Twój lot był opóźniony lub odwołany? Overbooking? Ubiegaj się o odszkodowanie!

Możesz być uprawniony nawet do 2 575,00 PLN od osoby!

Odszkodowanie za odwołany lot: Jak się o nie ubiegać?

Latanie stało się w ostatnich latach powszechnym sposobem podróżowania. Zwiększony ruch w przestrzeni powietrznej sprawia, że nieprzewidziane sytuacje zdarzają się coraz częściej. Wiemy jednak, jak frustrująca potrafi być wiadomość o odwołaniu lotu. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie zbiór najważniejszych informacji o tym, co zrobić w takiej sytuacji.

Wysokość odszkodowania za odwołany lot

Kwoty odszkodowań w przypadku odwołanych lotów zostały określone w unijnym Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 roku. Pasażerom może przysługiwać nawet 2 575,00 PLN rekompensaty. Wysokość odszkodowania zależy przede wszystkim od długości trasy:

Wysokość odszkodowania na pasażera

Dystans lotu Przykład trasy
€250 (1 073,00 PLN) do 1500 km Wrocław - Berlin
€400 (1 716,00 PLN) do 1500 km w obrębie UE Warszawa - Rzym
€400 (1 716,00 PLN) od 1500 km do 3500 km Warszawa - Barcelona
€600 (2 575,00 PLN) powyżej 3500 km Warszawa - Szanghaj

 

Kryteria przyznawania odszkodowań w przypadku odwołania lotu

W rozporządzeniu ustalono kryteria przyznawania odszkodowań dla poszkodowanych pasażerów, których lot został odwołany. Zakwalifikowane zostały:

  • loty obsługiwane przez linie lotnicze zarejestrowane w UE i których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko (startu lub  lądowania) w UE;
  • loty obsługiwane przez linie lotnicze spoza UE i których wylot ma miejsce z lotniska w UE.

Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna odwołania lotu leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.

Na złożenie wniosku o odszkodowanie, pasażerowie w Polsce mają 1 rok od daty zakłóconego lotu. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii, pasażerowie mają na to aż 6 lat!

 

Odwołany lot a opieka linii lotniczej

Jeśli Twój lot został odwołany, a lot alternatywny odbędzie się następnego dnia, linia lotnicza powinna zapewnić Ci odpowiednia opiekę. W zależności od tego ile czasu trzeba czekać na lot zastępczy, przewoźnik powinien zaoferować bezpłatne posiłki, napoje, hotel czy możliwość wykonania dwóch połączeń lub wysłania maili. Jeśli linia lotnicza nie zapewnia takiej opieki, a pasażer za wszystko musi płacić sam, przewoźnik ma obowiązek zwrócić dodatkowe koszty poniesione w wyniku odwołania lotu. Oczywiście, należy zachować wszelkie paragony i faktury, które będą dowodem poniesionych kosztów.

Przykład: Jednemu z naszych pasażerów linia lotnicza odwołała lot, a jego lot zastępczy miał miejsce następnego dnia. Musiał sam zapłacić za jedną noc w hotelu oraz za transport z i na lotnisko. Pasażer zachował jednak wszystkie paragony i był uprawniony do odszkodowania. Z pomocą naszego serwisu udało się uzyskać odszkodowanie za ten lot oraz zwrot wszystkich dodatkowych kosztów poniesionych w związku z zakłóceniem lotu.

 

Co warto wiedzieć na temat odszkodowania za odwołany lot?

Odpowiedzialność linii lotniczych

Jeśli z winy przewoźnika dojdzie do odwołania lotu, przysługuje Ci odszkodowanie. Jest to forma rekompensaty za stracony czas. Natomiast zdarzenie, które miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, zwalnia linie lotnicze z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania. Do nadzwyczajnych okoliczności zaliczamy takie zdarzenia jak np. złe warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie danego lotu, zagrożenie atakiem terrorystycznym czy bird strike - zderzenie samolotu z ptakiem. Warto jednak pamiętać, że linie często nadużywają tego argumentu i uchylają się od wypłaty należności. Dlatego należy dokładnie zbadać faktyczną przyczynę opóźnienia.  

Oferta od linii lotniczych

Jeśli pasażer doświadczy odwołanego lotu, a przewoźnik zaoferuje mu alternatywę w postaci np. voucherów lub innego lotu, na którą pasażer wyrazi zgodę, nie będzie miał on prawa do odszkodowania.

Oferta lotu alternatywnego

To, że przewoźnik proponuje lot alternatywny, nie zwalnia go z obowiązku wypłaty odszkodowania. Zgodnie z regulacją WE 261/2004, jeśli lot został odwołany, linia lotnicza musi zapewnić pasażerowi wybór pomiędzy:

  • zwrotem kosztów za niewykorzystany bilet
  • zaoferowaniem lotu zastępczego do miejsca docelowego Twojej podróży

W obu przypadkach, jeśli lot spełnia kryteria rozporządzenia europejskiego, pasażer może ubiegać się dodatkowo o odszkodowanie.

 

Powiadomienie o odwołaniu lotu i zmianie planu podróży

W przypadku odwołania lotu pasażerom zwykle przysługuje odszkodowanie lub możliwość skorzystania z alternatywnego połączenia. Odszkodowanie nie zostanie jednak wypłacone, jeżeli o zmianie lotu zostali oni poinformowani co najmniej 14 dni przed zaplanowaną datą wylotu.

