Podróżowanie z przesiadką

Podróżowanie z przesiadką - na co należy zwrócić uwagę

czwartek, 15 października 2020

Zwłaszcza podczas podróży długodystansowych, wielu pasażerów podróżuje do miejsca docelowego z przesiadkami. Często takie loty łączone są również oferowane bezpośrednio przez linie lotnicze. Dodatkowo pasażerowie mogą sami zorganizować sobie taką podróż, aby na przykład zaoszczędzić trochę pieniędzy. Bo jak wiadomo, loty łączone są zdecydowanie tańsze niż loty bezpośrednie. Ale na co należy zwrócić uwagę, rezerwując lot z przesiadką? Co jeśli trzeba zmieniać samolot nawet kilka razy i co zrobić, jeśli spóźnisz się na jeden z lotów?


Przegapiłeś swój lot przesiadkowy z powodu opóźnienia? Możesz być uprawniony do odszkodowania. Złóż wniosek na naszej stronie, a my powiemy Ci, jakie odszkodowanie może Ci przysługiwać:

Zgłoś roszczenie


Wskazówka 1: Bądź świadomy swoich praw

Nawet jeśli zrobisz wszystko tak jak powinno być: dotrzesz na lotnisko wystarczająco wcześnie i tak ustawisz swoje loty, żeby mieć wystarczająco dużo czasu na przesiadkę, może zdarzyć się tak, że po prostu Twój lot przesiadkowy odleci bez Ciebie. Dzieje się tak zwłaszcza, gdy pierwszy z lotów się opóźni. W takich sytuacjach ważne jest, aby pasażerowie znali swoje prawa. W zależności od miejsca docelowego i odległości lotu, pasażerowie mogą mieć prawo do odszkodowania w wysokości nawet 600€ za osobę.

Jeśli pierwszy lot był opóźniony i niemożliwe było złapanie lotu łączonego, linia lotnicza ma obowiązek znaleźć lot alternatywny i zmienić rezerwację na przykład na lot późniejszy. Często prowadzi to do tego, że podróżni docierają do celu znacznie później niż planowali. Jeżeli opóźnienie to wynosi co najmniej 3 godziny w porównaniu z lotem oryginalnym, takim podróżnym może przysługiwać odszkodowanie. W naszym artykule pod nazwą: Utrata połączenia: Jak ubiegać się o odszkodowanie? znajdziesz wszystkie istotne informacje dotyczące ubiegania się o odszkodowanie.

A co w sytuacji, gdy Twój lot przesiadkowy został odwołany? Wtedy też możesz mieć prawo do odszkodowania! W niektórych przypadkach możesz mieć również prawo do zwrotu kosztów biletu. Ma to miejsce na przykład, gdy lot został całkowicie odwołany przez linie lotnicze z powodu zaistnienia wyjątkowych okoliczności, takich jak na przykład klęska żywiołowa czy pandemia. W naszym kalkulatorze możesz sprawdzić swój lot, a my powiemy Ci, czy jesteś uprawniony do zwrotu pieniędzy za bilet:

➜ Ubiegaj się o zwrot za bilet


Wskazówka 2: Odpowiednio zaplanuj swój czas na transfer

Przede wszystkim, zawsze należy się upewnić, że kupując bilety z przesiadką będziemy mieć wystarczająco dużo czasu, aby zdążyć się przesiąść do następnego samolotu. W zależności od lotniska i celu podróży, na podróżnych czekają różne wyzwania, takie jak kontrola celna czy wizowa.

Zwłaszcza na większych lotniskach, bramki lotu przesiadkowego są oddalone od miejsca do którego przylatujemy, a czasem nawet obie z bramek znajdują się na dwóch różnych terminalach. Jeśli pasażer znajduje się na danym lotnisku po raz pierwszy i nie wie, gdzie ma się kierować, szybko może zrobić się nerwowo. Dlatego często zaleca się pobranie na telefon lub wydrukowanie mapy lotniska, aby łatwiej się po nim poruszać. Nie ma stałej reguły dotyczącej tego, ile czasu powinna zapewnić linia lotnicza pomiędzy przesiadkami. Zależy to przede wszystkim od lotniska i lotów znajdujących się na naszych rezerwacjach. Powiedzmy sobie jednak szczerze, że 45 minut to minimum, jakie powinno być przewidziane na przesiadkę. Dodatkowo podróżując do USA, czy każdego innego miejsca poza UE, gdzie obowiązują ścisłe kontrole imigracyjne, na przesiadkę należy zaplanować co najmniej 2 godziny.

Przed zakupem biletów warto też samemu poszukać w internecie informacji na temat minimalnego czasu na przesiadkę zalecanego przez dane lotnisko (jest to tak zwane MCT - Minimum Connecting Time). Na stronie lotniska, a często również na stronie linii lotniczych znajdują się informacje dotyczące tego, jak długą przesiadkę należy zaplanować w zależności od trasy lotów i celu podróży.

Wskazówka 3: Pasażer jest również odpowiedzialny - loty łączone nie muszą czekać na spóźnialskich

Jak wiadomo, również pasażer jest odpowiedzialny za to, żeby zdążyć na lot przesiadkowy. Jeśli można przewidzieć, że dotarcie na lot przesiadkowy będzie trudne (na przykład ze względu na kilkunastominutowe opóźnienie pierwszego lotu), pasażer powinien aktywnie starać się o priorytetowe traktowanie. Na przykład podczas odprawy, pasażer może zwrócić uwagę na swoją sytuację i poprosić o szybszą odprawę. Oczywiście jeśli wiemy, że mamy mało czasu między przesiadkami, nie należy spacerować po lotnisku czy robić sobie małej przerwy na zakupy w strefie bezcłowej. Jeżeli pasażer ze swojej winy nie pojawi się przy bramce na czas, samolot może wystartować bez niego, a linia lotnicza nie jest w tej sytuacji zobowiązana do zapewnienia lotu alternatywnego czy odszkodowania.

Lot przesiadkowy nie musi czekać na pasażerów, jeśli ich pierwszy lot jest opóźniony. Jednak im mniejsze opóźnienie, tym większa szansa, że lot poczeka na pasażerów spóźnionego pierwszego lotu. Co więcej, szanse zwiększają się, jeżeli oba loty operowane są przez tą samą linię lotniczą. Im więcej pasażerów narażonych na utratę połączenia, tym większe prawdopodobieństwo, że samolot poczeka. Nie ma jednak żadnych gwarancji, czy obowiązku po stronie przewoźnika. W większości przypadków linia lotnicza musi jednak zadbać o zmianę rezerwacji oraz wsparcie dla pasażerów, a w zależności od opóźnienia - wypłacić odszkodowanie!


Wskazówka 4: Zainteresuj się również swoim bagażem

Jeśli Twoje oba loty są obsługiwane przez tego samego przewoźnika, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój bagaż zostanie automatycznie przetransportowany na drugi lot. Jeśli jednak wraz z lotem zmieniasz linie lotnicze, może zdarzyć się tak, że transportem bagażu będziesz musiał zająć się sam. W takim przypadku powinniśmy o tym poinformować załogę podczas odprawy oraz poprosić o informacje co zrobić z bagażem podczas przesiadki. Możliwe, że podczas kontroli celnej, pasażerowie będą musieli sami odebrać bagaż i nadać go ponownie, co oczywiście kosztuje sporo czasu.

Na marginesie: Jeśli pasażerowi odmówiono kontynuowania lotu po międzylądowaniu, ze względu na to, że jego bagaż z powodu braku czasu nie mógł być załadowany na pokład kolejnego samolotu - takiemu pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania. W tej sytuacji możesz skontaktować się z naszym zespołem. Chętnie pomożemy dochodzić Ci należnego odszkodowania! Skorzystaj z naszego kalkulatora - wprowadź dane lotu i dowiedz się, jak wysokie odszkodowanie Ci przysługuje:

Sprawdź swój lot

Więcej o Lot-Opóźniony.pl

Od 2010 roku jesteśmy jedną z pierwszych firm, która walczy o prawa pasażerów linii lotniczych w całej Europie. Za pośrednictwem naszej strony internetowej Lot-Opóźniony.pl, dostępnej w 9 różnych językach, pomagamy poszkodowanym pasażerom w dochodzeniu odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, a także w ubieganiu się o zwrot kosztów biletu. Z naszego biura w Amsterdamie pomogliśmy już setkom tysięcy pasażerów domagać się rekompensaty. Skorzystaj z naszego kalkulatora odszkodowań i dowiedz się, do czego jesteś uprawniony!


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl