Lot odwołany z powodu koronawirusa?

Ubiegaj się o zwrot

Lot opóźniony, odwołany lub odmowa wejścia na pokład?

Sprawdź odszkodowanie

Strajk linii lotniczych: jak mogę ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?

 

Strajk: choć brzmi trochę staromodnie, w lotnictwie występuje bardzo często. Strajki mogą powodować opóźnienia lub odwołania lotów. W ostatnich latach pasażerowie linii lotniczych narażeni byli na duże zakłócenia, ponieważ piloci, kontrolerzy ruchu lotniczego oraz personel naziemny lotniska masowo strajkowali w celu zapewnienia sobie lepszych warunków pracy. Najbardziej dotknięta była Francja, gdzie kontrolerzy ruchu lotniczego regularnie protestowali i umyślnie nie pojawiali się w pracy. Co z tego wynikło? Tysiące pasażerów, którzy utknęli na lotniskach oraz opóźnione i odwołane loty. Czy w związku z tym podróżni mają prawo ubiegać się o odszkodowanie przysługujące na mocy rozporządzenia (WE) nr 261/2004? Wyjaśnimy Ci to!

 

➜Sprawdź, czy za Twój lot przysługuje Ci odszkodowanie!

 

Prawa pasażera a strajk linii lotniczych

W przypadku strajku każda linia lotnicza powie, że sytuacja ta jest poza granicami jej kontroli i że nie przysługuje Ci żadne odszkodowanie. Przekonasz się o tym również czytając Ogólne Warunki Umowy przewoźnika: Strajk jest okolicznością nadzwyczajną, za którą nie przysługuje odszkodowanie. Jeśli tak mówi regulamin to pewnie tak jest, prawda? Nieprawda!
 

W przypadku strajku pasażerom przysługują pewne prawa. Musisz tylko wiedzieć kiedy i jakie - i my możemy Ci w tym pomóc!

 

Jak wysokie odszkodowanie przysługuje w przypadku strajku?

Wysokość odszkodowania określona jest w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 i niestety nie jest zależna od długości opóźnienia. Wysokość rekompensaty zależy od długości trasy lotu. Wygląda to następująco:

 

 

  • 250€ za lot na dystansie do 1500km
  • 400€ za lot na dystansie między 1500km a 3500km
  • 600€ za lot na dystansie ponad 3500km

 

W przypadku odwołanego lotu, jeśli linia lotnicza nie zaoferowała Ci lotu zastępczego, oprócz odszkodowania możesz również ubiegać się o zwrot kosztów biletu oryginalnego. 

 

Odszkodowanie: strajk wewnętrzny przewoźnika czy strajk zewnętrzny?

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 mówi o tym, że odszkodowanie przysługuje tylko wtedy, gdy przewoźnik lotniczy jest odpowiedzialny za opóźnienie lub odwołanie lotu. Nie wszyscy pasażerowie dotknięci strajkiem mogą otrzymać odszkodowanie. Prawo do rekompensaty zależy od charakteru strajku:

 

  • Strajk wewnętrzny linii lotniczych: jeżeli strajkują piloci, personel pokładowy (stewardessy i stewardzi) i/lub personel naziemny, wówczas linia lotnicza może być pociągnięta do odpowiedzialności, a pasażer może otrzymać odszkodowanie.

 

  • Strajk zewnętrzny: jeżeli strajkują kontrolerzy ruchu lotniczego, personel lotniska, służby celne itp., wtedy przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności i pasażer nia ma prawa do odszkodowania.

 

Ustalenie, czy strajk jest wewnętrzny czy też zewnętrzny, to pierwszy krok w procesie ubiegania się o odszkodowanie. Jednak, aby otrzymać rekompensatę o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 należy również upewnić się, że lot odbywa się na terytorium Unii Europejskiej. 

Aby sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie w przypadku lotu zakłóconego z powodu strajku, możesz skorzystać z naszych usług! Nasz kalkulator online pozwala na bezpłatne sprawdzenie, czy należy Ci się rekompensata:


 

Sprawdź lot

 

Jakie loty pozwalają na ubieganie się o odszkodowanie?

Trasa podróży oraz przynależność państwowa przewoźnika są ważne w przypadku ubiegania się o odszkodowanie. Odnosi się to zarówno do opóźnień, odwołań jaki i odmowy przyjęcia na pokład. 
 

Możliwe jest ubieganie się o odszkodowanie, jeśli:

  • Twój lot obsługiwany jest przez europejskie linie lotnicze oraz startuje i/lub ląduje na europejskim lotnisku

  • Twój lot jest obsługiwany przez linie lotnicze spoza Europy i startuje z europejskiego lotniska

 

Jaką pomoc w przypadku strajku powinny zaoferować linie lotnicze?

W przypadku dużego opóźnienia lub całkowitego odwołania lotu, linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę:
 

  • posiłki i napoje

  • możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch e-maili itp.

  • zakwaterowanie w hotelu, jeśli pasażerowie zmuszeni są czekać na lot alternatywny jedną lub więcej nocy (przewoźnik powinien zapewnić także transport z lotniska do hotelu)
     

Jeśli nie otrzymałeś takiego rodzaju pomocy i w związku z tym musiałeś ponieść koszty dodatkowe, masz prawo do zwrotu takich kosztów! Ważne jest, aby zachować wszystkie paragony i faktury. Wniosek o zwrot kosztów dodatkowych może być dołączony do wniosku o odszkodowanie.

 

Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Możesz ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych samodzielnie lub skorzystać z naszego serwisu. Jeśli zdecydujesz się działać samodzielnie pamiętaj, że na początku należy zapoznać się z przepisami, następnie ustalić podstawę prawną oraz okoliczności zakłócenia, wysłać reklamację do przewodnika, a niekiedy rozpocząć procedurę prawną. Jeśli wolisz wygodniejsze rozwiązanie - zgłoś się do nas! Pomożemy Ci we wszystkich formalnościach i przejmiemy korespondencję z przewoźnikiem. I co najważniejsze: pobierzemy opłatę tylko w sytuacji, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie! Działamy na zasadzie brak wygranej, brak opłat więc nie ma ryzyka, że coś stracisz!

 

➜Zgłoś roszczenie

 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat praw pasażera? Odwiedź naszą zakładkę TWOJE PRAWA i dowiedz się kiedy i ile odszkodowania przysługuje za zakłócone loty! 

Masz jakieś pytania? Przejdź do FAQ lub wyślij nam wiadomość!


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


Sprawdź, czy jesteś uprawniony do odszkodowania lub zwrotu pieniędzy!

Sprawdź mój lot