Lot odwołany z powodu koronawirusa: odpowiadamy na wszystkie pytania

Epidemia koronawirusa pokrzyżowała plany podróży wielu z nas. Niektóre z nich zostały przełożone, inne w najgorszym przypadku całkowicie odwołane. Mamy jednak dobrą wiadomość: Twoje prawa jako pasażera linii lotniczych są chronione na mocy prawodawstwa europejskiego. Jeśli Twój lot został odwołany z powodu koronawirusa, masz prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu. Jak to działa? Zaraz Ci wszystko wytłumaczymy!

 

Twój lot został odwołany ze względu na pandemię COVID-19? W kilku prostych krokach możesz sprawdzić, czy kwalifikujesz się do zwrotu pieniędzy. Jeśli zdecydujesz się na złożenie wniosku, zespół naszych specjalistów wykona całą pracę za Ciebie. Dopilnujemy, abyś jak najszybciej otrzymał zwrot pieniędzy!

 

Ubiegaj się o zwrot


 

Mój lot został odwołany z powodu koronawirusa. Co mi przysługuje?

 

W przypadku odwołania lotu z powodu koronawirusa pasażer nie ma prawa do odszkodowania, ale ma za to prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu. Koronawirus uznawany jest za nadzwyczajną okoliczność, która zwalnia przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania za odwołany lot.

Należy jednak pamiętać, że odszkodowanie to nie to samo co prawo do zwrotu kosztów biletu. Nawet jeśli lot został odwołany z powodu koronawirusa, linie lotnicze są prawnie zobowiązane do zwrotu pełnej kwoty biletu w ciągu 7 dni od momentu anulowania lotu.

 

Linie lotnicze zaoferowały mi voucher: czy mam go przyjąć?

 

Obecnie wiele linii lotniczych i biur podróży oferuje jedynie vouchery, które mogą być wykorzystane do rezerwacji nowego lotu. Ta polityka w zakresie bonów nie jest jednak zgodna z europejskim rozporządzeniem (WE) nr 261/2004. Pasażerowie nie są zobowiązani do przyjęcia takiego vouchera - powinien to być ich wolny wybór. W oparciu o rozporządzenie masz zatem prawo wyboru pomiędzy voucherem a zwrotem kosztów biletu. 
 

Poza tym, że wielu przewoźników nie przestrzega obecnie tych przepisów, bony często nie dają żadnej gwarancji. W sytuacji, gdy linia lotnicza zbankrutuje, pasażerowie tracą swoje pieniądze. 

 

Do kiedy mogę złożyć wniosek o zwrot pieniędzy?

 

Zgodnie z prawodawstwem europejskim, roszczenia w Polsce mogą być składane do roku po dacie zakłóconego lotu. W niektórych krajach, takich jak Holandia, Niemcy czy Wielka Brytania okres ten może być zdecydowanie dłuższy. Niemniej jednak, prawny termin na wygaśnięcie roszczenia określany jest na podstawie różnych kryteriów, w tym na podstawie trasy lotu oraz miejsca, w którym linia lotnicza ma swoją siedzibę. 

 

Jak długo trzeba czekać na zwrot pieniędzy?

 

Czas trwania procesu jest różny dla każdego wniosku. Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby zakończyć ten proces w ciągu kilku miesięcy. W niektórych przypadkach może to jednak  potrwać od sześciu miesięcy do ponad roku, ponieważ wszystko zależy od terminów prawnych i wszelkich dalszych kroków jakie będziemy musieli podjąć. Możesz być jednak spokojny: nasz zespół zrobi wszystko co w jego mocy, aby proces ten przebiegał sprawnie i płynnie. Abyś jak najszybciej mógł skorzystać z przysługujących Ci praw!

 

Złożyłem już wniosek do linii lotniczych i został on odrzucony. Czy mogę jeszcze złożyć roszczenie na waszej stronie?

 

Co jeśli linia lotnicza utrudnia proces? Dobre wieści: nawet jeśli Twój wniosek został odrzucony przez przewoźnika, nadal możesz zgłosić go do nas. Bardzo często zdarza się, że przewoźnicy odrzucają wnioski pasażerów powołując się na nadzwyczajne okoliczności. Po złożeniu przez Ciebie wniosku na naszej stronie, dokładnie przyjrzymy się różnym okolicznościom. W niektórych przypadkach możemy nawet pominąć początkowe kroki i od razu skierować sprawę na drogę sądową.


 

Jak Lot-Opóźniony.pl może mi pomóc?

Od 2010 roku jesteśmy jedną z pierwszych firm, która walczy o prawa pasażerów linii lotniczych w całej Europie. Za pośrednictwem naszej strony internetowej Lot-Opóźniony.pl, dostępnej w 9 różnych językach, pomagamy poszkodowanym pasażerom w dochodzeniu odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, a także w ubieganiu się o zwrot kosztów biletu. Z naszego biura w Amsterdamie pomogliśmy już setkom tysięcy pasażerów domagać się rekompensaty. 

 

Działamy na zasadzie “brak wygranej, brak opłat”. Oznacza to, że nie płacisz nic, jeśli nie uda nam się uzyskać Twoich pieniędzy, nawet jeśli podjęliśmy już kroki prawne przeciwko linii lotniczej. Jeśli uda nam się uzyskać odszkodowanie lub zwrot za bilet, pobieramy prowizję w wysokości 25% całkowitej kwoty roszczenia. Prowizja ta obejmuje już wszystkie koszty prawne. 

 

Ubiegaj się o zwrot

 


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


 

Sprawdź mój lot