Strajk linii lotniczych: jak mogę ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?

Strajk: choć brzmi trochę staromodnie, w lotnictwie występuje bardzo często. Strajki na lotniskach mogą powodować opóźnienia lub odwołania lotów. Czy w takich przypadkach należy się odszkodowanie?

Złóż wniosek o odszkodowanie za lot odwołany przez strajk

Prawa pasażera a strajk linii lotniczych

W przypadku strajku każda linia lotnicza powie, że sytuacja ta jest poza granicami jej kontroli i że nie przysługuje Ci żadne odszkodowanie. Przekonasz się o tym również czytając Ogólne Warunki Umowy przewoźnika: Strajk jest okolicznością nadzwyczajną, za którą nie przysługuje odszkodowanie. Jeśli tak mówi regulamin to pewnie tak jest, prawda? Nieprawda!

W przypadku strajku pasażerom przysługują pewne prawa. Musisz tylko wiedzieć kiedy i jakie - i my możemy Ci w tym pomóc!

Lot opóźniony lub odwołany?

Ubiegaj się o odszkodowanie do 600 euro na osobę!

Sprawdź swój lot
W Kkd6 S Vp

Jak wysokie odszkodowanie przysługuje w przypadku strajku?

Wysokość odszkodowania określona jest w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 i niestety nie jest zależna od długości opóźnienia. Wysokość rekompensaty zależy od długości trasy lotu. Wygląda to następująco:

Dystans lotuWysokość odszkodowania
Mniej niż 1,500 kmOtrzymaj €250 na osobę
Pomiędzy 1,500 a 3,500 kmOtrzymaj €400 na osobę
Powyżej 1,500 km (pomiędzy krajami UE)Otrzymaj €400 na osobę
Powyżej 3,500 km (poza UE)*Otrzymaj €600 na osobę

*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowę

zasady opóźniony lot

W przypadku odwołanego lotu, jeśli linia lotnicza nie zaoferowała Ci lotu zastępczego, oprócz odszkodowania możesz również ubiegać się o zwrot kosztów biletu oryginalnego.

Odszkodowanie: strajk wewnętrzny przewoźnika czy strajk zewnętrzny (strajki na lotniskach)?

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 mówi o tym, że odszkodowanie przysługuje tylko wtedy, gdy przewoźnik lotniczy jest odpowiedzialny za opóźnienie lub odwołanie lotu. Nie wszyscy pasażerowie dotknięci strajkiem mogą otrzymać odszkodowanie. Prawo do rekompensaty zależy od charakteru strajku:

  • Strajk wewnętrzny linii lotniczych: jeżeli strajkują piloci, personel pokładowy (stewardessy i stewardzi) i/lub personel naziemny, wówczas linia lotnicza może być pociągnięta do odpowiedzialności, a pasażer może otrzymać odszkodowanie.

  • Strajk zewnętrzny (strajki na lotniskach): jeżeli strajkują kontrolerzy ruchu lotniczego, personel lotniska, służby celne itp., wtedy przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności i pasażer nia ma prawa do odszkodowania.

Ustalenie, czy strajk jest wewnętrzny czy też zewnętrzny, to pierwszy krok w procesie ubiegania się o odszkodowanie. Jednak, aby otrzymać rekompensatę o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 należy również upewnić się, że lot odbywa się na terytorium Unii Europejskiej.

Aby sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie w przypadku lotu zakłóconego z powodu strajku, możesz skorzystać z naszych usług! Nasz kalkulator online pozwala na bezpłatne sprawdzenie, czy należy Ci się rekompensata:

Lot odwołany?

Sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie!

Sprawdź swój lot
W Fb Gs2qx

Jakie loty pozwalają na ubieganie się o odszkodowanie?

Trasa podróży oraz przynależność państwowa przewoźnika są ważne w przypadku ubiegania się o odszkodowanie. Odnosi się to zarówno do opóźnień, odwołań jaki i odmowy przyjęcia na pokład.

Możliwe jest ubieganie się o odszkodowanie, jeśli:

  • Twój lot obsługiwany jest przez europejskie linie lotnicze oraz startuje i/lub ląduje na europejskim lotnisku

  • Twój lot jest obsługiwany przez linie lotnicze spoza Europy i startuje z europejskiego lotniska

Typ lotuPrzykład lotuCzy należy się odszkodowanie?
Lot z przewoźnikiem europejskimWarszawa - Amsterdam z LOTTak
Wylot z Europy z przewoźnikiem spoza UEWarszawa - Dubaj z EmiratesTak

Przylot do Europy z przewoźnikiem spoza UE

Dubaj - Warszawa z EmiratesNie

Jaką pomoc w przypadku strajku powinny zaoferować linie lotnicze?

W przypadku dużego opóźnienia lub całkowitego odwołania lotu, linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę:

  • posiłki i napoje

  • możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch e-maili itp.

  • zakwaterowanie w hotelu, jeśli pasażerowie zmuszeni są czekać na lot alternatywny jedną lub więcej nocy (przewoźnik powinien zapewnić także transport z lotniska do hotelu)

Jeśli nie otrzymałeś takiego rodzaju pomocy i w związku z tym musiałeś ponieść koszty dodatkowe, masz prawo do zwrotu takich kosztów! Ważne jest, aby zachować wszystkie paragony i faktury. Wniosek o zwrot kosztów dodatkowych może być dołączony do wniosku o odszkodowanie.

Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

By ubiegać się o odszkodowanie za strajk na lotniskach / strajk linii lotniczych, możesz skorzystać z naszego serwisu. Pomożemy Ci we wszystkich formalnościach i przejmiemy korespondencję z przewoźnikiem. I co najważniejsze: pobierzemy prowizję tylko w sytuacji, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie! Działamy na zasadzie brak wygranej, brak opłat, więc nie ma ryzyka, że coś stracisz!

Dlaczego warto ubiegać się o odszkodowanie za lot przez Lot-Opóźniony.pl?

1mln pasażerów nam zaufało

9 zespołów prawniczych w 9 krajach

98% skuteczności w sądach