na osobę |
*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowę
Odszkodowanie: strajk wewnętrzny przewoźnika czy strajk zewnętrzny (strajki na lotniskach)?
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 mówi o tym, że odszkodowanie przysługuje tylko wtedy, gdy przewoźnik lotniczy jest odpowiedzialny za opóźnienie lub odwołanie lotu. Nie wszyscy pasażerowie dotknięci strajkiem mogą otrzymać odszkodowanie. Prawo do rekompensaty zależy od charakteru strajku:
Strajk wewnętrzny linii lotniczych: jeżeli strajkują piloci, personel pokładowy (stewardessy i stewardzi) i/lub personel naziemny, wówczas linia lotnicza może być pociągnięta do odpowiedzialności, a pasażer może otrzymać odszkodowanie.
Strajk zewnętrzny (strajki na lotniskach): jeżeli strajkują kontrolerzy ruchu lotniczego, personel lotniska, służby celne itp., wtedy przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności i pasażer nia ma prawa do odszkodowania.
Ustalenie, czy strajk jest wewnętrzny czy też zewnętrzny, to pierwszy krok w procesie ubiegania się o odszkodowanie. Jednak, aby otrzymać rekompensatę o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 należy również upewnić się, że lot odbywa się na terytorium Unii Europejskiej.
Aby sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie w przypadku lotu zakłóconego z powodu strajku, możesz skorzystać z naszych usług! Nasz kalkulator online pozwala na bezpłatne sprawdzenie, czy należy Ci się rekompensata:
Jakie loty pozwalają na ubieganie się o odszkodowanie?
Trasa podróży oraz przynależność państwowa przewoźnika są ważne w przypadku ubiegania się o odszkodowanie. Odnosi się to zarówno do opóźnień, odwołań jaki i odmowy przyjęcia na pokład.
Możliwe jest ubieganie się o odszkodowanie, jeśli:
Twój lot obsługiwany jest przez europejskie linie lotnicze oraz startuje i/lub ląduje na europejskim lotnisku
Twój lot jest obsługiwany przez linie lotnicze spoza Europy i startuje z europejskiego lotniska
Typ lotu | Przykład lotu | Czy należy się odszkodowanie? |
---|---|---|
Lot z przewoźnikiem europejskim | Warszawa - Amsterdam z LOT | Tak |
Wylot z Europy z przewoźnikiem spoza UE | Warszawa - Dubaj z Emirates | Tak |
Przylot do Europy z przewoźnikiem spoza UE | Dubaj - Warszawa z Emirates | Nie |
Jaką pomoc w przypadku strajku powinny zaoferować linie lotnicze?
W przypadku dużego opóźnienia lub całkowitego odwołania lotu, linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę:
posiłki i napoje
możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch e-maili itp.
zakwaterowanie w hotelu, jeśli pasażerowie zmuszeni są czekać na lot alternatywny jedną lub więcej nocy (przewoźnik powinien zapewnić także transport z lotniska do hotelu)
Jeśli nie otrzymałeś takiego rodzaju pomocy i w związku z tym musiałeś ponieść koszty dodatkowe, masz prawo do zwrotu takich kosztów! Ważne jest, aby zachować wszystkie paragony i faktury. Wniosek o zwrot kosztów dodatkowych może być dołączony do wniosku o odszkodowanie.
Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?
By ubiegać się o odszkodowanie za strajk na lotniskach / strajk linii lotniczych, możesz skorzystać z naszego serwisu. Pomożemy Ci we wszystkich formalnościach i przejmiemy korespondencję z przewoźnikiem. I co najważniejsze: pobierzemy prowizję tylko w sytuacji, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie! Działamy na zasadzie brak wygranej, brak opłat, więc nie ma ryzyka, że coś stracisz!