Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Prawo europejskie chroni Twoje prawe w przypadku opóźnionego lotu. Jeśli Twój lot był opóźniony z winy linii lotniczej o co najmniej 3 godziny, należy Ci się odszkodowanie (rekompensata) nawet do 600 euro na każdego pasażera, czyli ponad 2.500 złotych!

Sprawdź odszkodowanie
Untitled design 2
Treść zweryfikował(a) Arilee Arends
Doradca Prawny

Ostatnia aktualizacja

Odszkodowanie za opóźniony lot: podstawowe informacje

  • Odszkodowanie za opóźniony samolot przysługuje, jeśli Twój lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny.

  • By kwalifikować się do rekompensaty za lot, opóźnienie lotu musiało wyniknąć z winy linii lotniczej, a nie np. złej pogody.

  • Według prawa UE, pasażerowi może przysługiwać do 600 euro odszkodowania (ponad 2500 złotych). Wysokość odszkodowania za opóźniony lot różni się w zależności od dystansu lotu.

  • Odszkodowanie możesz otrzymać niezależnie od tego, ile kosztował Twój bilet lotniczy. Wysokość odszkodowania może być wyższa od ceny biletu.

Podstawa prawna do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot

Jako pasażera chronią Cię przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, w których ustanowiono wspólne zasady odszkodowania i pomocy w przypadku dużego opóźnienia lotów. Według nich, może należeć Ci się nawet 600 euro rekompensaty w zależności od długości trasy.

Ubiegaj się o odszkodowanie!

Jakie odszkodowanie przysługuje za opóźniony lot?

Opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego Twojej podróży musi wynosić minimum 3 godziny. Zapoznaj się z poniższym zestawieniem kwot odszkodowań:

Dystans lotuWysokość odszkodowania według EU261
Mniej niż 1,500 kmOtrzymaj €250 na osobę
Pomiędzy 1,500 a 3,500 kmOtrzymaj €400 na osobę
Powyżej 3,500 km (pomiędzy krajami UE)Otrzymaj €400 na osobę
Powyżej 3,500 km (poza UE)*Otrzymaj €600 na osobę

*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, rekompensata za lot może zostać pomniejszone o połowę.

zasady opóźniony lot

Opóźniony samolot? Zbierz odszkodowanie!

Według prawa UE może należeć Ci się do 600 euro odszkodowania na osobę!

Sprawdź swój lot
W Kkd6 S Vp

Kiedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lot?

Pasażerowie sa uprawnieni do otrzymania odszkodowania w sytuacji, gdy:

  • przynajmniej jedno z lotnisk - startu lub lądowania - znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE
  • lotnisko startu znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika niezarejestrowanego w UE

Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna opóźnienia leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.

Na złożenie wniosku o odszkodowanie, pasażerowie w Polsce mają 1 rok od daty zakłóconego lotu. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii, pasażerowie mają na to aż 6 lat!

Co warto wiedzieć na temat odszkodowania za opóźniony lot?

Odpowiedzialność linii lotniczych

Jeśli z winy przewoźnika dojdzie do ponad 3-godzinnego opóźnienia lotu, przysługuje Ci odszkodowanie. Jest to forma rekompensaty za stracony czas. Natomiast zdarzenie, które miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, zwalnia linie lotnicze z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania. Do nadzwyczajnych okoliczności zaliczamy takie zdarzenia jak np. złe warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie danego lotu, zagrożenie atakiem terrorystycznym czy bird strike - zderzenie samolotu z ptakiem. Warto jednak pamiętać, że linie często nadużywają tego argumentu i uchylają się od wypłaty należności. Dlatego należy dokładnie zbadać faktyczną przyczynę opóźnienia.

Oferta od linii lotniczych

Jeśli pasażer doświadczy opóźnionego lotu, a przewoźnik zaoferuje mu alternatywę w postaci np. voucherów lub innego lotu, na którą pasażer wyrazi zgodę, nie będzie miał on prawa do odszkodowania. 

Co robić, gdy Twój lot jest opóźniony?

Zachowaj wszystkie dokumenty podróży

  • Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o opóźnieniu itd.
  • Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.

Zapisz dane lotu

  • Numer lotu
  • Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
  • Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)

Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna opóźnienia

  • Zapytaj personel pokładowy
  • Sprawdź warunki pogodowe
  • Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane

Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie

  • Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty

Zgłoś roszczenie o odszkodowanie

Lot opóźniony?

