Lotnisko

Dlaczego samoloty parkują zawsze przodem do budynku lotniska?

środa, 17 kwietnia 2019

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego samoloty zawsze zaparkowane są ‘nosami’ w kierunku bramek? I dlaczego nigdy nie widziałeś samolotu, który stałby odwrócony tyłem do budynku lotniska? Przecież takie ustawienie wydaje się bardziej praktyczne, ponieważ samoloty mogłyby wtedy samodzielnie i łatwo podjechać na pas startowy. Pozwól, że wyjaśnimy Ci dlaczego tak się dzieje!

Za mało miejsca

W przeszłości samoloty były parkowane w dowolnym miejscu na płycie lotniska, skąd łatwo im było odlatywać do przodu jak zwykle. Pasażerowie opuszczali taki samolot schodami i we wszystkich warunkach pogodowych szli przez płytę lotniska, aby dostać się do budynku. Aby  jednak zapewnić pasażerom możliwość łatwego i bezpiecznego wsiadania i wysiadania z samolotu, w 1961 roku wprowadzono tzw. aviobridge. Ponadto, w dzisiejszych czasach ze względu na duży ruch lotniczy brakuje miejsca na płycie lotniska co oznacza, że samoloty muszą być zaparkowane jak najefektywniej: najlepiej jak najbliżej siebie.

Co to jest aviobridge?

Aviobridge, zwany również rękawem lotniczym, to ruchomy most, który łączy samolot z budynkiem lotniska i którego używasz jako pasażer. Kiedy wprowadzano pomysł rękawa lotniczego, trzeba było pomyśleć o najdogodniejszym miejscu do połączenia samolotu z budynkiem lotniska. Ostatecznie wybrano frontowe wejście samolotu. Dlaczego jednak tylne wejście nie jest używane w tym celu? Wszystkiemu winny jest tzw. jet blast.

Jet blast: co to takiego?

Natychmiast po uruchomieniu silników samolotu, pojawia się silny strumień powietrza, który porównywalny jest z bardzo mocnym sztormem. To właśnie jest jet blast. Gdyby samolot był zaparkowany tyłem do budynku lotniska, strumień powietrza mógłby spowodować uszkodzenie tego budynku. Zatem najkorzystniejszym ustawieniem było ustawieniem „nosem” do bramek. Jedyną wadą tego, że samolot zaparkowany jest w przodem do lotniska jest to, że za każdym razem samolot musi się cofać w kierunku pasa startowego.

Od bramek do pasa startowego

W zasadzie samolot może cofnąć się pod własnym napędem, jednak kosztuje go to ogromną ilość energii. Ponadto wiązałoby się to z dużym hałasem oraz dużą emisją CO2, co powodowałoby dodatkowe niepożądane zanieczyszczenia. Aby samolot znalazł się na pasie startowym bez konieczności podejmowania jakiegokolwiek wysiłku, potrzebuje on odepchnięcia, które nazywa się „pushback”.

Wózki typu pushback

Aby przeprowadzić sprawne odepchnięcie, wprowadzono wózki typu pushback, które w zależności od wielkości samolotu używane są, aby pomóc im dostać się na pas startowy. Z daleka taki wózek wygląda niepozornie, jak niewielka ciężarówka. Ale to tylko pozory! Największy wózek może podnieść ciężar ponad 50 ton i popchnąć go do tyłu!

Sprawdź za darmo, czy masz prawo do odszkodowania


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl