Strajk linii lotniczych: jak mogę ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?

Strajk: choć brzmi trochę staromodnie, w lotnictwie występuje bardzo często. Strajki na lotniskach mogą powodować opóźnienia lub odwołania lotów. Czy w takich przypadkach należy się odszkodowanie?

Sprawdź odszkodowanie

Ostatnia aktualizacja

Ważne informacje

  • Możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot tylko wtedy, gdy linia lotnicza jest odpowiedzialna za strajk (personel pokładowy, personel naziemny, piloci itp.).

  • Jeśli Twój lot jest opóźniony lub odwołany z powodu strajku i nie jest to wina linii lotniczej, nie otrzymasz odszkodowania, ale możesz ubiegać się o dodatkową pomoc!

  • Prześlij swoje roszczenie do Lot-Opóźniony.pl, a my zajmiemy się wszystkim za Ciebie, aby zmaksymalizować Twoje szanse na odszkodowanie!

Prawa pasażera a strajk linii lotniczych

W przypadku strajku każda linia lotnicza powie, że sytuacja ta jest poza granicami jej kontroli i że nie przysługuje Ci żadne odszkodowanie. Przekonasz się o tym również czytając Ogólne Warunki Umowy przewoźnika: Strajk jest okolicznością nadzwyczajną, za którą nie przysługuje odszkodowanie. Jeśli tak mówi regulamin to pewnie tak jest, prawda? Nieprawda!

W przypadku strajku pasażerom przysługują pewne prawa. Musisz tylko wiedzieć kiedy i jakie - i my możemy Ci w tym pomóc!

Lot opóźniony lub odwołany?

Jak wysokie odszkodowanie przysługuje w przypadku strajku?

Wysokość odszkodowania określona jest w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 i niestety nie jest zależna od długości opóźnienia. Wysokość rekompensaty zależy od długości trasy lotu. Wygląda to następująco:

Dystans lotuWysokość odszkodowania
Mniej niż 1,500 kmOtrzymaj €250 na osobę
Pomiędzy 1,500 a 3,500 kmOtrzymaj €400 na osobę
Powyżej 1,500 km (pomiędzy krajami UE)Otrzymaj €400 na osobę
Powyżej 3,500 km (poza UE)*Otrzymaj €600 na osobę

*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowę

Lot opóźniony lub odwołany?

Ubiegaj się o odszkodowanie do 600 euro na osobę!

Sprawdź swój lot
W Kkd6 S Vp

zasady opóźniony lot


Lot odwołany?

Sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie!

Sprawdź swój lot
U Vp D2 X6p top
U Vp D2 X6p bottom

Odszkodowanie: strajk wewnętrzny przewoźnika czy strajk zewnętrzny (strajki na lotniskach)?

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 mówi o tym, że odszkodowanie przysługuje tylko wtedy, gdy przewoźnik lotniczy jest odpowiedzialny za opóźnienie lub odwołanie lotu. Nie wszyscy pasażerowie dotknięci strajkiem mogą otrzymać odszkodowanie. Prawo do rekompensaty zależy od charakteru strajku:

  • Strajk wewnętrzny linii lotniczych: jeżeli strajkują piloci, personel pokładowy (stewardessy i stewardzi) i/lub personel naziemny, wówczas linia lotnicza może być pociągnięta do odpowiedzialności, a pasażer może otrzymać odszkodowanie.

  • Strajk zewnętrzny (strajki na lotniskach): jeżeli strajkują kontrolerzy ruchu lotniczego, personel lotniska, służby celne itp., wtedy przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności i pasażer nia ma prawa do odszkodowania.

Ustalenie, czy strajk jest wewnętrzny czy też zewnętrzny, to pierwszy krok w procesie ubiegania się o odszkodowanie. Jednak, aby otrzymać rekompensatę o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 należy również upewnić się, że lot odbywa się na terytorium Unii Europejskiej.

Aby sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie w przypadku lotu zakłóconego z powodu strajku, możesz skorzystać z naszych usług! Nasz kalkulator online pozwala na bezpłatne sprawdzenie, czy należy Ci się rekompensata:

Jakie loty pozwalają na ubieganie się o odszkodowanie?

Trasa podróży oraz przynależność państwowa przewoźnika są ważne w przypadku ubiegania się o odszkodowanie. Odnosi się to zarówno do opóźnień, odwołań jaki i odmowy przyjęcia na pokład.

Możliwe jest ubieganie się o odszkodowanie, jeśli:

  • Twój lot obsługiwany jest przez europejskie linie lotnicze oraz startuje i/lub ląduje na europejskim lotnisku

  • Twój lot jest obsługiwany przez linie lotnicze spoza Europy i startuje z europejskiego lotniska

Typ lotuPrzykład lotuCzy należy się odszkodowanie?
Lot z przewoźnikiem europejskimWarszawa - Amsterdam z LOTTak
Wylot z Europy z przewoźnikiem spoza UEWarszawa - Dubaj z EmiratesTak

Przylot do Europy z przewoźnikiem spoza UE

Dubaj - Warszawa z EmiratesNie

Jaką pomoc w przypadku strajku powinny zaoferować linie lotnicze?

W przypadku dużego opóźnienia lub całkowitego odwołania lotu, linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę:

  • posiłki i napoje

  • możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch e-maili itp.

  • zakwaterowanie w hotelu, jeśli pasażerowie zmuszeni są czekać na lot alternatywny jedną lub więcej nocy (przewoźnik powinien zapewnić także transport z lotniska do hotelu)

Jeśli nie otrzymałeś takiego rodzaju pomocy i w związku z tym musiałeś ponieść koszty dodatkowe, masz prawo do zwrotu takich kosztów! Ważne jest, aby zachować wszystkie paragony i faktury. Wniosek o zwrot kosztów dodatkowych może być dołączony do wniosku o odszkodowanie.

Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

By ubiegać się o odszkodowanie za strajk na lotniskach / strajk linii lotniczych, możesz skorzystać z naszego serwisu. Pomożemy Ci we wszystkich formalnościach i przejmiemy korespondencję z przewoźnikiem. I co najważniejsze: pobierzemy prowizję tylko w sytuacji, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie! Działamy na zasadzie brak wygranej, brak opłat, więc nie ma ryzyka, że coś stracisz!


Czy podobała Ci się ta treść?

Dziękuję, to poprawiło mi dzień!

Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!

Przyjęte do wiadomości, dziękuję!