Odszkodowanie za lot a zwrot za bilet: czym się różnią?

To, że linie lotnicze zwróciły Ci pieniądze za bilet za odwołany lot nie oznacza, że nie możesz ubiegać się o odszkodowanie! Zwrot kosztów za bilet oraz odszkodowanie za lot, to dwie zupełnie różne rzeczy. I co najważniejsze, otrzymanie jednego nie wyklucza drugiego.

Złóż wniosek o odszkodowanie za lot w mniej niż 5 minut

Kiedy mogę otrzymać zwrot za bilet?

W przypadku odwołanego lotu, pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za bilet, jeśli nie życzy sobie skorzystać z lotu alternatywnego oferowanego przez linię lotniczą, lub jeśli nie zaoferowano mu takiego lotu. Nawet, jeśli przewoźnik powiadomi o zmianie harmonogramu lotu z odpowiednim wyprzedzeniem, aby nie płacić odszkodowania (2 tygodnie), jeśli pasażer nie chce skorzystać z nowego proponowanego lotu - ma prawo do zwrotu pieniędzy.

Jeśli Twój lot został opóźniony lub odwołany i przez to straciłeś swój lot przesiadkowy, będziesz uprawniony do otrzymania zwrotu za tę część podróży, której nie odbyłeś. Ma to zastosowanie jedynie wtedy, gdy pasażer nie zdecyduje się kontynuować podróży lotem alternatywnym zaproponowanym przez linię lotniczą.

Lot opóźniony lub odwołany?

Ubiegaj się o odszkodowanie do 600 euro na osobę!

Sprawdź swój lot
W Kkd6 S Vp

Kiedy mogę otrzymać odszkodowanie?

W rozporządzeniu WE 261/2004 ustalono kryteria przyznawania odszkodowań dla poszkodowanych pasażerów, których lot został odwołany lub opóźniony. Zakwalifikowane zostały:

  • loty obsługiwane przez linie lotnicze zarejestrowane w UE, których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko (startu lub  lądowania) w UE;
  • loty obsługiwane przez linie lotnicze spoza UE i których wylot ma miejsce z lotniska w UE.

Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot, gdy ich opóźnienie na miejscu docelowym wynosi 3 godziny lub więcej. Również w przypadku, gdy pierwszy lot opóźniony jest poniżej 3 godzin, ale w wyniku tego pasażer utraci swoje połączenie przesiadkowe - linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania, jeśli pasażer dotrze do miejsca docelowego z opóźnieniem powyżej 3 godzin.

Jeśli lot został odwołany, pasażerowie są uprawnieni do otrzymania odszkodowania, gdy opóźnienie na miejscu docelowym wynosi 2 godziny lub więcej.

Dodatkowo zarówno w przypadku opóźnionych jak i odwołanych lotów pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyny zakłócenia nie zalicza się do tzw. nadzwyczajnych okoliczności.

Na złożenie wniosku o odszkodowanie, pasażerowie w Polsce mają 1 rok od daty zakłóconego lotu. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii, pasażerowie mają na to aż 6 lat!

Kiedy mogę otrzymać zwrot za bilet oraz odszkodowanie?

Jeśli Twój lot był opóźniony, niestety mamy złe wieści - nie masz możliwości otrzymania obu rzeczy na raz - odszkodowania oraz zwrotu. Jeśli pasażer z jakiegokolwiek powodu zdecyduje się zrezygnować i nie  podróżuje opóźnionym lotem, a zamiast tego rezerwuje sobie inny lot, traci on prawo do dochodzenia odszkodowania za pierwotny lot. Rozporządzenie WE 261/2004 zawiera dosyć jasne przepisy w tej kwestii.

Decyzja o rezygnacji z lotu, podczas gdy linia lotnicza nadal jest w stanie (choć z opóźnieniem) wykonać usługę, za którą zapłaciłeś, będzie interpretowana jako skuteczne anulowanie przez pasażera uzgodnionych warunków i zobowiązań ustalonych przy zakupie biletu. Dzięki temu linia lotnicza jest zwolniona z wszelkich zobowiązań, jakie mogła mieć wobec pasażera, w tym z obowiązku wypłaty odszkodowania w przypadku dużego opóźnienia.

Zatem, aby ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot, trzeba być pasażerem tego lotu. Do rekompnesaty nie kwalifikują się pasażerowie, którzy zrezygnowali z podróży opóźnionym lotem.

Dlatego też jedynie odwołany lot daje możliwość otrzymania zarówno odszkodowania jak i zwrotu za bilet. W przypadku odwołanego lotu, będziesz uprawniony do odszkodowania i zwrotu kosztów biletu, jeśli nie zdecydujesz się skorzystać z lotu alternatywnego oferowanego przez przewoźnika (lub jeśli taki lot nie został w ogóle zaproponowany) oraz :

  • nie zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu z 14-dniowym wyprzedzeniem
  • zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu z 7-14-dniowym wyprzedzeniem, ale nie zaoferowano Ci lotu alternatywnego, który pozwoliłby Ci  dotrzeć do miejsca docelowego z opóźnieniem krótszym niż 4 godziny w porównaniu z oryginalnym lotem. Lot zastępczy nie powinien również odlatywać wcześniej niż 2 godziny przed czasem określonym w oryginalnej rezerwacji
  • zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu na mniej niż 7 dni przed odlotem, a przewoźnik nie był w stanie zaoferować Ci alternatywnego lotu, który pozwoliłby Ci na dotarcie do miejsca docelowego z opóźnieniem krótszym niż 2 godziny w porównaniu z oryginalnym lotem. Lot alternatywny nie powinien również odlatywać wcześniej niż 1 godzina przed planowaną godziną ustaloną w oryginalnej rezerwacji
Informacja o odwołaniu lotuZaproponowany przez linię lot alternatywnyCzy przysługuje Ci odszkodowanie?
Mniej niż 7 dni przed planowanym wylotemWylatuje co najmniej 1h wcześniej lub ląduje przynajmniej 2h później niż oryginalny lotTak
7-14 dni przed planowanym wylotemWylatuje co najmniej 2h wcześniej lub ląduje przynajmniej 4h później niż oryginalny lotTak
Mniej niż 14 dni przed planowanym wylotemLinia lotnicza nie zaproponowała nowego lotuTak (a także zwrot kosztów biletu)

Czy mój lot uprawnia mnie do odszkodowania?

Nadal nie jesteś pewien, czy należy Ci się odszkodowanie? Możesz sprawdzić swój lot w naszym kalkulatorze odszkodowań! Sprawdzenie to jest zupełnie bezpłatne i bez zobowiązań. Jeżeli następnie zdecydujesz się skorzystać z naszej pomocy i doświadczenia, możesz zgłosić nam swoje roszczenie. Dokładnie wiemy, jak się wszystkim zająć i kiedy podjąć odpowiednie działania. Jeśli to konieczne, wniesiemy także sprawę do sądu. Jesteśmy całkiem nieźli w swojej branży - wygraliśmy 98% powierzonych nam spraw!

Dlaczego warto ubiegać się o odszkodowanie za lot przez Lot-Opóźniony.pl?

1mln pasażerów nam zaufało

9 zespołów prawniczych w 9 krajach

98% skuteczności w sądach