Zwrot pieniędzy za odwołany lot — wszystko co musisz wiedzieć
Odwołany lot?
Nie przyjmuj voucherów oferowanych przez linie lotnicze — uzyskaj pełny zwrot kosztów biletu!
Dodatkowo, w niektórych przypadkach możesz również ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot w wysokości do 600 euro!
Użyj naszego darmowego Kalkulatora Odszkodowań, by sprawdzić, czy możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy i odszkodowanie. Jeśli chcesz, możemy potem zająć się odzyskaniem Twoich pieniędzy od linii lotniczej za Ciebie — pomagamy pasażerom od ponad 10 lat, mamy zespoły prawnicze w 9 krajach europejskich i bierzemy procent wyłącznie od wygranych spraw.
Co musisz wiedzieć
-
Czy Twój lot został odwołany? Jeśli nie zaproponowano Ci lotu alternatywnego (lub nie chcesz z niego skorzystać), możesz ubiegać o pełny zwrot pieniędzy za bilet.
-
Czy Twój lot odwołany mniej niż 14 dni przed planowanym odlotem? W takim razie masz również szansę na uzyskanie odszkodowania!
-
Lot odwołany z powodu koronawirusa? Należy Ci się pełny zwrot kosztów biletu — nie akceptuj voucherów!
-
Nasz zespół z Lot-Opóźniony.pl ma ponad 10 lat doświadczenia w kwestii odszkodowań lotniczych. Dla Twojej wygody, działamy na zasadzie „brak wygranej, brak opłat”.
- Przy użyciu naszego darmowego Kalkulatora Odszkodowań możesz sprawdzić, czy przysługuje Ci zwrot pieniędzy za odwołany lot oraz odszkodowanie.
Dowiedz się więcej
Zwrot pieniędzy za odwołany lot — Twoje prawa w UE
Lot poza UE — czy przysługują mi te same prawa?
Lot odwołany z powodu restrykcji koronawirusowych — czy przysługuje mi zwrot pieniędzy?
Linia lotnicza oferuje mi voucher zamiast zwrotu pieniędzy — co robić?
Odszkodowanie za odwołany lot — kiedy przysługuje?
Nadzwyczajne okoliczności — czyli kiedy linia lotnicza może odmówić odszkodowania
Zwrot pieniędzy za nieprzewidziane wydatki
Zwrot pieniędzy za opóźniony lot — na czym to polega?
Chcę zrezygnować z lotu — czy mogę uzyskać zwrot pieniędzy za bilet?
Ile czasu mam na złożenie wniosku o zwrot kosztów biletu / odszkodowania za odwołany lot?
Kiedy otrzymam zwrot pieniędzy / odszkodowania za odwołany lot?
Jak uzyskać zwrot pieniędzy za odwołany lot?
Zwrot pieniędzy za odwołany lot — Twoje prawa w UE
Dokumentem chroniącym prawa pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej jest Rozporządzenie (WE) nr 261/2004, znane też jako EU261. To najbardziej pro-pasażerska regulacja tego typu na całym świecie — ustala ona konkretne zasady dotyczące przyznawania odszkodowań i zwrotów kosztów biletu w przypadku odwołanych i opóźnionych lotów.
Kiedy więc należy Ci się zwrot kosztów biletu? Według wspomnianego Rozporządzenia, możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy za bilet, jeśli Twój lot został odwołany, a Tobie nie zaoferowano lotu alternatywnego lub — gdy lot alternatywny zaoferowano — nie chcesz nim lecieć.
Warto dodać, że prawo europejskie nie uznaje vouchera jako zwrotu kosztów biletu. W przypadku odwołanego lotu, linie lotnicze są więc zobowiązane zaoferować ci pełny zwrot pieniędzy za bilet.
Ubiegaj się o zwrot pieniędzy za bilet i odszkodowanie za odwołany lot. Z Lot-Opóźniony.pl zajmie Ci to raptem kilka minut! |
Lot poza UE — czy przysługują mi te same prawa?
