Opóźniony lot? Co robią lotniska, aby uniknąć opóźnień spowodowanych boardingiem?

Zawsze ta sama historia: rezerwując lot otrzymujesz konkretne miejsce i wsiadasz do samolotu przednimi lub tylnymi drzwiami w zależności od przydzielonego Ci miejsca. Jednak niektórzy pasażerowie mają problemy ze zrozumieniem tej prostej i dość skutecznej koncepcji. Jest to coraz poważniejszy problem dla linii lotniczych, ponieważ są one zmuszone płacić za każdą dodatkową minutę, podczas której pozostają na ziemi po przekroczeniu pierwotnego rozkładu lotu.

 

Na lotnisku Gatwick koło Londynu postanowiono przeprowadzić eksperyment dotyczący procedur wsiadania i wysiadania pasażerów. Eksperyment odbędzie się przy bramce 101 w terminalu północnym.

 

Jaki jest cel eksperymentu na lotnisku Gatwick?

Lotnisko Gatwick, drugie pod względem liczby pasażerów lotnisko w Wielkiej Brytanii, prowadzi eksperyment nad możliwymi usprawnieniami procedur wsiadania i wysiadania, aby ograniczyć wynikające z tego powodu opóźnienia lotów. W jaki sposób porty lotnicze mogą zorganizować szybsze wejście na pokład? W jaki sposób pasażerowie mogą dowiedzieć się, przez które drzwi samolotu powinni wejść na pokład? Oto niektóre z pytań, na które lotnisko Gatwick zamierza odpowiedzieć.

 

Jak będzie wyglądał eksperyment na lotnisku Gatwick?

 

Pasażerowie będą kierowani na pokład samolotu zgodnie z ich numerem rzędu i siedzenia. Teoretycznie, pasażerowie w ostatnich rzędach powinni zawsze wsiadać pierwsi, a pasażerowie z miejscami przy oknie znajdą się na samym początku kolejki i powinni zająć miejsca przed wszystkimi innymi. Następnie wsiadać będą pasażerowie z miejscami na środku a na samym końcu pasażerowie z miejscami w przejściu.

 

Ale…

 

Wszystko brzmi pięknie w teorii, ale w sytuacji, gdy wiele rodzin wykupiło bilety na lot, sytuacja przeradza się w chaos. Wiadomo, że nikt nie zostawi małych dzieci w zupełnie innym miejscu kolejki, a sam pójdzie spokojnie usiąść na swoje miejsce.

 

Alternatywnie, port lotniczy stworzył plan mający na celu uniknięcie tego problemu. Pasażerowie będą nadal proszeni o wsiadanie do samolotu od tyłu, ale zoptymalizowany proces pozostawi dwurzędową lukę pomiędzy pasażerami wsiadającymi na pokład. Ma to na celu zapewnienie podróżnym wystarczająco dużo miejsca, aby mogli umieścić swoje torby w przestrzeni na bagaże, a następnie wrócić na swoje miejsce bez konieczności przeciskania się przez inne osoby.

 

Władze lotniska Gatwick wyjaśniają, że „komunikując się lepiej z pasażerami oraz wprowadzając wejście na pokład samolotu według numeru miejsca oczekują, że całe doświadczenie z wchodzeniem na pokład będzie bardziej spokojne i powodować będzie mniej problemów.

 

Takie linie lotnicze jak EasyJet, Ryanair czy British Airways są sceptyczne

 

Ryanair, który codziennie wykonuje wiele lotów z lotniska w Londynie, już teraz obsługuje swoje loty za pomocą bardziej efektywnego systemu, który doradza pasażerom wejście na pokład samolotu zgodnie z ich numerem miejsca.

 

Z drugiej strony, budżetowe linie lotnicze prowadzą operacje wejścia na pokład, które obejmują „szybkie” lub „priorytetowe” kolejki. Szczególnie EasyJet, który często operuje na lotnisku Gatwick, aby wziąć udział w eksperymencie musiałby kompletnie pominąć podział na wejście „priorytetowe” i „normalne”. Przedstawiciel EasyJet wyjaśnił, że „niewielka liczba lotów EasyJet korzystających z bramki 101 bierze udział w eksperymencie”. Wyjaśnił również, że „nie jest to coś, co chcemy wdrożyć  w naszych samolotach, ale będziemy współpracować z portem lotniczym Gatwick w celu zbadania wyników ich eksperymentu”.

 

Podsumowując, eksperyment może również ocenić, czy dla przewoźników takich jak Ryanair czy EasyJet, lekceważenie ich systemów wsiadania w interesie szybszych operacji lotniczych ma sens.

 

Twój lot był opóźniony lub odwołany?

 

Prawa pasażerów są chronione rozporządzeniem (WE) nr 261/2004. Zgodnie z przepisami, linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania pasażerom, jeśli ich lot został opóźniony o ponad 3 godziny, odwołany lub gdy odmówiono im wejścia na pokład. W zależności od dokładnych okoliczności, odszkodowanie może wynosić od 250€ do 600€ od pasażera.

 

Linie lotnicze mają jednak tendencję do utrudniania pasażerom procesu ubiegania się o rekompensatę. Przewoźnicy starają się unikać wypłaty odszkodowań, powołując się często na okoliczności nadzwyczajne. Złożenie roszczenia we własnym zakresie wymaga znajomości praw pasażera, upewnienia się, że lot kwalifikuje się do odszkodowania oraz komunikacji z linią lotniczą. Jeśli nie chcesz tracić na to wszystko czasu, po prostu daj nam znać - chętnie Ci pomożemy. Dzięki rozbudowanej bazie danych na temat aktualnych rozkładów lotów i warunków pogodowych, wieloletniemu doświadczeniu i wysokiemu wskaźnikowi wygranych w sądzie, jesteśmy dobrze przygotowani do przyjęcia Twojego wniosku. Co równie ważne - działamy na zasadzie brak wygranej-brak opłat, co oznacza, że pobieramy naszą 25% prowizję tylko wtedy, gdy uda nam się wywalczyć Twoje odszkodowanie!

 

Sprawdź lot

 

Dowiedz się więcej na temat swoich praw klikając tutaj!

Masz więcej pytań? Odpowiedzi na niektóre z nich znajdziesz w naszej zakładce FAQ - Najczęściej Zadawanych Pytań. 


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


Sprawdź swój lot