Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Prawo europejskie chroni Twoje prawe w przypadku opóźnionego lotu. Jeśli Twój lot był opóźniony z winy linii lotniczej o co najmniej 3 godziny, należy Ci się odszkodowanie (rekompensata) nawet do 600 euro na każdego pasażera, czyli ponad 2.500 złotych!

Sprawdź odszkodowanie
Untitled design 2
Treść zweryfikował(a) Arilee Arends
Doradca Prawny

Ostatnia aktualizacja

Odszkodowanie za opóźniony lot: podstawowe informacje

  • Odszkodowanie za opóźniony samolot przysługuje, jeśli Twój lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny.

  • By kwalifikować się do rekompensaty za lot, opóźnienie lotu musiało wyniknąć z winy linii lotniczej, a nie np. złej pogody.

  • Według prawa UE, pasażerowi może przysługiwać do 600 euro odszkodowania (ponad 2500 złotych). Wysokość odszkodowania za opóźniony lot różni się w zależności od dystansu lotu.

  • Odszkodowanie możesz otrzymać niezależnie od tego, ile kosztował Twój bilet lotniczy. Wysokość odszkodowania może być wyższa od ceny biletu.

Podstawa prawna do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot

Jako pasażera chronią Cię przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, w których ustanowiono wspólne zasady odszkodowania i pomocy w przypadku dużego opóźnienia lotów. Według nich, może należeć Ci się nawet 600 euro rekompensaty w zależności od długości trasy.

Ubiegaj się o odszkodowanie!

Jakie odszkodowanie przysługuje za opóźniony lot?

Opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego Twojej podróży musi wynosić minimum 3 godziny. Zapoznaj się z poniższym zestawieniem kwot odszkodowań:

Dystans lotuWysokość odszkodowania według EU261
Mniej niż 1,500 kmOtrzymaj €250 na osobę
Pomiędzy 1,500 a 3,500 kmOtrzymaj €400 na osobę
Powyżej 3,500 km (pomiędzy krajami UE)Otrzymaj €400 na osobę
Powyżej 3,500 km (poza UE)*Otrzymaj €600 na osobę

*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, rekompensata za lot może zostać pomniejszone o połowę.

zasady opóźniony lot

Opóźniony samolot? Zbierz odszkodowanie!

Według prawa UE może należeć Ci się do 600 euro odszkodowania na osobę!

Sprawdź swój lot
W Kkd6 S Vp

Kiedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lot?

Pasażerowie sa uprawnieni do otrzymania odszkodowania w sytuacji, gdy:

  • przynajmniej jedno z lotnisk - startu lub lądowania - znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE
  • lotnisko startu znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika niezarejestrowanego w UE

Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna opóźnienia leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.

Na złożenie wniosku o odszkodowanie, pasażerowie w Polsce mają 1 rok od daty zakłóconego lotu. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii, pasażerowie mają na to aż 6 lat!

Co warto wiedzieć na temat odszkodowania za opóźniony lot?

Odpowiedzialność linii lotniczych

Jeśli z winy przewoźnika dojdzie do ponad 3-godzinnego opóźnienia lotu, przysługuje Ci odszkodowanie. Jest to forma rekompensaty za stracony czas. Natomiast zdarzenie, które miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, zwalnia linie lotnicze z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania. Do nadzwyczajnych okoliczności zaliczamy takie zdarzenia jak np. złe warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie danego lotu, zagrożenie atakiem terrorystycznym czy bird strike - zderzenie samolotu z ptakiem. Warto jednak pamiętać, że linie często nadużywają tego argumentu i uchylają się od wypłaty należności. Dlatego należy dokładnie zbadać faktyczną przyczynę opóźnienia.

Oferta od linii lotniczych

Jeśli pasażer doświadczy opóźnionego lotu, a przewoźnik zaoferuje mu alternatywę w postaci np. voucherów lub innego lotu, na którą pasażer wyrazi zgodę, nie będzie miał on prawa do odszkodowania. 

Co robić, gdy Twój lot jest opóźniony?

Zachowaj wszystkie dokumenty podróży

  • Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o opóźnieniu itd.
  • Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.

Zapisz dane lotu

  • Numer lotu
  • Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
  • Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)

Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna opóźnienia

  • Zapytaj personel pokładowy
  • Sprawdź warunki pogodowe
  • Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane

Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie

  • Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty

Zgłoś roszczenie o odszkodowanie

Lot opóźniony?