Jeśli lecisz do lub z Wielkiej Brytanii, przysługują Ci te same prawa co w Unii Europejskiej. Po Brexicie, kraj ten zaadaptował europejskie prawa pasażerów na swoje potrzeby.
Jeśli lecisz do lub z Unii Europejskiej* (w tym do/z Polski) europejską linią lotniczą, nie jest ważny kierunek podróży — prawo europejskie obejmuje wszystkie loty obsługiwane przez linie lotnicze mające swoją główną siedzibę w Unii.
Problem może nastąpić, jeśli lecisz linią spoza EU/UK, np. Emirates, Aeroflotem, czy liniami amerykańskimi. W ich przypadku, prawo europejskie obowiązuje wyłącznie w przypadku lotów z Unii Europejskiej. Jeśli lecisz taką linią do Europy, nie możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy lub odszkodowanie na podstawie prawa unijnego.
* Unijne regulacje dotyczące praw pasażerskich zostały również przyjęte przez Islandię, Liechtenstein, Norwegię i Szwajcarię.
Chcesz upewnić się, czy możesz ubiegać się o zwrot i odszkodowanie? Użyj naszego darmowego Kalkulatora Odszkodowań! |
Lot odwołany z powodu restrykcji koronawirusowych — czy przysługuje mi zwrot pieniędzy?
Tak. Jeśli linia lotnicza anulowała Twój lot z powodu koronawirusa, możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy za bilet.
Niestety, w takim przypadku nie możesz ubiegać się o odszkodowanie, jako że to nie linia lotnicza jest winna odwołaniu lotu.
=> Złóż wniosek o zwrot kosztów lotu
Linia lotnicza oferuje mi voucher zamiast zwrotu pieniędzy — co robić?
Zdecydowanie odradzamy przyjmowanie voucherów.
-
Zgodnie z prawem unijnym, linia lotnicza jest zobowiązana zaoferować Ci pełny zwrot kosztów biletu — vouchery nie są uznawane za pełnoprawny zwrot.
-
Przyjęcie vouchera zamraża Twoje pieniądze — jeśli nie chcesz stracić pieniędzy, musisz użyć tej samej linii lotniczej w przyszłości.
-
Vouchery zwykle mają restrykcyjne daty ważności, co zmusza do szybkiego planowania kolejnego lotu.
-
Jeśli linia lotnicza zbankrutuje, Twoje pieniądze przepadają — nie masz szans ich odzyskania.
Co jeśli pasażer przyjął już voucher od linii lotniczej?
W niektórych przypadkach wciąż można wymienić voucher na pełny zwrot kosztów biletu.
Zalecamy skorzystanie z usług Lot-Opoźniony.pl — wystarczy, że użyjesz naszego inteligentnego systemu składania wniosków. Przesłanie wszystkich informacji i dokumentów zajmie Ci raptem kilka minut, a my zajmiemy się potem całą resztą. Bierzemy procent wyłącznie od wygranych spraw.
=> Złóż wniosek o zwrot kosztów biletu
Lot odwołany? Uzyskaj pełny zwrot kosztów biletu! Z Lot-Opóźniony.pl złożysz wniosek w raptem kilka minut! |
Odszkodowanie za odwołany lot — kiedy przysługuje?
Czy Twój lot został odwołany mniej niż 14 dni przed planowaną datą wylotu? Jeśli tak, jest spora szansa na to, że przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot w wysokości do 600 euro!
By być uprawnionym do odszkodowania, lot musi być odwołany z winy samej linii lotniczej (czyli nie np. z powodu nadciągającego huraganu), a do tego zaproponowany przez linię lot alternatywny musi spełniać pewne konkretne kryteria, które omawiamy w tabelce poniżej.
Odszkodowanie należne jest również w przypadku lotu opóźnionego o co najmniej 3 godziny.
=> Sprawdź w minutę, czy przysługuje Ci odszkodowanie
Odszkodowanie za odwołany lot — ile mi przysługuje?
