Ryanair: historia, fakty i odszkodowania

Ryanair to jedna z większych linii lotniczych, obsługujących loty polskich pasażerów. Irlandzki przewoźnik znany jest przede wszystkim z bajecznie niskich cen biletów, ale także z wymuszonych „dodatkowych” opłat za prawie wszystko: od bagażu po posiłki, a nawet odprawę. Zanim jednak dokonasz szybkiej oceny, pamiętaj, że żadna linia lotnicza nie jest bezbłędna i że każdy przewoźnik zaangażowany był w pewne historie, które mogą wywołać niepokój wśród pasażerów.

 

Ryanair: krótkie wprowadzenie

Ryanair to druga co do wielkości linia lotnicza w Europie (ustępuje miejsca jedynie Lufthansa Group), która obsługuje dziennie nieco ponad 2400 lotów. W 2017 roku Ryanair stał się pierwszą europejską linią, która przewiozła 1 miliard pasażerów! Czy to nie imponujące?! Ryanair powstał 34 lata temu i z małej linii lotniczej, obsługującej krótką podróż między irlandzkim Waterford a lotniskiem London Gatwick, urósł do miana największego przewoźnika w Europie.

 

Ryanair: historia przewoźnika

1985: Ryanair został założony przez rodzinę Ryan w 1985 roku i zatrudniał łącznie około 25 pracowników. Pierwszy personel pokładowy wybrano biorąc pod uwagę średni wzrost pracowników, ponieważ musieli oni być w stanie pracować w malutkich samolotach.

 

1986: Ryanair zaczyna konkurować z wysokodochodowym duopolem British Airways i Aer Lingus. Irlandzki przewoźnik rozpoczyna również pierwszą wojnę cenową w Europie, proponując loty, które są o połowę tańsze niż loty British Airways i Aer Lingus.

 

1991: Wybuch wojny w Zatoce Perskiej powoduje załamanie ruchu pasażerskiego , a Ryanair przenosi swoją bazę z londyńskiego lotniska Luton do nowo wybudowanego London Stansted. Pomimo skutków konfliktu zbrojnego, Ryanair osiąga zysk w wysokości  239 tys. funtów.

 

1995: Ryanair wyprzedza Aer Lingus i British Airways, stając się największą linią pasażerską obsługującą trasę z Dublina do Londynu.

 

1997: Irlandzki przewoźnik uruchamia swoje pierwsze cztery europejskie loty po wejściu w życie europejskiej umowy o otwartym niebie. Będzie to miało decydujące znaczenie dla historii linii lotniczych.

 

2000: Uruchomiono największą w historii stronę rezerwacyjną (Ryanair.com), która obsługiwała ponad 50 tys. rezerwacji tygodniowo w ciągu pierwszych trzech miesięcy.

 

2005: Ryanair przewozi w sierpniu więcej pasażerów niż British Airways na trasach całej swojej światowej sieci połączeń. Irlandzki przewoźnik pokonuje też linie lotnicze easyJet jeśli chodzi o punktualność - dzieje się tak co tydzień przez trzy kolejne lata.

 

2006: Ryanair przewozi rekordową liczbę 42,5 mln pasażerów w 2006 roku, a latem stał się pierwszą linią lotniczą, która w ciągu miesiąca przewiozła 4 mln pasażerów w ruchu międzynarodowym.

 

2009: Zyski irlandzkich linii lotniczych rosną o 200%, generując  318 mln funtów, podczas gdy zapotrzebowanie na loty stale rośnie. Konkurenci ogłaszają cięcia lub straty, a niektórzy nawet bankructwo.

 

2018: Ryanair przejmuje 75% udziałów w austriackich liniach lotniczych Laudamotion, które otworzyły bazy w Austrii i Niemczech.

 

2019: Ryanair ogłasza nowe bazy w London Southend, Marsylii i Bordo i otwiera nowe trasy do takich krajów jak Ukraina czy Turcja.

 

Ryanair: fakty i liczby

Tutaj znajdziesz kilka ciekawych statystyk i liczb dotyczących irlandzkiego przewoźnika.