Złóż wniosek o odszkodowanie!

Sprawdź swój lot
U Vp D2 X6p top
U Vp D2 X6p bottom

Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Do wyboru masz dwie możliwości. Pierwszą z nich jest podjęcie działań na własną rękę i złożenie reklamacji do linii lotniczych. Drugą jest zgłoszenie roszczenia do firmy, jak Lot-Opóźniony.pl, aby zajęli się Twoją sprawą. W obydwu przypadkach może upłynąć wiele czasu, zanim linie lotnicze wypłacą odszkodowanie. Jeśli zdecydujesz się na złożenie reklamacji bezpośrednio u przewoźnika, musisz zapoznać się z treścią Rozporządzenia, obowiązującymi przepisami oraz orzeczeniami, przygotować odpowiednie dokumenty, a niekiedy dochodzić praw na drodze sądowej.

Zgłoszenie roszczenia w Lot-Opóźniony.pl to wygodne rozwiązanie, które nie tylko zaoszczędzi Twój czas, ale także da Ci pewność dopilnowania terminów i podjęcia odpowiednich działań. Służymy Ci ekspertyzą oraz posiadamy bazę danych lotniczych i pogodowych, niezbędną do weryfikacji podstawy prawnej. Jeśli linie lotnicze odrzucą Twoje roszczenie, nasz zespół będzie gotowy Ci pomóc, a gdy to konieczne nasi prawnicy zajmą się procedurą prawną. Ponadto zgłoszenie roszczenia jest zupełnie darmowe, ponieważ stosujemy zasadę brak wygranej - brak opłat. Nie ponosisz żadnych kosztów, jeśli nie uzyskamy odszkodowania.

Chcesz wiedzieć, czy masz prawo do odszkodowania za opóźniony lot? Sprawdź to za pomocą naszego kalkulatora, wpisując trasę i datę lotu.

Historia Gastona: Jak opóźniony lot zmienił się w odszkodowanie

Gaston

lipca 2024

Chciałbym podziękować Lot-Opóźniony.pl za ich wsparcie i profesjonalizm, a także za informowanie mnie podczas całego procesu. Po niedogodnościach, których doświadczyłem 14 maja 2024 r. — prawie 5-godzinnym opóźnieniu lotu linią Volotea, przez które utknąłem na lotnisku w Nantes — sprawiedliwym i właściwym rozwiązaniem jest przyznanie odszkodowania za zakłócenia i szkody, które te spowodowały. Jeszcze raz bardzo dziękuję za udaną interwencję Lot-Opóźniony.pl.

Co się stało?
W maju 2024 r. Gaston przybył na lotnisko w Nantes podekscytowany rozpoczęciem swojej podróży i lotem linią Volotea. Niestety, jego entuzjazm szybko zgasł – lot został niespodziewanie opóźniony. Zamiast płynnego startu wakacji, Gaston spędził ponad pięć godzin na lotnisku, sfrustrowany i zmęczony długim oczekiwaniem. Pomimo przybycia z dużym wyprzedzeniem, by uniknąć stresu, został zmuszony do długiego postoju, ponosząc dodatkowe koszty związane z jedzeniem i transportem. Ostatecznie udało mu się odbyć lot, jednak do celu dotarł z ponad czterogodzinnym opóźnieniem – a to zdecydowanie nie tak miał wyglądać początek jego wakacji.
Jak pomogliśmy?
Po otrzymaniu roszczenia od Gastona natychmiast przystąpiliśmy do działania. Skrupulatnie przeanalizowaliśmy jego sprawę, weryfikując dane lotu, sprawdzając je dwukrotnie w naszych bazach oraz porównując z informacjami o warunkach pogodowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustaliliśmy, że odpowiedzialność za opóźnienie ponosi linia Volotea. Na tej podstawie przygotowaliśmy zgłoszenie i zwróciliśmy się do przewoźnika z żądaniem wypłaty należnego odszkodowania. Po kilku miesiącach skutecznych działań udało nam się uzyskać rekompensatę dla Gastona.

Czy podobała Ci się ta treść?

Dziękuję, to poprawiło mi dzień!

Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!

Przyjęte do wiadomości, dziękuję!