-
Za opóźniony lot Ryanair na dystansie krótszym niż 1500 km, pasażerowi należy się odszkodowanie w wysokości €250.
-
Za opóźniony lot Ryanair na dystansie pomiędzy 1500 a 3500 km, pasażerowi należy się odszkodowanie w wysokości €400.
-
Za opóźniony lot Ryanair pomiędzy krajami UE na dystansie powyżej 1500 km, pasażerowi również przysługuje odszkodowanie w wysokości €400.
-
Za opóźniony lot Ryanair na dystansie powyżej 3500 km, pomiędzy krajem UE a krajem nienależącym do UE, pasażerowi przysługuje odszkodowanie w wysokości €600 — jeśli jednak opóźnienie było krótsze niż 4 godziny, wysokość odszkodowania może zostać obniżona o połowę, do €300.
Nadzwyczajne okoliczności — czyli kiedy linia lotnicza może odmówić odszkodowania
Zwrot pieniędzy za bilet można uzyskać w przypadku praktycznie każdego odwołanego lotu. Jednakże odszkodowanie za odwołany lot przysługuje pasażerowi wyłącznie, jeśli lot został odwołany z winy linii lotniczej. Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli zaszły tzw. nadzwyczajne okoliczności, do których zaliczamy:
-
Zła pogoda, uniemożliwiająca lub utrudniająca lot, np. gęsta mgła, ulewa, burze.
-
Strajk, najczęściej pracowników sektora lotniczego.
UWAGA! Za nadzwyczajną okoliczność nie uważa się jednak strajku pracowników linii lotniczej, która obsługuje nasz lot!
-
Niepewna sytuacja polityczna, np. w przypadadku ataku terrorystycznego lub ogólnokrajowych protestów.
-
Klęska żywiołowa, taka jak erupcja wulkaniczna czy huragan.
-
Zderzenie samolotu z ptakiem lub innym obiektem znajdującym się w przestrzeni powietrznej.
-
Chory lub źle zachowujący się pasażer.
-
Opóźnienia spowodowane przez personel lotniska, np. powolna obsługa bagaży.
Nadzwyczajną okolicznością jest także odwołanie lotu ze względu na restrykcje koronawirusowe. Jeśli więc Twój lot został odwołany z powodu COVID-u, nie możesz ubiegać się o odszkodowanie.
Upewnij się, czy przysługuje Ci odszkodowanie za odwołany lot. Użyj naszego darmowego Kalkulatora Odszkodowań. |
Zwrot pieniędzy za nieprzewidziane wydatki
Zdarza się, że z powodu nagle odwołanego lotu, pasażer musi ponieść dodatkowe koszty, np. na taksówki, noc w hotelu, czy posiłek w restauracji na lotnisku.
Jeśli ta sytuacja dotyczy również Ciebie, wiedz, że możesz ubiegać się u linii lotniczej o zwrot pieniędzy za takie nieprzewidziane wydatki.
Jeśli zdecydujesz się walczyć o swoje odszkodowanie z pomocą Lot-Opóźniony.pl, możemy zająć się również odzyskaniem od linii lotniczej pieniędzy za wszelkie nieprzewidziane wydatki. Ty wysyłasz nam rachunki i faktury, my zajmujemy się całą resztą.
Bierzemy procent wyłącznie od wygranych spraw.
Zaufaj ekspertom z ponad dekadą doświadczenia. Złóż wniosek o zwrot pieniędzy i odszkodowanie z Lot-Opóźniony.pl |
Zwrot pieniędzy za opóźniony lot — na czym to polega?
Kiedy problemem jest opóźniony lot, zwykle pasażerowie myślą o odszkodowaniu za niego — jeśli lot jest opóźniony z winy linii lotniczej o co najmniej 3 godziny, pasażer może ubiegać się o odszkodowanie do 600 euro.
W przypadku opóźnionego lotu, możliwe jest jednak również uzyskanie zwrotu pieniędzy za bilet. Możesz się o niego ubiegać, jeśli opóźnienie jest większe niż 5 godzin i przez to nie chcesz już lecieć. Masz wtedy możliwość rezygnacji z lotu i uzyskanie zwrotu pieniędzy za bilet. Warto jednak pamiętać, że po rezygnacji z lotu nie można już ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot.
Ubieganie się o odszkodowanie za lot nigdy nie było prostsze. Złóż wniosek już dziś z Lot-Opóźniony.pl |
Chcę zrezygnować z lotu — czy mogę uzyskać zwrot pieniędzy za bilet?
W większości przypadków, jeśli to nie linia lotnicza odwołuje lot, a pasażer sam chce z niego zrezygnować, pełny zwrot kosztów biletu nie przysługuje.
Są jednak pewne sytuacje, w których niektóre linie lotnicze zwracają koszty biletu. Przykładowo, dzieje się tak w przypadku śmierci bliskiego członka rodziny.
Ile czasu mam na złożenie wniosku o zwrot kosztów biletu / odszkodowania za odwołany lot?
W tym przypadku zależy to od lokalnych praw dotyczących przedawnień w danym kraju. Pasażer ma prawo na złożenie wniosku na podstawie prawa trzech krajów:
-
Kraju, z którego pasażer wylatuje (np. Polska, gdzie ma się 2 lata na złożenie wniosku)
-
Kraju, do którego pasażer leci (np. Wielka Brytania, gdzie ma się 6 lat na złożenie wniosku)
-
Kraju, gdzie znajduje się główna siedziba linii lotniczej (np. Irlandia w przypadku lotu linią Ryanair)
Jeśli zdecydujesz się na złożenie wniosku z Lot-Opóźniony.pl, wybierzemy najlepszą możliwą opcję dla Twojego przypadku za Ciebie. Posiadamy zespoły prawnicze w 9 krajach i wygraliśmy 98% spraw sądowych.
=> Ubiegaj się o zwrot kosztów biletu lotniczego
Kiedy otrzymam zwrot pieniędzy / odszkodowania za odwołany lot?
W przypadku zwrotów kosztów biletu, czas oczekiwania zwykle zajmuje od kilku tygodni do kilku miesięcy. Uzyskanie odszkodowanie może zająć trochę dłużej.
Dodatkowo, jeśli linia lotnicza nie odpowiada na nasze wezwania i/lub konieczna jest sprawa sądowa, czas ten może wydłużyć się jeszcze bardziej, do maksymalnie kilku lat.
Jeśli jednak zdecydujesz się złożyć roszczenie z pomocą Lot-Opóźniony.pl, nie musisz żyć miesiącami czy latami w stresie. Wystarczy, że poświęcisz raptem kilka minut na przesłanie nam wszystkich koniecznych dokumentów, a my zajmiemy się za Ciebie całą resztą — od kontaktów z linią lotniczą po sprawę w sądzie.
Dla Twojej wygody, pobieramy procent wyłącznie od wygranych spraw.
Jak uzyskać zwrot pieniędzy za odwołany lot?
Najpierw, sprawdź czy na pewno możesz ubiegać się o zwrot — możesz to zrobić za pomocą naszego darmowego Kalkulatora Odszkodowań.
Następnie możesz spróbować skontaktować się z linią lotniczą samodzielnie lub postawić na ekspertów z Lot-Opóźniony.pl. Z nami musisz poświęcić minimum czasu, by odzyskać pieniądze — wystarczy, że poświęcisz kilka minut na przesłanie wszystkich niezbędnych dokumentów z pomocą naszego inteligentnego systemu online, a my zajmiemy się całą resztą, łącznie z ewentualną sprawą sądową.
Dlaczego Lot-Opóźniony.pl?
-
Pomagamy pasażerom od 2010 roku
-
Mamy zespoły prawne w 9 krajach
-
Wygraliśmy 98% spraw sądowych
-
Pobieramy procent wyłącznie od wygranych spraw