Jeśli pasażerowie zostali poinformowani o zmianie planu podróży na mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem, mają prawo do odszkodowania, chyba że nowy lot odbywa się według następujących kryteriów:

Informacja o zmianie PLANU podróży

nowy lot - wylot nowy lot - przylot
14 - 7 dni przed datą wylotu co najmniej 2 godziny przed zaplanowym czasem odlotu mniej niż 4 godziny po zaplanowym czasie przylotu
mniej niż 7 dni przed datą wylotu  co najmniej 1 godzina przed zaplanowanym czasem odlotu mniej niż 2 godziny po zaplanowym czasie przylotu

 

Co robić, gdy Twój lot jest odwołany?

Zachowaj wszystkie dokumenty podróży

  • Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o odwołaniu itd.
  • Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.

Zapisz dane lotu

  • Numer lotu
  • Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
  • Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)

Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna odwołania

  • Zapytaj personel pokładowy
  • Sprawdź warunki pogodowe
  • Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane

Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie

  • Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty

Zgłoś roszczenie o odszkodowanie

 

Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie za odwołany lot?

Zachowaj jak najwięcej dokumentów podróżnych, które pozwolą udowodnić, że widniejesz jako pasażer danego lotu oraz że doszło do jego odwołania. Następnie należy ustalić odpowiednią podstawę prawną roszczenia w oparciu o aktualne przepisy i orzeczenia. Po tym, musisz skontaktować się z liniami lotniczymi w celu złożenia reklamacji oraz złożyć skargę do krajowego organu wykonawczego. Czasami konieczne może okazać się dochodzenie praw na drodze sądowej.  

Zanim uzyskasz odszkodowanie, cały proces może potrwać do 6 miesięcy, a niekiedy nawet dłużej. W większości przypadków linie lotnicze odrzucają wnioski o odszkodowanie za odwołany lot. Musisz uzbroić się w cierpliwość. Jeśli jednak wolisz wygodniejsze rozwiązanie i nie chcesz zagłębiać się w przepisy, możesz powierzyć nam swoją sprawę.

Jeżeli chcesz skorzystać z naszej pomocy i doświadczenia, możesz zgłosić nam swoje roszczenie. Dokładnie wiemy, jak się wszystkim zająć i kiedy podjąć odpowiednie działania. Jeśli to konieczne, wniesiemy także sprawę do sądu. Jesteśmy całkiem nieźli  w swojej branży - wygraliśmy 98% powierzonych nam spraw.

ZGŁOŚ ROSZCZENIE

 
 

Zgłoś roszczenie i zobacz, jakie odszkodowanie możesz uzyskać. Jakieś pytania? Sprawdź najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z nami bezpośrednio!

 


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


 

Nasze usługi

 
  • Sprawdź za darmo Twój lot!
  • Pomoc następnego dnia po zgłoszeniu
  • 98% wygranych spraw
  • Ocena: 8.6 na 10
  • Brak opłat administracyjnych
  • Opłata jedynie przy wygranych sprawach
  • Pomoc online

Zgłoś roszczenie




profesjonalna i bardzo szybka obsługa. 100 procent satysfakcji. serdecznie polecam. w ciagu miesiaca od zgłoszenia pieniadze z odszkodowania były na koncie. super firma

Co prawda prowizja wynosi 25% ale skuteczność 100%. Polecam

Rewelacja !!! 6 tygodni i pieniądze na koncie :-) Bez wychodzenia z domu. Dziękuję bardzo. POLECAM, warto skorzystać.

Moja sprawa była skomplikowana, ponieważ linie lotnicze Air Canada podczas lotu poinformowały, że przyczyną spóźnienia były warunki pogodowe,a to wyklucza ubieganie się o odszkodowanie. To spowodowało, że zdecydowałem się przekazać sprawę firmie. Pieniądze dostałem po 6 tygodniach, firma reaguje na każdą prośbę o wyjaśnienia-polecam

Świetny serwis! Polecam każdemu z czystym sumieniem! Odszkodowanie otrzymałam już 2x bez niepotrzebnego stresu i trudu.

Polecam w 100%!

Witam. W pełni polecam cały zespół zajmujący się odzyskiwaniem odszkodowań od lini lotniczych. W moim przypadku od zgłoszenia do w pełni pomyśnego rozwiązania upłyneło 7 tygodni. Dziękuję i pozdrawiam.


Najlepsze usługi

Zgłoś roszczenie już teraz: szybka, wygodna i spersonalizowana obsługa


Skorzystaj z pomocy

O Lot-Opóźniony.pl

ZAUFAŁO NAM JUŻ 563,267 UŻYTKOWNIKÓW
ZAUFAŁO NAM JUŻ 563,267 UŻYTKOWNIKÓW
USŁUGA DOSTĘPNA W 8 JĘZYKACH
USŁUGA DOSTĘPNA W 8 JĘZYKACH
ŚREDNIA WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA €943
ŚREDNIA WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA €943
NAJWYŻSZE POJEDYNCZE ODSZKODOWANIE €15,200
NAJWYŻSZE POJEDYNCZE ODSZKODOWANIE €15,200
SPRAWY PRZECIWKO PONAD 100 LINIOM LOTNICZYM
SPRAWY PRZECIWKO PONAD 100 LINIOM LOTNICZYM
OCENA:
8.6 na 10
OCENA: 8.6 na 10

Usługi Lot-Opozniony.pl


Weryfikacja podstawy prawnej

Dokładne dane lotnicze

Ocena danych pogodowych

Sporządzanie pism

Pomoc, kiedy jej potrzebujesz

Zgłoszenia zbiorowe

Doświadczony zespół prawny

Pokrycie kosztów prawnych

Brak wygranej, brak opłat

Złóż wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot już teraz!


Sprawdź Twoje odszkodowanie