Powrót do wiadomości

Orkan Fryderyka nad Polską. Odwołane loty i utrudnienia dla podróżnych.

Silny wiatr, który w czwartek dotarł do Polski przyniósł ogromne zniszczenia i utrudnienia komunikacyjne. Ostrzeżenia pomarańczowe (drugiego stopnia w trzystopniowej skali) oraz żółte, pierwszego stopnia obowiązywały prawie w całej Polsce. Wiatr osiągał miejscami prędkość nawet 140 km/godz.

Jeszcze rankiem bez dostaw prądu pozostawało około 50 tys. odbiorców.  Drogi szczególnie w woj. wielkopolskim oraz kujawsko-pomorskim były nieprzejezdne, a problemy odnotowano także na lotniskach w Warszawie, Modlinie, Katowicach, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku.

Orkan Friderika w Nicei, Francja /fot. M. Dziącko

Orkan Friederika w Nicei, Francja /fot. M. Dziącko

Sytuacja po przejściu orkanu Fryderyka w Polsce jest stabilniejsza. Drogi krajowe oraz główne linie kolejowe są przejezdne, a lotniska już funkcjonują bez większych zakłóceń.

W Polsce nie odnotowano żadnych ofiar śmiertelnych. Do tej pory zginęło dziewięć osób: 3 w Holandii, 5 w Niemczech i jedna w Belgii. Wichura przewracała ciężarówki, drzewa i zrywała dachy. W Niemczech, gdzie prędkość wiatru sięgała nawet do 203 km/h, odwołano osiem lotów z Monachium linii lotniczej Lufhtansa. Lotnisku Schiphol w Holandii na krótko całkowicie zawiesiło działalność. Odwołano ponad 260 lotów do i z Amsterdamu. Wstrzymano także większość połączeń kolejowych i komunikacji miejskiej.

Powalone drzewo w Nicei, Francja /fot. M. Dziącko

Powalone drzewo w Nicei, Francja /fot. M. Dziącko

Trudne warunki atmosferyczne w zachodniej Europie stanowiły przyczynę opóźnień, przekierowań i odwołań większości lotów. Pasażerowie nadal odczuwają skutki utrudnień w ruchu lotniczym.

Co to oznacza dla pasażerów? Na mocy rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. przewoźnik lotniczy nie ponosi odpowiedzialności za zakłócenia w ruchu lotniczym, które nastąpiły w wyniku złych warunków pogodowych.

Takie zdarzenia uznaje się za okoliczności nadzwyczajne, na które przewoźnik nie ma wpływu i nie może im przeciwdziałać. Linie lotnicze zwalnia to z obowiązku wypłaty odszkodowania pasażerom za odwołany lub opóźniony lot. Pasażerowie mają jednak prawo do opieki na lotnisku w postaci posiłków, napojów lub zakwaterowania oraz transportu do portu lotniczego, a także do dwóch rozmów telefonicznych oraz dostępu do poczty elektronicznej. Prawo do opieki linii lotniczej przysługuje pasażerom, jeśli ich lot jest opóźniony o ponad trzy godziny.

Klimatolodzy ostrzegają, że w skutek globalnego ocieplenia coraz częstsze będą ekstremalne zjawiska pogodowe. Jedynym pozytywnym skutkiem orkanu Friederike wydaje się być to, że oczyścił on nieco polskie powietrze z zimowego smogu.

Udostępnij artykuł

Polecane artykuły

Archiwum wiadomośi

Twój lot został opóźniony? Zgłoś roszczenie nawet do 1 roku wstecz!

Sprawdź lot