Lot odwołany z powodu koronawirusa?

Ubiegaj się o zwrot

Lot opóźniony, odwołany lub odmowa wejścia na pokład?

Sprawdź odszkodowanie

Rekompensata za lot - kiedy przysługuje i jakiej kwoty mogę oczekiwać?

 

Pasażerowie mogą ubiegać się nawet do 600€ odszkodowania (+/- 2 574,00 PLN) za opóźnione lub odwołane loty. Wysokość rekompensaty zależy od długości trasy na jakiej odbywa się lot oraz długości opóźnienia. Kwota odszkodowania jest jednak niezależna od ceny biletu. Wielu pasażerów nadal nie jest świadomych przysługujących im praw. Około 30 milionów pasażerów ma prawo do 3 miliardów euro odszkodowania rocznie, jednak większość tych pieniędzy nie zostaje w ogóle  wypłacona, ponieważ pasażerowie nie składają wniosków o odszkodowanie.

 

Rekompensata za lot - podstawa prawna

 

Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004, w przypadku odwołania lotu lub opóźnienia o co najmniej 3 godziny, pasażerowie są uprawnieni do otrzymania odszkodowania w wysokości 250€, 400€ lub 600€. Wysokość rekompensaty zależy od długości trasy na jakiej odbywa się lot. Oznacza to, że w przypadku zakłóconego lotu, polscy pasażerowie mogą być uprawnieni nawet do 2 574,00 PLN! Jedyną sytuacją, w której przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania jest sytuacja, gdy lot został zakłócony ze względu na okoliczności nadzwyczajne, które były poza kontrolą linii lotniczej (np. niekorzystne warunki pogodowe czy zderzenie z ptakiem)

 

Sprawdź, czy przysługuje Ci rekompensata

 

Jakie są warunki ubiegania się o rekompensatę za lot?

 

 W rozporządzeniu ustalono kryteria przyznawania odszkodowań dla poszkodowanych pasażerów, których lot został odwołany. Zakwalifikowane zostały:
 

  • loty obsługiwane przez linie lotnicze zarejestrowane w UE i których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko (startu lub  lądowania) w UE;
     
  • loty obsługiwane przez linie lotnicze spoza UE i których wylot ma miejsce z lotniska w UE.
     

Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna odwołania lotu leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.

Na złożenie wniosku o odszkodowanie, pasażerowie w Polsce mają 1 rok od daty zakłóconego lotu. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii, pasażerowie mają na to aż 6 lat!

 

Jak duża rekompensata za lot mi przysługuje?

 

Odległość lotu określa kwotę, jaką otrzymasz za swój odwołany lot. Zgodnie z przepisami, kwoty te prezentują się następująco:
 

  • 250 € dla wszystkich lotów do 1500 km
     
  • 400€ dla wszystkich lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km oraz dla wszystkich innych lotów pomiędzy 1500 km a 3500km
     
  • 600€ dla wszystkich innych lotów powyżej 3500km*

 

* W tej sytuacji, jeśli przybędziesz do miejsca docelowego swojej podróży z opóźnieniem większym niż 3 godziny, ale mniejszym niż 4 godziny, linia lotnicza ma prawo zredukować o 50% kwotę odszkodowania ustalonego w rozporządzeniu
 


 

Rekompensata za lot a opieka linii lotniczej

 

Jeśli Twój lot został odwołany, a lot alternatywny odbędzie się następnego dnia, linia lotnicza powinna zapewnić Ci odpowiednia opiekę. W zależności od tego ile czasu trzeba czekać na lot zastępczy, przewoźnik powinien zaoferować bezpłatne posiłki, napoje, hotel czy możliwość wykonania dwóch połączeń lub wysłania maili. Jeśli linia lotnicza nie zapewnia takiej opieki, a pasażer za wszystko musi płacić sam, przewoźnik ma obowiązek zwrócić dodatkowe koszty poniesione w wyniku odwołania lotu. Oczywiście, należy zachować wszelkie paragony i faktury, które będą dowodem poniesionych kosztów.
 

Przykład: Jednemu z naszych pasażerów linia lotnicza odwołała lot, a jego lot zastępczy miał miejsce następnego dnia. Musiał sam zapłacić za jedną noc w hotelu oraz za transport z i na lotnisko. Pasażer zachował jednak wszystkie paragony i był uprawniony do odszkodowania. Z pomocą naszego serwisu udało się uzyskać odszkodowanie za ten lot oraz zwrot wszystkich dodatkowych kosztów poniesionych w związku z zakłóceniem lotu.
 

Nawet jeśli linia lotnicza zapewni Ci odpowiednią opiekę podczas czekania na lot alternatywny, nie oznacza to, że jest ona zwolniona z wypłaty odszkodowania. Wypłata rekompensaty a opieka podczas opóźnienia to dwie niezależne rzeczy, które przysługują pasażerom.

 

Co robić, aby móc ubiegać się o rekompensatę za lot?

 

Zachowaj wszystkie dokumenty podróży

  • Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o odwołaniu itd.
  • Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.

Zapisz dane lotu

  • Numer lotu
  • Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
  • Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)

Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna zakłócenia

  • Zapytaj personel pokładowy
  • Sprawdź warunki pogodowe
  • Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane

Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie

  • Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty

Zgłoś roszczenie o odszkodowanie

 

Jak zgłosić roszczenie o rekompensatę za lot?

 

Zachowaj jak najwięcej dokumentów podróżnych, które pozwolą udowodnić, że widniejesz jako pasażer danego lotu oraz że doszło do jego opóźnienia lub odwołania. Następnie należy ustalić odpowiednią podstawę prawną roszczenia w oparciu o aktualne przepisy i orzeczenia. Po tym, musisz skontaktować się z liniami lotniczymi w celu złożenia reklamacji oraz złożyć skargę do krajowego organu wykonawczego. Czasami konieczne może okazać się dochodzenie praw na drodze sądowej.  

Zanim uzyskasz odszkodowanie, cały proces może potrwać do 6 miesięcy, a niekiedy nawet dłużej. Musisz zatem uzbroić się w cierpliwość. Jeśli jednak wolisz wygodniejsze rozwiązanie i nie chcesz zagłębiać się w przepisy, możesz powierzyć nam swoją sprawę.

Jeżeli chcesz skorzystać z naszej pomocy i doświadczenia, możesz zgłosić nam swoje roszczenie. Dokładnie wiemy, jak się wszystkim zająć i kiedy podjąć odpowiednie działania. Jeśli to konieczne, wniesiemy także sprawę do sądu. Jesteśmy całkiem nieźli  w swojej branży - wygraliśmy 98% powierzonych nam spraw.
 

ZGŁOŚ ROSZCZENIE

 
 

Zgłoś roszczenie i zobacz, jakie odszkodowanie możesz uzyskać. Jakieś pytania? Sprawdź najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z nami bezpośrednio!


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


Sprawdź, czy jesteś uprawniony do odszkodowania lub zwrotu pieniędzy!

Sprawdź mój lot