
POMOCY! Linia lotnicza odrzuciła mój wniosek o odszkodowanie…
środa, 30 kwietnia 2025
Najczęstsze powody, dla których linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania (i *SPOILER*: nie zawsze mają do tego prawo)
#1 Ograniczenia ATC
„Z przykrością informujemy, że nie przysługuje Pani/Panu odszkodowanie, ponieważ lot został opóźniony lub odwołany z powodu ograniczeń ATC”.
Ograniczenia ATC (czyli kontroli ruchu lotniczego) to jeden z najczęściej wykorzystywanych argumentów, którymi linie lotnicze uzasadniają odmowę wypłaty odszkodowania. I choć rzeczywiście czasami przyczyną opóźnienia lub odwołania lotu są decyzje kontroli ruchu, zdarza się, że przewoźnicy powołują się na ten powód, nawet jeśli nie miał on żadnego wpływu na dany lot.
Czym są ograniczenia ATC?
Każdy lot ma zaplanowaną godzinę startu i lądowania, określaną jako CTOT (Calculated Take-Off Time). ATC, czyli kontrola ruchu lotniczego, odpowiada za to, aby ruch w przestrzeni powietrznej odbywał się płynnie i bezpiecznie. Osoby pełniące tę funkcję to kontrolerzy ruchu lotniczego, którzy koordynują wszystkie operacje w powietrzu.
Zdarza się, że z powodu niekorzystnych warunków pogodowych (np. mgły, burz) lub strajków niemożliwe jest wykonanie lotu o zaplanowanej godzinie (czyli o zaplanowanym CTOT slot). W takiej sytuacji kontrolerzy muszą ograniczyć liczbę operacji lotniczych — startów i lądowań — co może skutkować opóźnieniami lub nawet odwołaniem lotów.
Kiedy ograniczenia ATC nie są nadzwyczajną okolicznością?
Niestety, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie — każdy przypadek trzeba ocenić indywidualnie. Linie lotnicze często powołują się na ograniczenia ATC jako pretekst, by ukryć faktyczne powody opóźnienia, za które same ponoszą odpowiedzialność. Przykład? Przewoźnik może zrzucić winę na ATC, choć w rzeczywistości to samolot lub załoga nie były gotowe do odlotu na czas. Innymi słowy: ograniczenia ATC nie zawsze wynikają z nadzwyczajnych okoliczności, a linie lotnicze często wykorzystują ten argument, by uniknąć wypłaty odszkodowania.
Nie masz pewności, czy Twój lot faktycznie został opóźniony lub odwołany z powodu ograniczeń ATC? Skorzystaj z naszego bezpłatnego kalkulatora roszczeń i pozwól naszym specjalistom to dla Ciebie sprawdzić!
#2 Powody bezpieczeństwa
„Z przykrością informujemy, że odszkodowanie nie przysługuje, ponieważ Twój lot został opóźniony lub odwołany ze względów bezpieczeństwa.”
Jednym z powodów, którego linie lotnicze często używają odmawiając wypłaty odszkodowania, są względy bezpieczeństwa. W trakcie podróży lotniczej mogą pojawić się nagłe sytuacje zagrażające bezpieczeństwu — np. pozostawiony bez opieki bagaż czy konieczność przeprowadzenia dodatkowej kontroli technicznej samolotu — co może skutkować opóźnieniem lub nawet odwołaniem lotu. Choć takie sytuacje mogą rzeczywiście mieć wpływ na przebieg podróży, linie lotnicze czasem wykorzystują ten argument bezpodstawnie, tylko po to by móc odmówić pasażerowm wypłaty odszkodowania.
Kiedy względy bezpieczeństwa nie są nadzwyczajną okolicznością?
Podobnie jak w przypadku ograniczeń ATC, trudno jednoznacznie określić, kiedy mamy do czynienia z realnym zagrożeniem bezpieczeństwa. Jeśli Twój lot został zakłócony, warto zapytać obsługę naziemną lub załogę samolotu, co się wydarzyło. Na przykład, jeśli poinformowano Cię o problemie technicznym, a linia lotnicza odmawiając odszkodowania później powołuje się na względy bezpieczeństwa — zdecydowanie warto dociekać szczegółów.
#3 Opóźniony przylot wcześniejszego lotu
„Z przykrością informujemy, że odszkodowanie nie przysługuje, ponieważ Twój lot został opóźniony lub odwołany z powodu opóźnionego przylotu wcześniejszego rejsu.”
Jednym z najczęściej przywoływanych przez linie lotnicze powodów odmowy wypłaty odszkodowania jest opóźnienie poprzedniego lotu. Gdy Twój lot zaplanowany jest na wczesne godziny poranne, bardzo często jest to pierwszy rejs danego samolotu tego dnia. Można zauważyć, że zaraz po lądowaniu na lotnisku inni pasażerowie czekają już przy bramce, aby wsiąść do tego samego samolotu, którym właśnie przyleciałeś/aś. To standardowa praktyka w branży lotniczej. Jeśli więc Twój przylot jest opóźniony, naturalne jest, że kolejny lot tym samym samolotem również wystartuje z opóźnieniem — zwłaszcza że samolot musi zostać najpierw posprzątany, zatankowany i przygotowany do kolejnego rejsu.
Kiedy opóźnienie wcześniejszego lotu nie jest nadzwyczajną okolicznością?
Po raz kolejny — i tak, zdajemy sobie sprawę, że to frustrujące — ciężko jest jednoznacznie powiedzieć czy Twój lot opóźniony jest z powodu poprzedniego rejsu. W takiej sytuacji warto więc zapytać obsługę lotniska lub przedstawicieli linii lotniczej o więcej szczegółów. Zbyt często pasażerowie bezkrytycznie przyjmują wyjaśnienie podane przez przewoźnika i rezygnują z dochodzenia swoich praw. Tymczasem jeśli opóźnienie wcześniejszego lotu wynikało z przyczyn leżących po stronie linii lotniczej, np. z powodu usterki technicznej, nie można uznać tego za nadzwyczajną okoliczność — a Ty nadal możesz mieć prawo do odszkodowania.
Czy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
Jak już wspomnieliśmy, wszystko zależy od konkretnego przypadku — dlatego każdą sprawę należy rozpatrywać indywidualnie. Zachęcamy do skorzystania z naszego bezpłatnego kalkulatora roszczeń, aby sprawdzić, czy kwalifikujesz się do odszkodowania! Nasi specjaliści dokładnie przeanalizują Twoją sytuację i ustalą, kto ponosi odpowiedzialność. Jeśli okaże się, że przyczyną zakłócenia były nadzwyczajne okoliczności, zamkniemy sprawę bez żadnych kosztów z Twojej strony. Pobieramy opłatę wyłącznie w przypadku sukcesu — działamy według zasady „brak wygranej, brak opłat”!
Mamy nadzieję, że te informacje okażą się przydatne i życzymy Ci bezpiecznej oraz niesamowitej podróży!
Chcesz być na bieżąco z ciekawymi wskazówkami i poradami dotyczącymi podróży? Przeczytaj pozostałe wpisy na naszym blogu!



Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!