Wielkość floty Ryanair: 475 samolotów. Linie lotnicze oczekują obecnie na dostawę 210 dodatkowych samolotów.

 

Liczba pasażerów, który polecieli z Ryanairem w 2018 roku: 142 miliony

 

Punktualność: Według samej linii lotniczej, w 2018 roku Ryanair posiadał OTP (on-time performance) na poziomie 88%, co czyni go najbardziej punktualną linią lotniczą na świecie. Pokonał tym samym swojego głównego konkurenta easyJet, który w zeszłym roku osiągnął OTP na poziomie 77%.

 

Żadna linia lotnicza nie jest w stanie wykonać każdego lotu na czas. Również irlandzki przewoźnik musi czasem odwołać swoje loty lub dotrzeć na miejsce docelowe z opóźnieniem. Mamy jednak dobre wieści dla pasażerów Ryanair! W 2018 roku przewoźnik ogłosił, że planuje przyspieszyć proces rozpatrywania odszkodowań za zakłócone loty.  Zamiarem Ryanaira było skrócenie średniego czasu oczekiwania pasażerów na odpowiedź na wniosek z 28 do zaledwie 10 dni. Warto wspomnieć, że jest to jedynie czas, jaki linia lotnicza ma na odpowiedź na złożone przez pasażera roszczenie. Nie oznacza to, że odszkodowanie zostanie wypłacone w ciągu tych 10 dni.

 

Zadowolenie klienta: problem niskobudżetowych linii lotniczych

Nie owijajmy w bawełnę. Powszechnie wiadomo, że Ryanair nie jest najlepszy, jeśli chodzi o limit bagażu lub rezerwację miejsc siedzących. Prawie zawsze pobierane są dodatkowe opłaty za wszelkiego rodzaju dodatki i kogokolwiek nie zapytać, każdy miał nieprzyjemne doświadczenia z Ryanair. Niemniej jednak, przy takich cenach biletów nie powinniśmy oczekiwać zbyt wiele.

 

Co sprawia, że Ryanair to jednak dobra linia lotnicza:

 

- Loty są bardzo tanie: Jeśli zarezerwujesz podróż wystarczająco wcześnie, możesz znaleźć loty za około 80 zł w dwie strony!

- Globalny zwycięzca, jeśli chodzi o punktualność: W 2018 roku Ryanair zdołał odbyć 88% wszystkich swoich lotów zgodnie z rozkładem na czas. To sprawia, że jest najlepszym przewoźnikiem, jeśli chodzi o punktualność w skali światowej. Popularne przekonanie mówi jednak zupełnie coś innego..

- Duża liczba lotów do wielu różnych miejsc docelowych: Ryanair obsługuje dziennie ponad 2 400 lotów i jednocześnie łączy prawie 40 różnych państw. Irlandzki przewoźnik znany jest z dużego wyboru miejsc docelowych oraz dogodnych rozkładów lotów.

- Dostajesz to, za co płacisz: jeśli zarezerwowałeś weekendową wycieczkę z Gdańska na Maltę za 100zł, to właśnie to otrzymasz. Dostaniesz tanie loty tam i z powrotem, ale nie będziesz obsługiwany złotymi sztućcami. Linie lotnicze bardzo jasno dały do zrozumienia, że ich model polega na oddzieleniu wszystkich małych opłat dodatkowych od podstawowej ceny biletu. Oznacza to, że pasażerowie mogą podróżować w sposób jak najbardziej przyjazny dla budżetu, jeśli są gotowi poświęcić pewne udogodnienia.

 

Niezwykłe historie dotyczące odszkodowań i inne zabawne fakty:

 

Zabawne fakty dotyczące Ryanaira:

 

Ryanair lata tylko jednym modelem samolotu, Boeing 737. Wszystkie 400 samolotów, które posiada przewoźnik są dokładnie tym samym modelem, jednak do 2024 roku Ryanair postanowił poszerzyć swoją flotę o nowe modele Boeinga  737 MAX.
 

Największym rynkiem Ryanaira w Europie są Włochy, a nie jak uważa się powszechnie - Wielka Brytania czy Hiszpania.
 

Niepotwierdzona historia mówi, że stronę internetową Ryanaira zbudowało w latach 90-tych dwóch nastolatków. Po tym, jak profesjonaliści zażądali od Ryanaira wynagrodzenia w wysokości trzech i pół miliona funtów, irlandzki przewoźnik zdecydował, że zamiast tego woli zapłacić 20 tysięcy funtów dwóm studentom.
 

Ryanair wszystkie swoje zyski  w 2018 roku osiągnął z dodatkowych opłat.
 

Lot Ryanaira odlatuje co 45 sekund.
 

Linie lotnicze nigdy nie doświadczyły żadnego poważnego wypadku.
 

Niektóre z reklam Ryanaira zostały zakazane z takich powodów jak np. pokazanie modelki w stroju kąpielowym podczas reklamowania takich miejsc jak Oslo i Glasgow, gdzie temperatury nie były wystarczająco wysokie, aby zagwarantować pasażerom możliwość rozkoszowania się słońcem  i relaks na plaży.

 

Godne uwagi opóźnienia i opowieści o odszkodowaniach:

 

Za mało pilotów!

Będziesz słyszeć to dość często. Ryanair po prostu nie ma wystarczająco dużo pilotów, aby pokryć wszystkie obsługiwane trasy. Powoduje to częste opóźnienia i odwołania lotów, jeśli jeden z pilotów zachoruje lub jeśli ich urlop nie zostanie odpowiednio pokryty. Tak było m.in. w 2017 roku. We wrześniu 2017 roku odwołano około 50-60 lotów w ciągu 6 tygodni. Pasażerowie mieli wtedy prawo do odszkodowania.

 

Pijany kucharz spowodował przerwanie lotu

Na początku tego roku w Manchesterze, pijany szef kuchni udający się na Teneryfę odmówił zajęcia miejsca podczas startu samolotu. Spowodowało to gniew jego współpasażerów, ponieważ samolot musiał zawrócić do gate’u, aby ‘wysadzić’ pasażera, który został następnie aresztowany. Samolot nie wykorzystał zatem swojego czasu na odlot i dlatego musiał czekać, aż dostanie następne pozwolenie na start. Incydent ten jest uważany za nadzwyczajną okoliczność, a Ryanair został zwolniony z wypłaty odszkodowań swoim pasażerom. Szef kuchni nie uniknął jednak grzywny w wysokości 500 funtów.

 

Ryanair ląduje w bazie wojskowej zamiast na lotnisku cywilnym

W 2006 roku, pilot Ryanaira, który operował lot z Liverpoolu do Derry, pomylił bazę wojskową z lotniskiem w Derry i wylądował w złym miejscu. Pasażerowie zostali wypuszczeni z samolotu i zostali przewiezieni na lotnisko autokarem. Ryanair przyznał później, że błąd ten wynikał tylko i wyłącznie z winy pilota.

Ryanair: dochodzenie odszkodowania

Mamy nadzieję, że dowiedziałeś się czegoś nowego o Ryanairze! Pomimo wysokiej punktualności, część lotów irlandzkiego przewoźnika nadal jest opóźniona lub odwołana.
 

W Lot-Opóźniony.pl specjalizujemy się w dochodzeniu odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty. Pasażerowie często nie są świadomi, że mogą być uprawnieni nawet do 600€! Jeśli Twój lot został zakłócony, a Ty nie wiesz, czy możesz ubiegać się o rekompensatę - sprawdź swój lot zupełnie za darmo i bez zobowiązań w naszym kalkulatorze odszkodowań! Jeśli następnie zdecydujesz się skorzystać z naszych usług - obowiązywać Cię będzie zasada brak wygranej, brak opłat. Oznacza to, że płacisz naszą 25% prowizję tylko wtedy, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie. Nie czekaj dłużej - korzystaj ze swoich praw!

 

 
 

 

Nie chcesz przegapić naszych innych wpisów na blogu? Polub nas na facebooku i bądź zawsze na bieżąco.

 


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


Sprawdź swój lot