Złóż wniosek o odszkodowanie!

Sprawdź swój lot
U Vp D2 X6p top
U Vp D2 X6p bottom

Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Do wyboru masz dwie możliwości. Pierwszą z nich jest podjęcie działań na własną rękę i złożenie reklamacji do linii lotniczych. Drugą jest zgłoszenie roszczenia do firmy, jak Lot-Opóźniony.pl, aby zajęli się Twoją sprawą. W obydwu przypadkach może upłynąć wiele czasu, zanim linie lotnicze wypłacą odszkodowanie. Jeśli zdecydujesz się na złożenie reklamacji bezpośrednio u przewoźnika, musisz zapoznać się z treścią Rozporządzenia, obowiązującymi przepisami oraz orzeczeniami, przygotować odpowiednie dokumenty, a niekiedy dochodzić praw na drodze sądowej.

Zgłoszenie roszczenia w Lot-Opóźniony.pl to wygodne rozwiązanie, które nie tylko zaoszczędzi Twój czas, ale także da Ci pewność dopilnowania terminów i podjęcia odpowiednich działań. Służymy Ci ekspertyzą oraz posiadamy bazę danych lotniczych i pogodowych, niezbędną do weryfikacji podstawy prawnej. Jeśli linie lotnicze odrzucą Twoje roszczenie, nasz zespół będzie gotowy Ci pomóc, a gdy to konieczne nasi prawnicy zajmą się procedurą prawną. Ponadto zgłoszenie roszczenia jest zupełnie darmowe, ponieważ stosujemy zasadę brak wygranej - brak opłat. Nie ponosisz żadnych kosztów, jeśli nie uzyskamy odszkodowania.

Chcesz wiedzieć, czy masz prawo do odszkodowania za opóźniony lot? Sprawdź to za pomocą naszego kalkulatora, wpisując trasę i datę lotu.

Historia Gastona: Jak opóźniony lot zmienił się w odszkodowanie

Gaston

lipca 2024

Chciałbym podziękować Lot-Opóźniony.pl za ich wsparcie i profesjonalizm, a także za informowanie mnie podczas całego procesu. Po niedogodnościach, których doświadczyłem 14 maja 2024 r. — prawie 5-godzinnym opóźnieniu lotu linią Volotea, przez które utknąłem na lotnisku w Nantes — sprawiedliwym i właściwym rozwiązaniem jest przyznanie odszkodowania za zakłócenia i szkody, które te spowodowały. Jeszcze raz bardzo dziękuję za udaną interwencję Lot-Opóźniony.pl.

Co się stało?
W maju 2024 r. Gaston przybył na lotnisko w Nantes podekscytowany rozpoczęciem swojej podróży i lotem linią Volotea. Niestety, jego entuzjazm szybko zgasł – lot został niespodziewanie opóźniony. Zamiast płynnego startu wakacji, Gaston spędził ponad pięć godzin na lotnisku, sfrustrowany i zmęczony długim oczekiwaniem. Pomimo przybycia z dużym wyprzedzeniem, by uniknąć stresu, został zmuszony do długiego postoju, ponosząc dodatkowe koszty związane z jedzeniem i transportem. Ostatecznie udało mu się odbyć lot, jednak do celu dotarł z ponad czterogodzinnym opóźnieniem – a to zdecydowanie nie tak miał wyglądać początek jego wakacji.
Jak pomogliśmy?
Po otrzymaniu roszczenia od Gastona natychmiast przystąpiliśmy do działania. Skrupulatnie przeanalizowaliśmy jego sprawę, weryfikując dane lotu, sprawdzając je dwukrotnie w naszych bazach oraz porównując z informacjami o warunkach pogodowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustaliliśmy, że odpowiedzialność za opóźnienie ponosi linia Volotea. Na tej podstawie przygotowaliśmy zgłoszenie i zwróciliśmy się do przewoźnika z żądaniem wypłaty należnego odszkodowania. Po kilku miesiącach skutecznych działań udało nam się uzyskać rekompensatę dla Gastona.

Czy podobała Ci się ta treść?

Dziękuję, to poprawiło mi dzień!

Pomóż nam się doskonalić!

Przyjęte do wiadomości, dziękuję!