Lufthansa pozywa pasażera za niestawienie się na lot

Pasażerowie mogą zaoszczędzić sporo pieniędzy kupując wielo-etapowe loty i celowo rezygnując z niektórych segmentów podróży. Ostatnio jednak Lufthansa pozwała swoich pasażerów za to, że nie odbyli oni jednego ze swoich lotów.

 

Jakiś czas temu zaradni pasażerowie odkryli, że podróż z międzylądowaniem może być tańsza niż lot bezpośredni. Dla przykładu: z finansowego punktu widzenia warto zarezerwować lot do USA ze Stuttgartu przez Frankfurt, zamiast bezpośrednio z Frankfurtu. Jeśli jednak pasażer mieszka obecnie blisko Frankfurtu, nie miałoby sensu podróżować najpierw do Stuttgartu, dlatego też część pasażerów nie pojawia się po prostu na pierwszym etapie podróży.

 

Aby ukrócić te praktyki, linie lotnicze zaczęły określać w swoich warunkach przewozu, że wszystkie zakupione loty muszą odbyć się w odpowiedniej kolejności. Jeśli tak się nie stanie, pasażerowie podczas odprawy bagażowo-biletowej zostaną obciążeni dodatkowymi opłatami. Jeśli pasażer nie będzie chciał zapłacić - nie zostanie wpuszczony na pokład! Do tej pory zasady te dotyczyły głównie pasażerów,  którzy nie odbyli pierwszego lotu w ramach podróży. Niedawno jednak Lufthansa, największa niemiecka linia lotnicza, pozwała pasażera, który nie skorzystał z ostatniego odcinka lotu.

 

Lufthansa domaga się ponad 2000€ odszkodowania od pasażera, który nie stawił się na jeden ze swoich lotów

 

Powództwo linii lotniczej  o zapłatę ponad 2000€ zostało oddalone przez sąd rejonowy Berlin-Mitte. Mimo, że Lufthansa jest zasadniczo uprawniona do złożenia powództwa w takiej sprawie, ogólne warunki przewozu nie są jednak w tym względzie wystarczająco przejrzyste. Dla klienta nie było jasne, ile musiałby zapłacić, gdyby nie odbył jednego z odcinków swojej rezerwacji. Lufthansa odwołała się jednak od tego orzeczenia.

Prawnicy przewidują, że w przyszłości liczba takich procesów sądowych przeciwko pasażerom, którzy celowo nie odbyli jakiegoś odcinka lotu, będzie się zwiększać. Ma to na celu przede wszystkim zniechęcenie innych podróżnych do korzystania z tego tricku.

Europejska Organizacja Konsumentów  i ochrona praw pasażerów

 

Europejska Organizacja Konsumentów BEUC, czyli stowarzyszenie niezależnych organizacji konsumenckich w UE, wypowiedziało w grudniu wojnę w sprawie nowych zasad stosowanych przez linie lotnicze. Organizacja ta uważa, że odmowa przyjęcia na pokład w sytuacji, gdy pasażer nie chce uiścić dodatkowych opłat, pomimo tego, że bilet został już wcześniej opłacony - jest „po prostu niesprawiedliwa”. Dodatkowo nie należy karać pasażerów w sytuacji, gdy wystąpią jakieś nieoczekiwane zmiany lub pasażer znajdzie lepszy sposób na dotarcie na jedno z lotnisk. Co więcej, Europejska Organizacja Konsumentów BEUC skrytykowała fakt, że nowe zasady zazwyczaj są „ukryte” w warunkach przewozu większości linii lotniczych.

 

Krajowe organizacje ochrony konsumentów, w tym organizacje w Holandii i Grecji, wniosły skargi przeciwko takim przepisom.  W Hiszpanii z kolei sąd orzekł, że linie lotnicze nie mogą pobierać opłat od pasażerów, którzy nie skorzystali z lotu bez względu na powód.

Co to takiego skiplagging i jak działa ten trick?

 

Mówiąc najprościej, trick polega na zarezerwowaniu tańszej trasy z lotami przesiadkowymi w celu dotarcia do zamierzonego celu podróży zamiast lotu bezpośredniego. Posłużmy się przykładem:

Powiedzmy, że chcesz lecieć z Warszawy do Bostonu. Możesz zarezerwować lot bezpośredni z Lufthansą za 750€. Zauważyłeś jednak, że możesz również zarezerwować lot Lufthansą  do Kansas City z międzylądowaniem w Bostonie za 500€. Dlatego też decydujesz się na zakup drugiej opcji i celowo nie korzystasz z ostatniego odcinka wykupionej podróży: Boston - Kansas City. Dzięki temu możesz zaoszczędzić 250€.

 

Zagrożenia wynikające ze skiplaggingu

 

Z tych powodów nie zaleca się jednak  skiplaggingu:

 

  • Linie lotnicze mogą odmówić Ci przyjęcia na pokład, jeśli zarezerwowałeś lot powrotny (tak zwana rezerwacja round-trip)
  • Podróżować można tylko z bagażem podręcznym, ponieważ bagaż nadany prawdopodobnie odbędzie całą podróż
  • Istnieje duże prawdopodobieństwo, że linie lotnicze złożą przeciwko Tobie pozew
  • Bardzo podatny na zmiany w harmonogramie oraz inne problemy

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat swoich praw, zawsze możesz zapoznać się z naszymi zakładkami „Twoje prawa” oraz „ Jak to działa”.

 

Zgłoś roszczenie

 


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl